Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Familjebilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Åza

Aktiv medlem
Familjebild är ju något av ett skällsord här på fotosidan och visst håller jag med om motivet inte blir så himla kul att titta på för alla andra. Kanske är det så att den tekniska kvaliteten ofta är dålig på just dessa också.

MEN: Den som tar familjebilder, som dessutom ofta är porträtt, vill ju gärna bli bättre på det också, (bland allt annat man vill bli bättre på)

SÅ: Jag skulle vilja be de som känner sig manade att även kommentera familjebilder, främst kanske tekniken isåfall eftersom motivet är det det är. Ni kan ju göra sen stor insats för efterkommande generationer i släkten ;-)

:D Hej Åsa.
Det finns alltid snobbar som tycker både det ena och det andra men det tycker jag Du ska högaktningsfullt strunta i.
Många tycker att familjebilder är värdelöst strunt, men jag som jobbar som yrkesfotograf har träffat många, bl.a en tjej som besökte min ateljé för en tid sedan som var väldigt förgrymmad på sina föräldrar för att det inte fann en enda bild av henne före studentexamen.
Hon skulle så gärna ha velat se hur hon såg ut när hon var liten, jämföra med sina egna barn o.s.v. men det fanna ingenting.
Åsa. Fortsätt ta bilder på familjen. Om 25-30 år kommer dom att vara mycket uppskattade. Att Du sedan vill lära Dej mera och vill ta ännu bättre bilder det är en annan sak. Det är inte fel.

Ok, familje bilder är ok i albummet hemma och är jätte kul/ ett måste att ha, men att lägga upp de på fotosidan är skillnad. Bilderna ska ha ett allmänintresse, visst bra bilder på barnen är lika bra som andra bilder men en vanlig avbildande bild på barnet med fula skuggor och röda ögon är bara kul för den som känner personen på bilden.

Andreas.

"MEN: Den som tar familjebilder, som dessutom ofta är porträtt, vill ju gärna bli bättre på det också, (bland allt annat man vill bli bättre på)" Absolut ingen självklarhet, det finns folk som har tagit familjebilder i 30 år med samma urusla komposition och ljushantering. Och är nöjda med det. Och en del laddar upp sina bilder här. Jag tycker definitivt att det skall vara tillåtet att ladda upp familjebilder om man gör det för att få konstruktiv kritik och i avsikt att förbättra sig. Och fotografering av barn är enligt min egen högst subjektiva uppfattning ett utmärkt sätt att lära sig fotografera. Hur ljuset påverkar, hantera kameran snabbt, inställningar i olika situationer, vinklar etc etc. Om du kan ta en bra bild på ett litet rörlig barn och göra det på beställning "utan tur" kan du även klara av det mesta med ett någorlunda bra resultat och har fått en utmärkt grundläggande praktisk träning som är till stor nytta i dom flesta områdena inom fotografering. Det anses ju inte speciellt fint och proffsigt men det är en annan sak....

Vad kul med litet diskussion äntligen!

Jag tror Andreas har fel när han säger "bra bilder på barn är lika bra som andra bilder". Även bra, eller halvbra, bilder på barn blir ibland utdömda enbart med ordet "familjebild". Det tycker jag är lika fel som att döma ut bilder som "kattbild", "solnedgång", "nakenbild" om ni fattar vad jag menar.

Som Hans säger så är det ju ingen självklarhet att folk vill förbättra sig, men det gäller ju faktiskt alla motiv.

Jag väljer att tro att även de som har stora brister i tekniken på familjebilder vill ha tips på förbättringar, därav min vädjan att sluta döma ut familjebilder per definition.

Det var ju tänkvärt också som Gustav skrev med hon som inte sett en enda bild på sig själv. Kan det vara så att det finns en risk att man uppslukas av att ta "årets bild" så man missar det man helst av allt själv vill se. (kanske kan bli en annan tråd)

Åza skrev:
Jag tror Andreas har fel när han säger "bra bilder på barn är lika bra som andra bilder". Även bra, eller halvbra, bilder på barn blir ibland utdömda enbart med ordet "familjebild". Det tycker jag är lika fel som att döma ut bilder som "kattbild", "solnedgång", "nakenbild" om ni fattar vad jag menar.

Tycker bara det låter motsägelsefullt, det du skriver.

Det jag menade var att jag tycker att en bra bild på "barnbarnen" och en bra bild på en havsörn ska bedömmas lika. Motivet ska inte spela någon roll. Är bilden bra så är den!

Andreas.

Sonnaren skrev:

Joo.....visst gör du det.
Us

Visst är det häftigare med en lunnefågel än en skata men blir bilden bra är ju det huvudsaken. Om det är en snygg modell eller någons 3-åriga son SKA inte ha någon betydelse. Men det är svårt med bildbedömning.

Andreas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar