Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstörda bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Malle777

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon 40D nyligen och har börjat slänga in lite bilder på datorn.

Jag har dock märkt att om jag roterar en bild så får den en röd ton. Roterar jag den ytterligare så blir den ännu rödare osv.

Vad beror detta på? Det låter helskumt att rotation i windows skulle förstöra en bild. (Format: Jpeg)

Någon som vet något om detta?

Windows kan inte rotera förslustfritt. Gör det i tex Photoshop istället. Det verkar dessutom varanågot problem med färgrymden. Varför kör du AdobeRGB istället för sRGB förresten?

Har hört att AdobeRGB ska vara bättre av nån anledning. Har jag fattat det fel? Vad skiljer dem åt?

Jag redigerar i photoshop efteråt.

aRBG är en större färgrymd (klarar att visa fler färger) än sRGB och passar bra medan du redigerar i Photoshop och för filer som ska skrivas ut. Däremot så har inte Windows eller dom flesta webläsare någon hantering av färgprofiler utan visar bilden som om den är i sRGB. Därför ser t.ex. bilder i aRGB bleka ut i en webläsare. Så, redigera i aRGB men konvertera till sRGB innan du lägger ut dom på webben.

Hej
Du har nu fått svaret antar jag.

Men tittar du på dina bilder med visningsprogrammet och dom är i adobeRGB ser de lite bleka och urvattnade ut.

Vill du ha ett enkelt arbetsflöde och har just börjat så kör sRGB, då du blir mer varm i kläderna så kör RAW, då kan du bestämma sånt i efterhand, det sker i datorn vid konvertering. Du har då stora möjligheter att ändra vitbalans och vissa möjligheter att kompencera för exponeringsfel.

Roine

Senast ändrad:
Ett till tips:

Om du sparar och öppnar en jpg-bild flera gånger under redigeringen så tappar den kvalitet, spara därför alltid om bilden som exempelvis tiff eller psd under redigeringen (om du inte bara redigerar den en gång och sen är det bra).

Då kommer nästa fråga..
Jag behöver leverera bilderna som jag fotat och skulle således behöva formatera om bilderna till sRGB.

Hur gör jag det med alla bilder på ett smidigt sätt?

Malle777 skrev:
Jag behöver leverera bilderna som jag fotat och skulle således behöva formatera om bilderna till sRGB.
Hur ska bilderna användas? Ska den du levererar till bara ha bilderna på webben? Om kunden ska skriva ut kopior eller trycka bilderna på papper är det nog bättre om du behåller dem i Adobe rgb.

Jag ska bränna ut bilderna på en skiva och bilderna ska troligtvis inte tryckas sedan utan endast visas i dator.

Om man ska skriva ut, är det inte bättre att att använda skrivarens färgprofil? (Förutsatt att man kan den.)

Jag har fått för mig att aRGB är till för att efterlikna CMYK fast med RGB färgerna. Men då kan man ju lika gärna använda CMYK helt och hållet... Eller är det något jag missar?

Rissen skrev:
Om man ska skriva ut, är det inte bättre att att använda skrivarens färgprofil? (Förutsatt att man kan den.)

Nej, man bör alltid arbeta i en neutral färgrymd.

Jag har fått för mig att aRGB är till för att efterlikna CMYK fast med RGB färgerna. Men då kan man ju lika gärna använda CMYK helt och hållet... Eller är det något jag missar?

Adobe RGB skapades mycket riktigt för att kunna innehålla de färger som en skrivare klarar att skriva ut. Men för det är det inte bättre att jobba i CMYK helt och hållet. Framförallt för att man väldigt sällan vet exakt vilken CMYK som används vid exempelvis tryck. Det bästa rådet, om man t.ex. ska leverera bilder för tryck, är att låta tryckeriet ta hand om CMYKningen.

Även om du har skrivarens CMYK-profil så är den inte neutral, därför bör du inte jobba i den. Som sagt så bör man alltid arbeta i en färgneutral profil.

Jaha där ser man :) Passar på att slänga in en kort fråga, "Optimera bild" inställningarna i min Nikon D60, de påverkar bara Jpegar och inte RAW filer va? Funderar på ifall valet av färgprofil i kameran spelar någon roll när man sedan väljer vilken profil man vill spara bilder i i UFRaw.

Inga val i kameran påverkar råfilen, förrutom de självklara: slutartid, bländare och iso. (och i förlängningen ljusmätningsmetod, eftersom den påverkar exponeringen).

Vilken profil du väljer i kameran appliceras altså enbart på jpg. Råfiler kan inte ha någon färgprofil, eftersom det är rådatat precis som det utläses från sensorn (rådatat innehåller inga färger).

Malle777 skrev:
Hur byter man färgrymden då?

Om du fotar i RAW så gör du det i råkonverteraren, exempelvis Adobe Camera RAW eller Adobe Photoshop Lightroom.

Hur man gör skiljer sig givetvis från program till program. I ACR görs det "längst ner" i dialogrutan. I Lightroom görs det i samband med export av bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar