Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar och nackdelar Med digital och analog

Produkter
(logga in för att koppla)
Sorgligt nog så spår du säkerligen helt rätt Peter..
Men jag är lite rädd att själv konstarten inte ska bli lika levande när det snart kommer vara Canon eller Nikon som bestämmer vad en korrekt exponerad bild är...?
 
scanningskostnad

För att få ut kopior så måste bilden scannas o en proffesionell scanner är inte billig, eller om ett labb gör det så är det dyrt det med. För skicka orginal är ej kul om man blir av med bilder.
Så om man behöver scanna bilder eller printa så blir det fort dyrt.
 
Ja kanske det. Sorgligt att man inte behöver lära sig hantverket längre. auto hit och dit.
NÄ skämt o sido. men det har väl blivigt lite lättare att fotografera men det har ju inte så mycket med det digitala att göra. eller det kanske det har. en raw fil kan man ju i princip göra om allt på hemma i datorn så man behöver ju inte vara så säker på att bilden satt, det går ju alltid att fixa hemma i datorn.
Men kamerorna var ju automatiska radan innan digitalåldern kom. Fokusen ska vara bättre genom kameran än ögat. Ja Ja det kommer nog allt att bli bra,
 
Hm.. Det där med autofokus har jag svårt för.. tycker aldrig det blir fokus på rätt ställe. Ögonstyrd fokus verkar ju inte funka alls.. Kanske beror på att är lite mer inne på konstfoto nuförtiden där skärpan inte alltid ska ligga i mitten.. Iofs var det år sen jag tog en bild där någon stod i mitt i bild. :)
 
Du säger att en scanner är dyr men du sitter på ett kamerahus som koster 67000:-
MIn scanner kostade 6000:- och den ska leverera över 40MGpixel.
Imacon är överskattat. Har jämfört
 
Danlo skrev:
Hm.. Det där med autofokus har jag svårt för.. tycker aldrig det blir fokus på rätt ställe. Ögonstyrd fokus verkar ju inte funka alls.. Kanske beror på att är lite mer inne på konstfoto nuförtiden där skärpan inte alltid ska ligga i mitten.. Iofs var det år sen jag tog en bild där någon stod i mitt i bild. :)

Jag tror du mer vänder dig mot ny teknik som finns i moderna kameror än diskuterar digitalt/analogt.
 
thefinger skrev:
Jag tycker att disskusionen har gått lite över vad det handlade om från början.
Vill man plåta analogt så gör det vill man använda digitalt så gör man det.
Klart att det är frustrerande för alla som "kan" fotografera att det kommer en massa som är bra på dator, men sån är ju branschen, det nåste gå framåt.
Slutare och bländare är kanske snart en relik från 1800-talet vem vet?

När slutaren och bländaren försvinner från fotografin så finns inte fotografin längre. Definitionen av fotografi är att man använder ljuskänsligt material. Dessa är olika ljuskänsliga och slutaren/bländaren reglerar så att rätt (önskad ljusmängd) når det ljuskänsliga (filmen /sensorn) med olika resultat beroende på vilken kombination. Detta kan man inte ändra på även om utvecklingen går framåt. Det skulle vara som att ta bort bollen från fotbollsplanen.
 
Nä det var mycket frågor från pressfotografer som undra vad de skulle med 12 megapixel till. Sen var det mycket folk som tyckte att det var en fågelkamera, inte vet jag vad de menade med det.
 
thefinger skrev:
en raw fil kan man ju i princip göra om allt på hemma i datorn så man behöver ju inte vara så säker på att bilden satt, det går ju alltid att fixa hemma i datorn.

Ähum, är din dator till salu?
 
(thefinger)
Du säger att en scanner är dyr men du sitter på ett kamerahus som koster 67000:-
MIn scanner kostade 6000:- och den ska leverera över 40MGpixel.
Imacon är överskattat. Har jämfört

Dom flesta proffslabb kör med Imacon själv hade jag minoltas multiscanner o det funkade inte.Allt beror på hur stor bilden ska vara samt jag har själv fått flera bilder scannade över 200mb.
Imacon är inte överskattad bara väldigt dyr.

Jag satt förut på Hasselbladshus som var nästan lika dyra så med tanke på att man slipper alla film,scanningskostnader så kan tjäna in pengarna på ett dyrt digitalbakstycke eller digital kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.