Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick hem min bild från Crimson idag.
Ser riktigt bra ut faktiskt. Färgerna ser ut att stämma. Kanske utskriften är en gnutta kallare nu istället. I alla fall sen röda sanden. På datorn är den lite mer fyllig i färgen . Men väldigt lite i så fall och absolut inget som Stör eller ser fel ut. Är riktigt nöjd.

Riktigt kul förresten att se sina egna bilder på print 😊
 

Bilagor

  • IMG_0605.jpg
    IMG_0605.jpg
    69.8 KB · Visningar: 36
Fick hem min bild från Crimson idag.
Ser riktigt bra ut faktiskt. Färgerna ser ut att stämma. Kanske utskriften är en gnutta kallare nu istället. I alla fall sen röda sanden. På datorn är den lite mer fyllig i färgen . Men väldigt lite i så fall och absolut inget som Stör eller ser fel ut. Är riktigt nöjd.

Riktigt kul förresten att se sina egna bilder på print 😊
Härligt Andreas, och grattis 👍 !
 
Fick hem min bild från Crimson idag.
Ser riktigt bra ut faktiskt. Färgerna ser ut att stämma. Kanske utskriften är en gnutta kallare nu istället. I alla fall sen röda sanden. På datorn är den lite mer fyllig i färgen . Men väldigt lite i så fall och absolut inget som Stör eller ser fel ut. Är riktigt nöjd.

Riktigt kul förresten att se sina egna bilder på print 😊

Kul du fick till det. Att få det att stämma helt mellan skärm och utskrift går inte fullt ut.
Det ena är ju en påsiktskopia med reflekterat ljus och det andra en bakbelyst bild med större kontrast.
En print blir olika beroende på vilket media man använder. Bättre bestrykning ger högre kontrast. akvarell eller matt media lägre.
Så till en del måste man också bli van vid sina medier och förstå hur en print kommer se ut på olika papper.
 
Fick hem min bild från Crimson idag.
Ser riktigt bra ut faktiskt. Färgerna ser ut att stämma. Kanske utskriften är en gnutta kallare nu istället. I alla fall sen röda sanden. På datorn är den lite mer fyllig i färgen . Men väldigt lite i så fall och absolut inget som Stör eller ser fel ut. Är riktigt nöjd.

Riktigt kul förresten att se sina egna bilder på print 😊

Använde du Crimsons softproof-profil? De skillnader du beskriver ser ut som de skillnader som uppstår om man inte gör det. Nu är det länge sedan jag använde Crimsons tjänster, så jag vet inte hur bra deras softproof-profiler är, men då jag testat stämde de rätt väl.
 
Kul du fick till det. Att få det att stämma helt mellan skärm och utskrift går inte fullt ut.
Det ena är ju en påsiktskopia med reflekterat ljus och det andra en bakbelyst bild med större kontrast.
En print blir olika beroende på vilket media man använder. Bättre bestrykning ger högre kontrast. akvarell eller matt media lägre.
Så till en del måste man också bli van vid sina medier och förstå hur en print kommer se ut på olika papper.

Nej det är nog som du säger, det är nog omöjligt att få EXAKT likt som på skärmen. Men jag är imponerad av hur likt det faktiskt är. Skärpan och detaljerna är otroliga också och kontrasten är och svärtan är bra.

Skrev ut på matt papper. Materialet påverkar ju också antar jag.
 
Nej det är nog som du säger, det är nog omöjligt att få EXAKT likt som på skärmen. Men jag är imponerad av hur likt det faktiskt är. Skärpan och detaljerna är otroliga också och kontrasten är och svärtan är bra.

Skrev ut på matt papper. Materialet påverkar ju också antar jag.

Ja papperet gör stor skillnad. Jag har sålt papper och jobbat mot grafisk industri under halva mitt liv.
Så det gäller i alla tryckprocesser.
Softproofing som vi kan göra idag kan ge oss en känsla av hur det kommer se ut.
Fast det är trots det skillnad mellan en skärm och något som är satt på papper.
Exakt lika kan det nog aldrig bli.
Så det hjälper att känna papperet eller materialet för då kan vår erfarenhet fylla i resten.
 
Ja papperet gör stor skillnad. Jag har sålt papper och jobbat mot grafisk industri under halva mitt liv.
Så det gäller i alla tryckprocesser.
Softproofing som vi kan göra idag kan ge oss en känsla av hur det kommer se ut.
Fast det är trots det skillnad mellan en skärm och något som är satt på papper.
Exakt lika kan det nog aldrig bli.
Så det hjälper att känna papperet eller materialet för då kan vår erfarenhet fylla i resten.

Jobbar också med tryck inom pappersindustri. Dock är det tryck på papperskassar och så. Blir ju inte samma sak som detta men det blir ju skillnad på tryck beroende på papper även där.
 
Stefan O och Mats Alm:

Vi har pratat tidigare även om ljusets betydelse i sammanhanget. Jag har ju min 5000K dagsljuslampa idag som jag tycker är lite strulig att manövrera och ni har säkert något liknande.

Jag snubblade över s.k. smart belysning för ett tag sedan på IKEA och började fundera på om det vore något för att få något smidigare än det jag har när jag reprofotar och kollar och rengör dian inför foto eller skriver ut bilder och kollar utskrifter. Så jag har testat IKEAS lösning Trådfri lite nu i mitt arbetsrum som allmän belysning och tycker det känns lovande. Det går inte helt upp till 5000K idag men det känns dom det är tillräckligt bra för mig. Om man vill ska ju dessutom kunna använda lampor även från Phillips Hue-systemet som går steglöst ända upp till 6500K om man inte är nöjd med IKEAS lampor eller så skaffar man Phillips Hue istället. Båda använder samma standardprotokoll i botten. Jag tycker den här allmänbelysningen jag fått nu i mitt arbetsrum är väldigt mycket bättre och mycket mer flexibel än den jag hade tidigare och målet var att jag även ska kunna ha den som arbetsbelysning vid mina fotosessioner, så jag kan känna mig mer fri än idag när det gäller ljuset.

Min tanke är även att använda detta där jag har mycket foton på väggarna om jag vill att dessa ska synas bättre än i vår vanliga nuvarande vardagsbelysning. Vill man ha en lugnare färgtemperatur och mer av vanlig eller "mysbelysning" däremellen, så kan man med dessa "smarta ljussystem" enkelt byta färgtemperatur med en liten "controller" eller med hjälp av IKEA:s Trådfri-app i telefonen ihop med en gateway man säljer för anslutning till bredbandsroutern (nätkabel). Det är enkelt att rigga vare sig man väljer att bara köra med "controller" eller app och gateway. Appen är mer kompetent men det är nog inte den jag kommer ha i vardagen för den är inte lika effektiv som controllern. Det värsta problemet med IKEAS system är annars de hopplösa plastförpackningarna som är livsfarliga då man måste använda kniv för att få ut grejorna och det är knappt att det går ens med det.

Kolla gärna videon:

https://snillevilla.se/philips-hue-white-ambience-vs-ikea-tradfri-vit-spektrum/
 
Stefan O och Mats Alm:

Vi har pratat tidigare även om ljusets betydelse i sammanhanget. Jag har ju min 5000K dagsljuslampa idag som jag tycker är lite strulig att manövrera och ni har säkert något liknande.

Jag snubblade över s.k. smart belysning för ett tag sedan på IKEA och började fundera på om det vore något för att få något smidigare än det jag har när jag reprofotar och kollar och rengör dian inför foto eller skriver ut bilder och kollar utskrifter. Så jag har testat IKEAS lösning Trådfri lite nu i mitt arbetsrum som allmän belysning och tycker det känns lovande. Det går inte helt upp till 5000K idag men det känns dom det är tillräckligt bra för mig. Om man vill ska ju dessutom kunna använda lampor även från Phillips Hue-systemet som går steglöst ända upp till 6500K om man inte är nöjd med IKEAS lampor eller så skaffar man Phillips Hue istället. Båda använder samma standardprotokoll i botten. Jag tycker den här allmänbelysningen jag fått nu i mitt arbetsrum är väldigt mycket bättre och mycket mer flexibel än den jag hade tidigare och målet var att jag även ska kunna ha den som arbetsbelysning vid mina fotosessioner, så jag kan känna mig mer fri än idag när det gäller ljuset.

Min tanke är även att använda detta där jag har mycket foton på väggarna om jag vill att dessa ska synas bättre än i vår vanliga nuvarande vardagsbelysning. Vill man ha en lugnare färgtemperatur och mer av vanlig eller "mysbelysning" däremellen, så kan man med dessa "smarta ljussystem" enkelt byta färgtemperatur med en liten "controller" eller med hjälp av IKEA:s Trådfri-app i telefonen ihop med en gateway man säljer för anslutning till bredbandsroutern (nätkabel). Det är enkelt att rigga vare sig man väljer att bara köra med "controller" eller app och gateway. Appen är mer kompetent men det är nog inte den jag kommer ha i vardagen för den är inte lika effektiv som controllern. Det värsta problemet med IKEAS system är annars de hopplösa plastförpackningarna som är livsfarliga då man måste använda kniv för att få ut grejorna och det är knappt att det går ens med det.

Kolla gärna videon:

https://snillevilla.se/philips-hue-white-ambience-vs-ikea-tradfri-vit-spektrum/

Jag har säkert en väldigt annorlunda syn på detta än Stefan. Jag printar för min och min familjs höga nöjes skull. Ibland för någon jag gjort ett jobb för. Har inga deadlines eller kunder som jagar mig. Så nej jag har ingen kalibrerad lampa att kolla utskrifterna i.
Jag väntar helt enkelt till bilderna torkat och mognat och kikar sedan på dem i dagsljus. Kan min printer och mina inställningar.
När det gäller att hänga printar i sett eget hem har jag en del synpunkter.
För det första gäller det ljus. Vi tappar mellan 30-40 år ett steg i bländare för att tala fotospråk.
Så vi går från 2,8 till 4 kan man säga.
Sedan tappar vi beroende på individ cirka ett steg var 10 år. Så vid 50 är vi på bländare 5,6 och vid 60 på bländare 8 osv. Jag närmar mig nu vid 65 snart bländare 11.
Inte undra på att vi skriker på ljusare sökare och mer ljus därhemma.
Har lite kikat på Ikeas system men har inte hittat nyttan ännu.
Jag har också många bilder hemma hängande men anser ännu att det är viktigast att belysa dem tillräckligt. Om ljuset sedan håller museumkaraktär eller inte spelar mindre roll.
Så jag kör vidare med en lite förenklad variant på vad som är optimalt.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar