Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp. Har jag köpt fel grejjer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Några reflektioner.

Om man har ett fotografisk "problem" typ "Hur tar jag bra produktbilder" så är det nog fel att tro att man får svaret av en försäljare på en elkedja.

Om jag förstår problemet rätt så är det att du vill ha skärpa över hela bilden. Detta kan du möjligen åstadkomma genom att laborera med bländare, avstånd och brännvidd. Alternativt använda programvara för fokusstacking.

Enklast (?) måste väl dock vara att komponera om bilden så att produkterna befinner sig i ett plan. Då kanske det räcker att använda f8 för att få allt inom skärpedjupet?
 
Diffraktion har inget med sensorn att göra, den är ett kantfenomen uppstår i objektivet i bländaröppningen. Vid liten bländare - litet hål - påverkas ljuset mer än vid stor, därför mer diffraktion och sämre skärpa överlag. Samtidigt som skärpedjupet ökar. Det kan låta paradoxalt men så är det. Bländarvalet blir en kompromiss mellan skärpedjup och maxskärpa i fokusplanet.

Detta hör till grunderna i optiken. Huygens princip, om jag minns rätt från skolfysiken.

Hör det till grunderna i skolfysiken, att en sk. diffraktion inte har något med storleken på sensorn att göra?
Det har jag missat, berätta gärna mera.
 
Hör det till grunderna i skolfysiken, att en sk. diffraktion inte har något med storleken på sensorn att göra?

Det är i objektivet diffraktionen inträffar, oavsätt om du har en sensor bakom eller ej.
Lägger du objektivet på en bänk utan att ha det på ett kamerahus kommer du fortfarande få diffraktion genom det.
Däremot så bör effekten av diffraktionen bli olika på bilderna beroende på hur stor area och upplösning sensorn har.

On Topic:
Prova att köra med manuella inställningar på kamerahuset och objektivet för att säkert kunna kontrollera både exponeringen och fokuseringen. Blir skärpedjupet fortfarande för litet med låt säga bländare f/11 så borde stacking vara det som gäller.
Det finns gratis program (t.ex. CombineZP) där man i princip väljer sina bilder, trycker på en knapp, väntar några minuter och därefter har man en bild med skärpedjup som täcker det dina bilder fångat i skärpa.
 
Senast ändrad:
Hör det till grunderna i skolfysiken, att en sk. diffraktion inte har något med storleken på sensorn att göra?
Det har jag missat, berätta gärna mera.

Ja den diffraktion som uppstår i objektivet finns där, oberoende av vilken sensor eller film bilden hamnar på

Men sensorns storlek och pixeltäthet har betydelse för hur mycket det märks. Små, mer tätpackade sensorer är mer känsliga för linsoskärpa vare sig den är orsakad av diffraktion eller någon annan optisk ofullkomlighet. Och AA-filtret som sitter framför spelar också in.

Nu känner jag att jag är ute och tassar på områden jag inte riktigt behärskar, så någon som vet mer får gärna rätta eller komplettera.
 
Kolla Adriano Lollis tiltadaptrar. Tillverkas i Italien, är välbyggda, men har en rätt enkel och lite meckig och sladdrig konstruktion, en fattning på en ihålig kulled kan man enkelt säga. Finns med en mängd olika fattningar, både för hus och optik och kan köpas på Ebay. Jag har en för Nikonoptik på Micro 4/3. Jag är rätt säker på att det finns för Nex, och så kan du utgå från någon optik som du eventuellt råkar ha tillgång till när du köper adapter. Billigast blir det troligen med äldre Canon FD eller Minolta MD-optik.
 
Svara

Hej alla. (orkar ni inte läsa allt, läs det som är understryket)

Första postare som behöver hjälp, för snart ger jag upp.
Jag är 100% amatör men lärt mig mycket. Dock kunnig i Photoshop.

Mitt problem: Bilderna blir inte så knivskarpa som jag vill ha dem.

Utrustning efter hjälp av en stor elektronikkedja:
Sony NEX-5 (obs, bad om helst att köpa en kompakt systemkamera)
Objektiv som följde med kameran - model: Sel1855
Macro - Sel30m35
Pannkaka objektiv - Sel16f18
Manfrotto stativ
Litet billigt ljustält som borde räcka då jag iafall får rätt ljus i det.

Vad jag bad efter: Helst kompaktkamera. Användas för macro för spetsar (tänk att fota en topp på skruvmejsel). Och även Produktfoto till katalog, även här tänk skruvmejsel fotad med kanske 45grader - 65grader.
Macro = Funkar fin fint.
Produkt fotning = Funkar inte alls.


Efter veckor av bråk med elkedjan i fråga och mycket testning själv så får jag bäst bilder med Macro objektivet men inte så knivskarpa jag vill ha.
En säljare på kedjan ville ta hem ett objektiv för 13k medans den andra sa att det inte behövs och macro objectivet ska räcka.

En himla circus detta och nu har jag tröttnat.

Har dom sålt mig helt fel kamera?
Ska jag byta skiten mot en riktig systemkamera?

Cheers! /Lars.

Berätta gärna vad du ska ha bilderna till. Bilden du hade tagit var i alla fall väldigt skarp och fin utan brus när jag hade kört lite grundläggande PS på den och tryckt den i A4. (selektiv skärpa, nivåjustering/kontrast och selektiv brusreducering - men dessa ABC har du ju redan koll på...eller?). Hur stora ska du trycka bilderna? Kanske behöver är du lite mer grundkunskaper i bilbearbetning för tryck? (Jag kan ha fel, kanske ställer du jättehöga krav..? Berätta mer så får du mer konkreta råd som kanske inte kostar en massa pengar! Många av råden du fått är jättebra men du klarar dig utmärkt med din utrustning bara du ser till att du har tillräckligt ljus. Och ska du trycka bilder på liknande prylar behöver du inte vara rädd för difraktionen vid bl. 11-22 för upplösningen och skärpan är fullt tillräcklig för att trycka knallskarpa bilder till kataloger och liknande (Bara man gör efterbehandlingen på rätt sätt)
 
Det handlar mer om kunskap

Grejerna du har är bra, men dina förväntningar på dem är helt fel. Det är inte kameran som tar bilden, utan det är fotografen. Bilden du har visat ger inte minsta antydan om att det skulle vara något fel med grejerna, men "oskärpan" är en naturlig följd av hur du har hanterat dem och hur du har satt ljuset.

Delvis transparenta plastsaker är otroligt svårt att få "skarpa" om man med skärpa menar att det ska finnas en viss briljans i bilden. Ljustält underlättar inte ett dugg, utan det handlar mer om att sätta ljus så att det förstärker intrycket av skärpa. Det kan man inte göra i ett ljustält, om man inte vet hur skärpan byggs upp med hjälp av ljuset. Fotografi är att "skriva med ljus", och det är ljuset som bygger bilden. Objektivets skärpa är bara en liten del av ekvationen, och de grejer som du har duger mycket väl. Däremot om du vill att föremålen ska bli skarpa när de är fördelade utefter ett lutande plan, måste du också kunna luta ditt skärpeplan. Här finns en bild som visar några föremål fördelade i en flack vinkel i samma plan, där objektivet, nerbländat till 8, har lutats för att få dem i skärpa allihop. Ingen särskild ljussättning har gjorts, det är bara taklampan i rummet som lyser upp det, därav det "tråkiga" ljuset uppifrån.

Ljus som förstärker skärpeintrycket har alltid en bestämd riktning. Flera ljuspunkter kan användas kreativt, för att ytterligare bygga på skärpan; exempelvis kan man med motljus få skarpare konturer. Ljustält däremot kan i stort sett döda skärpan.

Man måste också exponera "rätt" för att det ska bli skarpt. När bakgrunden är ljus måste man kompensera för att få tillräcklig exponering, annars blir det underexponerat, vilket också har en viss inverkan på skärpeintrycket. Det är inte fel med glansdagrar i en bild, de är element som hjälper till att förmedla skärpeintryck. Riktat ljus och konturljus som ger glansdagrar ger en uppfattning om föremålens form, samtidigt som skärpan stärks.

Så det handlar till en liten del om utrustningen. Jag skulle föredra att använda tilt för att få skärpeplanet utefter föremålen om de ska avbildas utefter ett plan i sned vinkel, men annars skulle jag kanske helst använda ett makroobjektiv med smal vinkel, ett på omkring 100 mm brännvidd. Det spelar med NEX inte någon större roll om man inte kan få AF, eftersom det är lätt att ställa skärpa manuellt. Jag antar att man kan få peak-funktionen med uppgraderad firmware i NEX 5 om den inte fanns från början? Den kan hjälpa både om man har tilt och när man inte har det.

Så det är tillbaka till ruta ett. Det är saker du måste lära dig för att du ska få bra resultat. Grejerna kan inte åstadkomma någonting själva, de behöver din hjälp. Inget mer än kunskap behövs för att du ska kunna få bra resultat.
 
Senast ändrad:
Jag slängde upp några plastgrejer, pluggar, en del av dem genomskinliga, för att visa hur genomskinlighet och även färg kan påverka skärpeintrycket. Bilden är tagen med µ4/3 och 29 mm brännvidd, tiltat för att lägga skärpan utefter planet där pluggarna ligger. De här grejerna ligger i storlek ungefär vid det du fotograferar, kanske är de något mindre än de flesta av dina föremål.

Särskilt mättade röda färger är problematiska. Man får minska lyskraften ganska mycket om man vill ha teckning i det mättade röda, och här kan man se att det inte går att läsa siffran 6 på en av de röda pluggarna, medan siffrorna på de övriga är ganska lätta att se. Det är inte brist på skärpa i optiken som gör att man inte får de röda tydliga, men man kan också se att vinkeln mot ljuskällan har betydelse. Det kan inverka på skärpan hur man belyser och hur man orienterar föremålen i förhållande till kameran och ljuset.

Produktbilder behöver inte alltid vara helt skarpa över hela ytan. Intrycket av skärpa kan till och med förstärkas av att delar av föremålen är oskarpa. Man siktar på att det som man vill visa, det som är väsentligt, ska vara skarpt, medan det mindre väsentliga får falla i lite oskärpa. Men transparens och ljusets riktning kan påverka skärpan mer än optikens skärpa och upplösningen. Ibland måste man vara mycket noga med hur man orienterar sina föremål och var man placerar belysningen. Även om det kan hjälpa med tilt, kanske det inte alls behövs. Såna här produktbilder kan man faktiskt ta också med de mer avancerade kompaktkamerorna; kraven är sällan så höga att man behöver en systemkamera.

Innan man har fått grepp om det hela lär man få flytta runt lampor och vrida på grejerna ganska många gånger. Det kan också underlätta att flytta bakåt lite grann och beskära bilden när man inte har längre brännvidd än 30 mm på APS-C.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar