Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fasttagen av vakter på t-banan

Produkter
(logga in för att koppla)

_JmD_

Aktiv medlem
Jag stod vid S:t Eriksplans t-banestation och fotade folk på perrongen efter en kväll på krogen. Jag var väl att beteckna som "salongsberusad". En tjej kom fram och bad mig sluta fota då hon inte ville vara med på bild. Jag fortsatte emellertid att fotografera. Jag fortsatte sedan att ta ett par bilder inne i tunnelbanevagnen samt visade o lånade ut kameran till en medresenär.
Vid T-centralen kommer ett par väktare ombord, efter vad jag förstår för att någon kontaktat dem om mitt fotograferande. Väktarna säger att jag inte får fotografera och avhyser mig fysiskt från tåget och fortsätter sedan föra mig upp ut ur tunnelbanan. De säger att jag inte får åka tunnelbana mer och uppmanar mig att ta bussen istället. Jag frågar hur länge jag inte får åka t-bana och får till svar "en timme". När vakterna går nerför trappan mot t-banan igen följer jag efter på avstånd, och tar några bilder. De vänder då om och tar fast mig och för mig ner i någon form av vaktlokal eller liknande nere i ingången till tunnelbanan. Det är sammanlagt fyra vakter som "tar hand om" mig. Inne i lokalen plockar de av mig plånbok, nycklar, kamera, mobil och tvingar mig att sitta på golvet. Jag får sitta där uppskattningsvis någonstans mellan 15 och 30 minuter. Under tiden är det främst en av vakterna som kommer med föreläsningar om det felaktiga i mitt beteende. Jag ifrågasätter om de har lagligt stöd för sitt agerande och får moraliska föreläsningar till svar. Två poliser kommer sedan dit. De pratar med vakterna varvid jag hör någon säga "bilderna skulle användas på en porrsajt".
En av poliserna frågar mig sedan om jag åkt fast för något tidigare. Jag berättar om att jag åkt fast för trimmad moped vid 15-års ålder samt en fortkörningsböter med bil för ett par år sedan. Polisen uppmanar mig sedan att visa bilderna vilket jag gör. Han säger åt mig att ta bort bilderna och jag tar bort ett par bilder. Sedan tar han kameran och tar bort resterande bilder. Jag blir sedan skjutsad av poliserna till gullmarsplan där jag tar bussen hem.

Är det någon som har koll på vem eller vilka som gjort något olagligt i denna situation? Jag vet att jag inte behövde ta bort bilderna men med fyra väktare och två poliser "mot mig" kände jag mig inte i läge att hävda mina rättigheter.

Jag skall se om jag kan återskapa bilderna som är raderade från minneskortet. Det var iofs inga uppseendeväckande bilder, men de kanske kan vara bra att ha, vad vet jag. Jag tänker då främst på bilderna på vakterna.

///JmD

Senast ändrad:
Eftersom tunnelbanan inte är offentlig plats, krävs det tillstånd att plåta där. Det hade varit enkelt för vakterna att förklara det, men det kanske inte är deras starka sida med pedagogik... :-]
Sedan var det väl inte så smart att provocera dom på deras hemmaplan.

Jag har för mig att det råder fotoförbud på t-banan (någon får rätta mig om detta är felaktigt). Vakterna borde ha upplyst dig om detta, Rent hypotetiskt då, så gjorde de således rätt, då du efter tillsägelse fortsatte ditt beteende. Men sedan följer bara felaktigheter.. Det är lätt som en plätt att återskapa bilderna. Jag hade anmält polismannen för egenmäktigt förfarande, eller vad brottsrubnriceringen kan bli.

Sen kan jag tycka att om någon ber dig att sluta ta bilder, då behöver man ju inte provocera, bara för att man har rätten på sin sida (vilkeet du iofs inte hade)

Vakterna frågade inte ens om jag hade tillstånd. De föste bara ut mig och upp ur t-banan. Sen verkar åsikterna gå isär lite om huruvida man behöver tillstånd för att fota i t-banan. Vad jag förstått - om det är fotoförbud där måste det klart framgå av skyltar eller liknande. Eller så måste personal informera om det. Finns det fotoförbudsskyltar i t-banan? Jag har i så fall missat det. Och jag blev inte informerad om fotoförbud förrän efter fotograferingen.

Den fortsatta fotograferingen som jag gjorde på vakterna skedde vid nergången till t-banan, inte inne i t-banan.

Observera att jag undrar över vad lagen säger, inte om mitt eller någon annans uppförande var bra eller dåligt. Bara vad som var lagligt och / eller olagligt.

///JmD

Jag vill tillägga att vakterna, främst en av dem, var klart otrevliga o betedde sig aggressivt, medan poliserna däremot var betydligt trevligare och lugnare. Får vakter bara släpa in någon sådär i en lokal och plocka av personen deras tillhörigheter och tvinga dem sitta på golvet? För att den personen fotograferat där det (eventuellt) krävs tillstånd, och den personen fortsätter fota in i det området, inte inne på själva området? På vilka premisser kan man avhysa någon från t-banan egentligen? Kanske räknas trappan från gatan som leder ner till t-banan också som en del av området där det eventuella fotoförbudet råder?

Undrar
///JmD

Hej!

Såhär skriver Veolia Transport:

"Alla film- och fototillstånd inom tunnelbanan och på lokalbanorna hanteras av Veolia Transport på uppdrag av SL.

För att kunna tillgodose att säkerhetsrisker undviks, resenärer inte störs och att trafiken och arbetet som krävs för att sköta den inte påverkas, begär vi att du söker tillstånd för fotograferingar och filminspelningar."

Dessa regler gäller i tunelbanan..

Länk för ansökan om att fotografera i tunnelbanan.

Det krävs inget tillstånd att fota i tunnelbanan sålänge man inte använder stativ eller blixt.

/Daniel

Några tips på hur man återskapar de borttagna bilderna från minneskortet?

För övrigt kan jag säga att jag är i färd med att göra en polisanmälan.

///JmD

Joel Höglund skrev:
Kommer denna uppgift från Veolia Transport eller från SL så är det ju korrekt. Annars inte.

Det har jag hört från en annan kille som ofta fotar i tunnelbanan. Jag fotar ofta nere i tunnelbanan med min systemkamera. Jag har stått brevid väktare och fotat, ingen har någonsin frågat mig om tillstånd. Jag har även fotat inne i vagnar när väktare har åkt med tåget.

Men folk fotar ju varje dag i t-banan med mobilkamera samt kompaktkamera.

/Daniel

Saxat från en annan tråd:

"Fem fakta om bildrätt

1. Du får fotografera hur mycket du vill på allmän plats, även närbilder av människor.
2. Det kan däremot vara straffbart att publicera vissa bilder. Det kan vara förtal.
3. Ingen får med våld eller hot om våld försöka hindra dig från att fotografera på allmän plats.
4. Du får fotografera på privat område, så länge inte ägaren upplyst dig om motsatsen.
5. Ingen utom polisen kan ta ett minneskort eller en filmrulle från dig. Och då krävs dessutom beslut av åklagare."

dsa1979 skrev:
Det har jag hört från en annan kille som ofta fotar i tunnelbanan. Jag fotar ofta nere i tunnelbanan med min systemkamera. Jag har stått brevid väktare och fotat, ingen har någonsin frågat mig om tillstånd. Jag har även fotat inne i vagnar när väktare har åkt med tåget.

Men folk fotar ju varje dag i t-banan med mobilkamera samt kompaktkamera.

/Daniel

Jo, men det viktiga är ju vad som verkligen gäller vid en eventuell tvist. Då går det inte att hänvisa till att "många andra" gör likadant.

Som jag ser har brott begåtts eftersom de inte hade beslut från åklagare. Jag skulle inte tveka om anmälan.

Ytterligare ett exempel på bristfällíg utbildning bland väktare. Vårt största värdetransportföretag klarar ju inte ens av den biten. Sverige ska inte behöva bli ett övervakarsamhälle där privata aktörer och enskilda poliser kan styra och vränga lagen som dom vill, så för fasiken stå på dig!

_JmD_ skrev:
Jag stod vid S:t Eriksplans t-banestation och fotade folk på perrongen efter en kväll på krogen. Jag var väl att beteckna som "salongsberusad". En tjej kom fram och bad mig sluta fota då hon inte ville vara med på bild. Jag fortsatte emellertid att fotografera.

///JmD

Vad du saknar själv är vanligt folkvett vad jag kan se. Med den vanliga monologen jag har rätt att fotografera hur mycket jag vill oavsett vad andra vill om att bli fotograferade eller ej.
Tänk lite på andra istället så hade du sluppit alla problem, jag kan förstå att hon bli förbannad och sa till vakterna, hade själv sagt till dem i samma sitaution även om jag vet att man får fotografera på allmän plats utan tillstånd. Men vanligt folkvett skadar aldrig och slutar upp att fotgrafera de som inte vill bli plåtade.
Sven-Åke

I somras, när jag fotade på gatan, kom en tuff punktjej fram till mig och upplyste att hon inte ville vara med på bild. Jag meddelade då att det inte råder fotoförbud på allmän plats och att hon inte kunde ifrågasätta mitt fotande ur laglig synvinkel. Dessutom att hon begick en kriminell handling om hon försökte hindra mig. Jag erbjöd att vi gemensamt skulle gå till närmsta polisstation och diskutera saken med dom och då var hon inte intresserad längre. Tror också att det ibland kan vara bra att ha något utskrivet dokument om vad lagen säger med sig, att visa upp vid sådana här kniviga situationer. Man måste nog också vara lite smidig själv och berätta lite varför man fotograferar, att man har det som intresse etc.

Är man lite salongsberusad och inte uppträder smidigt kan nog sådant här lätt inträffa, även om man har lagen på sin sida. Men slutade du fota när de bad dig göra det har du ju inte gjort något olagligt själv, även om fotoförbud råder. I så fall kan du fota lagligt tills du blir upplyst om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar