Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokuserande Sigma-optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Begagnat har jag sett dom runt 6-7 papp :)
Annars så finns ju Tokina och Tamron.

/kent
Jag har mindre än 2000kr att leva på, och jag är arbetslös. =P

Det blir nästan i så fall att antingen införskaffa tamrons version och hoppas på det bästa, eller köra på en 50mm tills dess att man får pengar och kan köpa Nikons för 6-7 papp, om man har tur. xD

Jag har också problem med mitt Sigma 18-50/2.8 till mitt D300 hus.
Den presterade perfekt på mitt gamla D80-hus.

Men nu .. nä.. fokuserar ungefär 5-6cm fel (på närmaste skärpedjupet)

Men det gick att ställa in till acceptabel nivå med af-finjusteringen i kameran.

Är detta ett problem som bara drabbat Sigma-objektiv till D300?
Mitt Tokina hjar jag inga problem med, inte heller mitt Tamron.

Verkar som att det bara är Nikon, Pentax och Olympus som har problem med front/bakfokusering.

Det Sigma 17-70 2,8-4,5 jag hade till min Canon EOS 350D var det inga som helst problem med. Sigma kanske bara har problem med objektiv till just Nikon, Pentax och Olympus?

Verkar som att det bara är Nikon, Pentax och Olympus som har problem med front/bakfokusering.

Det Sigma 17-70 2,8-4,5 jag hade till min Canon EOS 350D var det inga som helst problem med. Sigma kanske bara har problem med objektiv till just Nikon, Pentax och Olympus?

Det är lika illa till Canon vad jag läst, det verkar vara rena lotteriet att köpa Sigma optik.

/kent

Så...

mina farhågor är besvarade angående att fokusen hamnar tokfel när jag försökte fokusera med de fokuspunkter som satt vid sidan av sökaren. Var och testade kompisens två Nikonobjektiv, and guess what?

Båda funkade fin-fint med kameran. Satte kantfokus och båda (50mm 1.8 samt 18-55 3,5-5,6) träffade helt rätt. Och gissa en gång till? Jag får problem på kantfokuseringen även på hennes D80. Det är alltså objektivet det handlar om, fortfarande. Detta blir tredje gången jag får åka in och klaga på det. Tredje jäkla gången! Jag blir galen! Min fotolust har varit 0 de senaste dagarna för att skiten inte vill fungera!

Blir så otroligt ledsen över det hela. Sigma 18-50 har ju fått riktigt fina åsikter, och jag gillar verkligen känslan och skärpan i den är riktigt fin, men varför kan jag inte ha ett fungerande exemplar för! =(

Då blir det att kontakta Hegethorns igen och se vad som kan göras. Känns just nu som om jag bara vill gräva ner mig i sanden och hoppas på mirakel. Finns det ingen köplag när man har fått "fel" för många gånger?

Här kommer ett till test;

http://img507.imageshack.us/img507/6663/ldantc5.jpg

Fokusen satt på lådan, fokusen hamnar på måttbandet vid 117cm, men den borde antagligen ligga vid 116cm där lådan står med sin framkant, om jag inte har missuppfattat det här med fokusering.

En sån här slarvig "test" kan man inte dra någon slutsats av annat än att du bör vara noggrannare och mer metodisk.
Bilden ser OK ut eftersom skärpan ligger någonstans i texten på lådan.
Lådan står snett och lutar mot kameran så skärpeplanet är inte parallellt med lådan. Du lurar dig själv med måttbandet eftersom det inte går att avgöra var på måttbandet fokus egentligen ska ligga.

Mvh J O

En sån här slarvig "test" kan man inte dra någon slutsats av annat än att du bör vara noggrannare och mer metodisk.
Bilden ser OK ut eftersom skärpan ligger någonstans i texten på lådan.
Lådan står snett och lutar mot kameran så skärpeplanet är inte parallellt med lådan. Du lurar dig själv med måttbandet eftersom det inte går att avgöra var på måttbandet fokus egentligen ska ligga.

Mvh J O
Jag börjar bli något trött på sådana som dig. Du tycker alltså att jag skulle levt med en frontfokuserande lins? Testet var långt tillräckligt för att visa att den inte fokuserade rätt - fokuspunkten var satt på lådan precis bredvid måttbandet och då hamnade den ändå en jäkla centimeter framför. Tycker att det var rätt glasklart att den fokuserade fel.

Men som sagt, det problemet är ur världen nu - den fokuserar rätt (och det borde jag veta bättre än dig eftersom det är jag som har den och använder den, alltså är det jag som märker om den sätter sig rätt) men endast i mittenpunkten, vilket är problemet.

Hursomhelst så ska jag nu åka in och klaga på det problemet jag har nu - vilket du kan läsa i mitt förra inlägg.

Senast ändrad:
Har också haft en felfokuserande Sigma 17-70 (till Pentax), fokuserade bra vid 70mm, ej bra vid 17mm. Objektivet kom tillbaka efter en dryg vecka och funkar nu fint. Helt nöjd med den servicen, och nu även med objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar