Annons

fel benämning..kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jacob vP skrev:
En hybridkamera måste ju vara en kamera som kan ta både bilder digitalt och med film.

Nån sa komplettkamera.... det är ju inteså dumt (förutsatt att den även har inbyggd blixt åxå).

/Jacob vP

ja..det är ett bra namn! :) alla överens? :confused:

Om vi säger så här: du kan börja kalla din kamera för en hybridkamera om det känns bra för dig. Ingen kommer fatta vad du pratar om (förutom de som läst denna diskussion). Jag kommer fortsätta kalla den för en digital kompaktkamera. Med något tillägg eventuellt.
Det är fortfarande samma kamera.

Hybriskamera var ju rätt roligt:D

Det där med motorseglare i ett tidigar inlägg gav mig iden "Systemkompakt". Skulle någon förstå om man sa att man köpt en systemkompaktkamera?

/Rickard

jimh skrev:
En fråga; Vad är det som skiljer dessa hybriskameror från alla andra digitalkameror förutom att det är en donk som sticker ut därfram?

Säg en funktion som skiljer från t ex Coolpix 990 för att upplysa mig om varför det krävs ett nytt namn.

Mycket enkelt, en hybridkamera behöver ingen adapter för att använda konverter eller filter och har en diameter på optiken motsvarande en systemkamera, även inställningmöjligheterna är dem samma som på en systemkamera.

det är det som skiljer...ganska mycket med andra ord! ;)

johanh skrev:
Om vi säger så här: du kan börja kalla din kamera för en hybridkamera om det känns bra för dig. Ingen kommer fatta vad du pratar om (förutom de som läst denna diskussion). Jag kommer fortsätta kalla den för en digital kompaktkamera. Med något tillägg eventuellt.
Det är fortfarande samma kamera.

nja..syftet är ju att alla ska veta vilken kameratyp man syftar på..något annat spelar ingen roll!

kim99x skrev:
Mycket enkelt, en hybridkamera behöver ingen adapter för att använda konverter eller
Vilken kamera behöver det??? Alla jag använt har haft standard filtergänga.

kim99x skrev:
har en diameter på optiken motsvarande en systemkamera,
Ok.

kim99x skrev:
även inställningmöjligheterna är dem samma som på en systemkamera.
Och vilken inställningsmöjlighet tänker du på, som inte skulle finnas på digitalkompakter? Jag kan inte komma på någon.

kim99x skrev:
det är det som skiljer...ganska mycket med andra ord! ;)
Ganska lite med andra ord. Bara diametern på frontlinsen. Man kanske kunde kalla dem Digitalkamera med frontdonk?:D

Vad är det för fel på "Golfkamera", med tanke på alla bilar från olika tillverkare som tillverkar modeller i "Golf-klassen"? Med en sådan bil har du ju har alla inställningsmöjligheter som i en stor familjebil men den är lika liten och lätt som en småbil (ryms i vilken parkeringsficka som helst).

:)

/Fredrik

Hybriskamera var ju ganska roligt namnförslag på denna helt och hållet felfria sorts kameror som är överlägsen alla andra kameratyper på alla sätt och vis!

/ Fredrik
:D

"""Ganska lite med andra ord. Bara diametern på frontlinsen. Man kanske kunde kalla dem Digitalkamera med frontdonk?
--------------------------------------------
Oserverade du inte att det handlade om alla hybridkameror även analoga?
--------------------------------------------
"""Vilken kamera behöver det??? Alla jag använt har haft standard filtergänga.
-------------------------------------------
kompaktkameror har vanligtvis inte filtergänga alls! den du pratade om förut kräver adapter..
och många saknar den möjligheten oxå..
---------------------------------------------
"""Och vilken inställningsmöjlighet tänker du på, som inte skulle finnas på digitalkompakter? Jag kan inte komma på någon.
---------------------------------------------
Jämför en systemkamera och en kompakt så ser du
själv! det skiljer mycket i inställningsmöjligheter, ljusmätning, skärpan m.m

Men den viktigaste skillnaden är trots allt den överlägsna optiken som objektiv i systemkamerastorlek ger ;)

Skott skrev:
Hybriskamera var ju ganska roligt namnförslag på denna helt och hållet felfria sorts kameror som är överlägsen alla andra kameratyper på alla sätt och vis!

/ Fredrik
:D

alla kameratyper har sina fördelar ;)

kompaktkameran för sin ringa storlek.

hybridkameran för optiken och smidigheten.

systemkameran för det fria valet av objektiv.

upp till var och en att välja vad som passar en bäst:p

flutte skrev:
Vad är det för fel på "Golfkamera", med tanke på alla bilar från olika tillverkare som tillverkar modeller i "Golf-klassen"? Med en sådan bil har du ju har alla inställningsmöjligheter som i en stor familjebil men den är lika liten och lätt som en småbil (ryms i vilken parkeringsficka som helst).

/Fredrik

nja..det blir inte rätt heller..olympus E-10 och E-20 är lika stora och tunga som vanliga systemkameror :rolleyes:

Det får nog bli en allt-i-ett kamera..iaf..direkt översatt från engelskan :eek:

eller så storkompakt..kanske?

kim99x skrev:
kompaktkameror har vanligtvis inte filtergänga alls! den du pratade om förut kräver adapter..
och många saknar den möjligheten oxå
Som jag pratade om förut? Coolpix 990? Behöver ingen adapter...

kim99x skrev:
Jämför en systemkamera och en kompakt så ser du
själv! det skiljer mycket i inställningsmöjligheter, ljusmätning, skärpan m.m
Men hallå, jag har iofs inte använt jättemånga digitalkameror men jag har åtminstone slitit ut tre stycken från Sony DSC-P1 till Nikon Coolpix 990 i mitt jobb. De hade alla helt manuella inställningar av såväl tid, bländare som fokus. Jag undrar fortfarande vad skillnaden är förutom att de har lite större frontlins.

Och du kan inte börja jämföra med analoga kompaktkameror helt enkelt för att hybriskamerornas storhetstid i den analoga världen passerades 1991 eller om det var 1989 när bl a Olympus och Yashica försökte släppa några modeller som inte såldes eftersom de kostade lika mycket som vanliga kameror. Finns det ens i praktiken några analoga sådana idag?

Så jag undrar, vad är skillnaden i praktiken?

jimh skrev:

Och du kan inte börja jämföra med analoga kompaktkameror helt enkelt för att
hybriskamerornas storhetstid i den analoga världen passerades 1991 eller om det var 1989 när bl a Olympus och Yashica försökte släppa några modeller som inte såldes eftersom de kostade lika mycket som vanliga kameror. Finns det ens i praktiken några analoga sådana idag?

Cannon hade någon grå ölburksliknade historia, har dock glömt vad den hette.

jimh skrev:

Och du kan inte börja jämföra med analoga kompaktkameror helt enkelt för att
hybriskamerornas storhetstid i den analoga världen passerades 1991 eller om det var 1989 när bl a Olympus och Yashica försökte släppa några modeller som inte såldes eftersom de kostade lika mycket som vanliga kameror. Finns det ens i praktiken några analoga sådana idag?
-----------------------------------------
Du hänger inte med något vidare i kameravärlden, va?

Olympus IS 3000

Olympus IS 5000

jimh skrev:
Som jag pratade om förut? Coolpix 990? Behöver ingen adapter...

Hm..Coolpix 880 behövde det iaf..precis som de flesta andra kompaktkameror både analog och digital..i de få fall som de överhuvudtaget går att använda filter på dessa

jimh skrev:

Men hallå, jag har iofs inte använt jättemånga digitalkameror men jag har åtminstone slitit ut tre stycken från Sony DSC-P1 till Nikon Coolpix 990 i mitt jobb. De hade alla helt manuella inställningar av såväl tid, bländare som fokus. Jag undrar fortfarande vad skillnaden är förutom att de har lite större frontlins.

Så jag undrar, vad är skillnaden i praktiken?

Nu är du helt ute och cyklar!
Det är inte lite skillnad i storlek på frontlinsen..vilket du mycket väl vet!
24-38 mm jämfört med 49-62mm vi snackar om dubbla diametern, vilket ger betydligt mer en dubbla ytan och en helt annan bildkvalité!

Att man ska behöva skriva skillnaderna i inställninsgmöjligheter..Exponeringmättning 3 olika, manuell skärpeinställning efter af, exponeringskompensation, dioptrijustering, där är några exempel, men de mest avancerade kompakt kamerorna har nästan samma möjligheter, men nu pratar jag generellt och där är skillnaderna avsevärda..vanligtvis inga möjligheter för manuell skärpeinställning, endast en exponeringsmättare, ingen manuell vitbalans, ingen möjlighet för extern blixt, ingen motljusskydd, mycket begränsade manuella inställningmöjligheter i de fall där det överhuvudtaget finns sådana, m.m vilket du mycket väl vet! (eller åtminstone borde veta)

en annan fördel med systemkameror framför kompakt, det du ser i sökaren är det du får med i bilden.

Men den helt avgörande skillnaden är som sagt optiken, den ger helt andra möjligheter för bländdare/skärpedjup och bildkvalité!

Skillnaderna är oändliga!

Gammal men underhållande tråd!

Får man lägga in ett förslag på namn så här långt efteråt?`

Varken-eller-kamera, de är ju varken kompakta eller systemkamera.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto