Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fel benämning..kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Godsmack skrev:
Halvsystemkamera?
Inte så dumt, det är ju ingen systemkamera i "normal bemärkelse", men ändå ett system med vidvinkel/tele/macro konvertrar, extern blixt, filter, fjärrutlösare och på vissa även vertikalgrepp.

sagan skrev:
Inte så dumt, det är ju ingen systemkamera i "normal bemärkelse", men ändå ett system med vidvinkel/tele/macro konvertrar, extern blixt, filter, fjärrutlösare och på vissa även vertikalgrepp.

Precis vad jag tänkte.:) Jag har nästan alltid sagt halvsystemkamera när jag har pratat om... halvsystemkameror. ;)

Benämning ???

Tja man kan ju göra som BMW och kalla dem för
M-class (M-klass på svenska) kort och gott :)

"M" som mätsökarklass eller mellanklass.

Leica har ju lyckats bra med denna benämning dessutom.

sagan skrev:
Det finns ett stort antal kameror som är fullstora som systemkameror och fungerar likadant, förutom att man inte kan byta objektiv..dessa kallas i sverige för kompaktkameror, vilket är fel..för kompakta är det ju inte alls :rolleyes:

i England/USA används ordet: All-in-one som benämning på dessa kameror..ett klart mer passande namn..

Så jag tänkte att man kunde föreslå en svenk benämning på dessa kameror..förslag?

allt-i-ett låter lite trist, tycker jag iaf..

Kan trösta dig med att det låter minst lika trist på engelska, "all in one". Nåväl jag tycker att KG Stolts benämning som "snäppglutta" är ett mycket lämpligt ord.

Gluttsnäppa för helv... GLUTTSNÄPPA o det är ett generellt namn för allt som tar stillbilder ;-)

Fast nu ska ni får höra vad det egentligen heter:

Professional Camera (t ex 1D MkII)
Digital SLR Camera (t ex Nikon D70)
Digital Camera (t ex Olympus Camedia 8080)
Digital Compact Camera (t ex Casio Exilim)
Digital Pocket Camera (t ex Sony Cybershot T1)

Allt enligt EISA som nyss delat ut 2004-2005 års Award till ovanstående kameror. Givetvis fick även HP, Epson och Minolta (Photo Innovation 2005, för AS-teknologin) priser, det e ju ändå branschens forum för inbördes beundran, eller nåt.

På lådan till Dimage 7 står det att den blev belönad som Best Digital Prosumer Camera av TIPA o naturligtvis vinnare av DIMA´s (??) åtråvärda (?) titel Innovative Digital Product 2001.

//

Alla vet ju att en 300D inte GÅR att slå sönder. Den pallar ju både fritt fall o Kållerado!

Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
Fast nu ska ni får höra vad det egentligen heter:

Professional Camera (t ex 1D MkII)

Borde ju rimligtvis vara: Professional Digital SLR Camera (t ex 1D MkII)

Annars så tycker jag följande klasser vore bra:

Pro D-SLR C
Semipro D-SLR C
D-SLR C

All-in-one D C
Compakt D C
Pocket D C

Senast ändrad:
sagan skrev:
Borde ju rimligtvis vara: Professional Digital SLR Camera (t ex 1D MkII)

Nä, i proffsklassen skiljer man inte på analogt o digitalt, må bästa kamera vinna, analog eller digital. I kompaktklassen fanns förmodligen inga nya modeller av analogt o ännu mindre i pocketklasserna...

Enda analoga kamera som fick pris var Minolta Dynax 60, SLR Camera of the year. Tionde gången som Minolta river åt sej det priset...

HDFS) (KGS skrev:
Nä, i proffsklassen skiljer man inte på analogt o digitalt, må bästa kamera vinna, analog eller digital. I kompaktklassen fanns förmodligen inga nya modeller av analogt o ännu mindre i pocketklasserna...

Enda analoga kamera som fick pris var Minolta Dynax 60, SLR Camera of the year. Tionde gången som Minolta river åt sej det priset...

Hmm..många inlägg. Det stämmer att man inte skiljer på digitalt och analogt när det gäller
SLR. Canon skiljer inte digitalt och analogt när det gäller SLR med påståendet att tillbehören är analoga. Jo jo det kan man ju hålla med om, men det är inte konstigt om det skapar förvirring hehe..

sagan skrev:
Annars så tycker jag

Helt okej, jag har också en helt egen definition, men det här var EISA´s indelning o duger den åt dem så borde den duga för att skilja kameror på fotosidan åt också.

Jag letar förtvivlat efter en pocketdigital som komplement till min digitalkamera, men jag har såååå svårt att bestämma mej. Det kan bli en Digital kompaktkamera istället.

I framtiden kanske en Digital SLR blir intressant... jag är inte lika kategoriskt emot systemkameror som du Kim ;-)

Nästa gång EISA delar ut sina Awards kan de ju skippa tillägget "Digital" o istället använda "Analog" för den enda klassen som faktiskt består av såna. Det är lika onödigt att skriva digital framför kamera som det är att skriva färg framför TV.

HDFS) (KGS skrev:
jag är inte lika kategoriskt emot systemkameror som du Kim ;-)
Ha! Det var lixom ett helt annat prisläge då...mycket vatten har runnit under broarna sen dess.

Många av de problem som fanns då..finns inte idag.

sagan skrev:
Ha! Det var lixom ett helt annat prisläge då...mycket vatten har runnit under broarna sen dess.

Jag ska villigt erkänna att jag inte lusläst vartenda argument, men priset var inte ditt viktigaste argumentet mot systemkamerakonceptet...

Vilka problem fanns då, som inte finns kvar idag? Curious!

HDFS) (KGS skrev:
Vilka problem fanns då, som inte finns kvar idag? Curious!
Det var först och främst priset..på tok för högt.
Sen var inte de digitala systemkamerorna i närheten av att ha den kapacitet de borde ha...det var först när EOS 10D kom som prestanda blev bra och priset (dessutom) blev rimligt i förhållande till vad alltiettkamerorna kostade.

Nu är ju alltiettkamerorna löjligt dyra vid en jämförelse (tycker jag).

En EOS 300D till lägre pris än Pro-1 :D

Sen fanns det (inte vad jag vet/visste iaf) bra rengöringsgrejer till sensorn..jag hade absolut noll lust att lämna in kameran för dyra (och tidsödande) rengöringar hela tiden.

Sån där e jag också när jag köpt nåt, jag hittar alltid argument för att visa (främst för mej själv) att jag gjort rätt ;-)

Men för att citera en vis man i den här tråden:

"Det viktiga är ju att den som använder grejerna är nöjd..att kameran ger dem bilder han/hon eftersträvar o.s.v så klart"

Har vi enats om Eisas nomenklatur?

HDFS) (KGS skrev:
"Det viktiga är ju att den som använder grejerna är nöjd..att kameran ger dem bilder han/hon eftersträvar o.s.v så klart"
Japp, och det var det som fick mig att inse att jag var tvungen att skaffa en systemkamera...jag kunde inte få de bilderna jag ville ha annars.

Jag har alltid benämmt nämda kameror som:
Semi-systemkameror.
Närmast var Patrik Åström med synonymen Halvsystemkamera. All heder åt honom :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto