Annons

Fartbilder i snö i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Insuget

Ny medlem
Hejsan, är ny här och hittade inget när jag sökte eller kollade runt om just detta.
Har precis börjat fotografera lite smått och kommit till en av de större svårigheterna.
Fotografera fartbilder i mörker och snö.

Är det någon som kan langa upp lite tips för att få bilderna bättre och inte så korniga?

kör på relativt hög iso för att få snabba bilder, men det blir väldigt mörkt då.

En exempelbild, kan bli väldigt mycket bättre kan jag tycka så ös på med tips, är som sagt nybörjare :)

dsc01193uk8.jpg

Använder du större bländare (lägre siffra) så kommer kameran kunna ta in mer ljus. På just den bilden du visade har du använt f9 vilket är ganska litet. Antar att din optik ligger på f3.5 som största bländaröppning på 18mm. Så använder du det kommer du få in ungefär 2-3ggr så mycket ljus på samma slutartid.

Får testa det nästa gång då.
Är förövrigt en Sony A300 om det har någon betydelse med 18-70 (original) objektiv.

Finns fler tips så bara säg till, man lär sig aldrig för mycket :)

Tyvärr så är det svårt o tänja på fysikens lagar, mörker o snabba slutartider går inte hand i hand. Som föreslagits låga f-tal och så hög ISO som möjligt. ISO 1600 borde kameran reda ut och du kan kika lite på program att brusreducera i efterhand.

Läs lite om panoreringsteknik. Det kan ge coola bilder och då kör man längre slutartider.

Nattbilder...

Jag har testat att fota lite nattenduro och då har det var nästan kolsvart så blixt tycker jag är ett måste. blir lite svårt att få "fart" i bilderna men jag kommer att prova lite mera...
I detta album finns några bilder fotade en dimmig,disig natt då det även kom några snöflingor ibland.fotade med Canon 30D,24-70,580 blixt.
Blixten synkad på andra ridån...
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=234429

Använder du större bländare (lägre siffra) så kommer kameran kunna ta in mer ljus. På just den bilden du visade har du använt f9 vilket är ganska litet. Antar att din optik ligger på f3.5 som största bländaröppning på 18mm. Så använder du det kommer du få in ungefär 2-3ggr så mycket ljus på samma slutartid.

Skillnaden mellan bländare 3,5 och bländare nio är nästan tre helsteg.
Ett helsteg innebär fördubblat ljusinsläpp.
Detta innebär att för varje helsteg större bländare, så halveras slutartiden.
Tre helsteg innebär åtta gånger mer i ljusinsläpp!
Eller om du så vill att du sänker slutartiden till 1/8.

Har kollat upp det där med bländaren, den går bara ner till 5.6.
Och det är ändå 18-70/3.5-5.6 objektiv så vet inte hur det går till riktigt?

Skillnaden mellan bländare 3,5 och bländare nio är nästan tre helsteg.
Ett helsteg innebär fördubblat ljusinsläpp.
Detta innebär att för varje helsteg större bländare, så halveras slutartiden.
Tre helsteg innebär åtta gånger mer i ljusinsläpp!
Eller om du så vill att du sänker slutartiden till 1/8.
Hah, ja om man går ett steg längre med matten så blir det nog mer rätt. Tack. :)

Har kollat upp det där med bländaren, den går bara ner till 5.6.
Och det är ändå 18-70/3.5-5.6 objektiv så vet inte hur det går till riktigt?

I och med att du fotade just den där bilden på 18mm så SKA du kunna gå ner till f3.5. Så kolla igen så du kör på rätt läge så du verkligen har full kontroll över bländaren.

I och med att du fotade just den där bilden på 18mm så SKA du kunna gå ner till f3.5. Så kolla igen så du kör på rätt läge så du verkligen har full kontroll över bländaren.

Ah, tog det på 18mm och då gick det fint. Visste inte man behövde ha den på det. Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar