Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

LePrese

Ny medlem
Ny på sidan men fick den rekommenderad av en bekant, han tyckte det var ett bra ställe att ta upp den här frågan.

Har använt en Canon G9 och fått ut en bild som datorn anger till 180 dpi. Vill förstora den men då sa företaget som skulle göra det att upplösningen blir för dålig - 35 dpi i förstorat läge, dvs på 1,5x2 meter. De vill ha ett minimum på absolut minst 100 dpi, dvs tre gånger så högt.

Borde med normal matematik betyda att jag behöver upp minst 3 gånger i upplösning, dvs någonstans runt 550-600 dpi för att få minsta godtagbara skärpa.

Så då är frågan hur man får det? G9:an är nog pressad maximalt i jpg-formatet och det går nog inte att plocka ut mycket mer där - tror jag. Sensorn är ju inte heller så jätteimponerande i storlek...bästa vore väl en sensor i formatet som bilden, dvs 1,5x2,5 meter - men de är nog rätt så svåra att få tag i - och förmodligen "rätt så" dyra :)

Så vad göra

¤ G9:an i raw-format, skulle det hjälpa?
¤ Systemkamera med större sensor, räcker det?
¤ Systemkamera och raw-format?

Tacksam för alla tips

Det viktigaste i sammanhanget är nog absolutvärdet för antalet pixlar du har att fördela över förstoringsytan. ( Som exempel: 2900x2600 eller vad din bild nu har för dimensioner.)
Sen är frågan hur dessa ska fördelas för att ge ett så tilltalande synintryck som möjligt, vilket bl a beror på det tänkta betraktningsavståndet.
100 pixlar/cm motsvarar nog vad de flesta uppfattar som 'fotografisk' kvalitet för närsynt betraktande.
Det dyker säkert upp en URL till en sida med mer ingående resonemang i ämnet.

Hittade en sådan länk:
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Ny på sidan men fick den rekommenderad av en bekant, han tyckte det var ett bra ställe att ta upp den här frågan.

Har använt en Canon G9 och fått ut en bild som datorn anger till 180 dpi. Vill förstora den men då sa företaget som skulle göra det att upplösningen blir för dålig - 35 dpi i förstorat läge, dvs på 1,5x2 meter. De vill ha ett minimum på absolut minst 100 dpi, dvs tre gånger så högt.

Borde med normal matematik betyda att jag behöver upp minst 3 gånger i upplösning, dvs någonstans runt 550-600 dpi för att få minsta godtagbara skärpa.

Så då är frågan hur man får det? G9:an är nog pressad maximalt i jpg-formatet och det går nog inte att plocka ut mycket mer där - tror jag. Sensorn är ju inte heller så jätteimponerande i storlek...bästa vore väl en sensor i formatet som bilden, dvs 1,5x2,5 meter - men de är nog rätt så svåra att få tag i - och förmodligen "rätt så" dyra :)

Så vad göra

¤ G9:an i raw-format, skulle det hjälpa?
¤ Systemkamera med större sensor, räcker det?
¤ Systemkamera och raw-format?

Tacksam för alla tips

En bild som är 2 meter lång klarar sig med en upplösning på 120 pixlar per tum eller kanske rent av med 100 pixlar per tum (100 dpi). För att nå dit kan du ju interpolera upp bilden. Det förutsätter dock att den är skarp och välexponerad och utan alltför mycket brus.
100 pixlar per tum motsvarar ca 40 pixlar per cm. 200cm x 40 pixlar blir 8000 pixlar. Du behöver alltså interpolera upp din bild från 4000 pixlar (om du utnyttjar hela originalet) till 8000 pixlar i längsta sidan. Jag vet inte vad du har för program men i de flesta skriver du in att bilden ska bli 200% så är saken klar. Glöm inte att skärpa bilden lite efteråt. Läs gärna Stefan Ohlssons artikel om skärpning här på FS. Efter den operationen borde din förstoringsleverantör inte ha så mycket att invända.

Nu har jag läst artikeln om skärpning, blev något nytt man lärde sig där - tack för tipset!

Sen undrar jag lite öm ditt tips att "fixa till" bilden. Fungerar ett så enkelt program som PS Elements för denna uppgift - eller behöver man ha något mer avancerat tror du?

Vänta nu? En canon G9 har i runda slängar 12 Megapixel om man får tro google. Min gamla Samsung har runt 6 Mpixel och med 6 Mpixel får jag ca 2000x3000 pixlar. Säg att du har 3000x4000 pixlar borde det bli 12 Mpixels.

De utskrifter jag sett i fönstret i fotoaffären mitt emot McDonalds på stora gatan har säkert skrivits ut med sämre antal pixlar än så och de ser helt i världsklass ut, åtminstone med det betraktningsavstånd som det är med näsan mot glaset och till den upphängda utskriften.

Jag har svårt att tro att företaget inte kan göra en 1-2 meters utskrift. Har du frågat nån annanstans?

Nu har jag läst artikeln om skärpning, blev något nytt man lärde sig där - tack för tipset!

Sen undrar jag lite öm ditt tips att "fixa till" bilden. Fungerar ett så enkelt program som PS Elements för denna uppgift - eller behöver man ha något mer avancerat tror du?

Har du någon av de senare versionerna av PS Elements bör det gå bra. Resultatet kommer att bli bra, men förutsätter en jpg i högsta kvalité och lagom skärpt.

Du kan ju kolla efter att du samplat upp bilden genom att ställa in den i 100% på skärmen och sedan ställa dej på kanske två meters håll och fundera på om skärpan duger.. Du kan också göra ett utsnitt av bilden i 100% och skriva ut på ett fotopapper och betrakta på lämpligt avstånd dvs på minst en meter.

När du håller på med sådana här experiment föreslår jag att du först götr en kopia av bilden som du sedan labbar med.så du inte riskerar att oavsiktligt ändra ditt original. Jag har uppfattat det så att ditt original är en jpg.

Ja så är det - jpg alltså. PS Elemets 8 är versionen, känns ju rätt ny - men å andra sidan kommer det ju hela tiden uppgraderingar. Tror du den är tillräckligt ny? Eller har du något annat program du kan rekommendera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar