Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog eller digital syystemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
newmorning skrev:
Tack för alla svar. Mycket upplysande.

En fråga till: Var går brytpunkten när en digital kamera har högre upplösning än en analog? Hur många megapixlar krävs? Tack på förhand.

Enligt studie så är det såhär: "vanlig" 35 mm film utklassas i kvalitet av 6 megapixels digitala systemkameror när det gäller alla andra förutsättningar än perfekta, samt om utskrifterna är normalstora,

Vad jag vet så kan man inte mäta upplösning på analog film, eftersom att "pixlarna" är korn, och inte fyrkantiga pixlar.

Dancerboy skrev:
Vad jag vet så kan man inte mäta upplösning på analog film, eftersom att "pixlarna" är korn, och inte fyrkantiga pixlar.
Upplösningen mäts i linjepar per millimeter, dvs man fotograferar en testbild med en massa mönster av olika finhetsgrad och sen tittar man på den framkallade filmen och ser efter vilket som är det tätaste mönster i vilket man kan urskilja separata linjer.

Dancerboy skrev:
Enligt studie så är det såhär: "vanlig" 35 mm film utklassas i kvalitet av 6 megapixels digitala systemkameror...
Det finns förstås olika mätningar på det där. Men bra småbildsfilm brukar anses kunna ge en upplösning på 50-60 linjer per mm. Det motsvarar alltså en sensor med 3600-4320 pixlar på längden och 2400-2880 på höjden. Dvs i runda slängar 8-12 megapixel.

ErlandH skrev:
Det finns förstås olika mätningar på det där. Men bra småbildsfilm brukar anses kunna ge en upplösning på 50-60 linjer per mm. Det motsvarar alltså en sensor med 3600-4320 pixlar på längden och 2400-2880 på höjden. Dvs i runda slängar 8-12 megapixel.

Ok, då är upplösningen alltså passerad i dagsläget, men inte vid tiden för studien. Den handlade mer om kvalitet och detaljskärpa än just upplösning

Njae han talar inte om tekniska termer utan om hur den färdiga bilden uppfattas.

Han visade tydliga exempel på när det digitala inte riktigt ger de strukturer som det analoga ger.

Samtidigt så ger inte det analoga den skärpa som det digitala ger.

6Mp utan interpolering tyckte han var max A5.

Sedan visade dem också en reklambild för ett plastikföretags bröstimplantatsoperationer. Det var det sämsta jag någonsin sett. Och då hade de redan påpekat problemen och fått bättre bilder för att göra om materialet.

Såg ut som om det var taget med mobilkamera eller snott helfigursbilder på nätet och bara plockat ut brösten. Grymt pixligt.
Som de uttryckte saken: -det finns allt färre kunniga yrkesfotografer i vårt land och alltfler bildbyråer.

Erik Schalin skrev:
...Som de uttryckte saken: -det finns allt färre kunniga yrkesfotografer i vårt land och alltfler bildbyråer.

Snarare att det finns fler som vill fotografera men andelen som kan är färre!
Sen anlitas "mobilkamerafotografer" där det borde vara proffessionell fotograf.

Walle skrev:
Bruset blir heller inte "grövre", på det sättet som korn blir, utan det blir bara "starkare". Det är svårt att förklara i ord.

Det digitala bruset blir bara fulare ju högre ISO medans det analoga bruset blir snyggare ;-)

mvh / Matti

PS! Som för övrigt för närvarande har en "dia-återfalls-period"....beställde precis ett 5-pack Astia 100F och ett 5-pack Velvia 100F. Skall bli skoj att desta dessa tämligen "nya" filmer. Tidigare körde jag mest Provia 100F. Projektorn är avdammad och har fått ny lampa :) DS!

matti skrev:
Det digitala bruset blir bara fulare ju högre ISO medans det analoga bruset blir snyggare ;-)

mvh / Matti

PS! Som för övrigt för närvarande har en "dia-återfalls-period"....beställde precis ett 5-pack Astia 100F och ett 5-pack Velvia 100F. Skall bli skoj att desta dessa tämligen "nya" filmer. Tidigare körde jag mest Provia 100F. Projektorn är avdammad och har fått ny lampa :) DS!

Instämmer till fullo!

Erik Schalin skrev:
Vilken tramsig attityd du har.

Proffskopia har inte ngn butik.
De säljer kopior och har gjort så under mycket lång tid, iofs har de nog lite film tror jag.

Han är tydligen extremt duktig på PS.

Jag frågar vem du syftar på, eftersom jag tappade bort mig i tråden. Sedan när jag fick veta vem, så ville jag återkoppla på något sätt, både för mig själv och för er i tråden så att ni slapp läsa ett "ok" som svar. Så jag sade helt enkelt: jaha han i butiken. Liksom för att placera honom. Kanske skulle sagt proffskopia istället, men vad gör de då om de inte har en butik? Arbetar de ideellt? (nej de kan de ju inte göra eftersom de säljer bilderna) I mitt tycke är även en webshop, eller ett labb där man kan hämta kopior och sedan betala ingenting annat än en butik. Tänker man så har de två butiker ;)

Känns som att det är fler än en som har en tramsig attityd här ;) varför klagar du på min attityd egentligen?

Förresten, vad har din väns kunskaper i PS med statusen på "butiken" att göra eller tråden öht?

Re: Re: analogt

ektober skrev:
det är väl också då man inser hur långt från verkligheten film ibland kan vara

Öh.. snarare tvärt om.. tycker film, (då pratar jag negativ färgfilm) fångar verkligheten mycket bättre än min Nikon D3.. Färgerna på ett 6x6.neg på Fuji Portra 160NC blir så likt verkligheten det kan bli, nästan oavsett hur jag exponerar dessutom :)

Dancerboy skrev:
Jag frågar vem du syftar på, eftersom jag tappade bort mig i tråden. Sedan när jag fick veta vem, så ville jag återkoppla på något sätt, både för mig själv och för er i tråden så att ni slapp läsa ett "ok" som svar. Så jag sade helt enkelt: jaha han i butiken. Liksom för att placera honom. Kanske skulle sagt proffskopia istället, men vad gör de då om de inte har en butik? Arbetar de ideellt? (nej de kan de ju inte göra eftersom de säljer bilderna) I mitt tycke är även en webshop, eller ett labb där man kan hämta kopior och sedan betala ingenting annat än en butik. Tänker man så har de två butiker ;)

Känns som att det är fler än en som har en tramsig attityd här ;) varför klagar du på min attityd egentligen?

Förresten, vad har din väns kunskaper i PS med statusen på "butiken" att göra eller tråden öht?
Hmmm du har nog rätt i att jag inte bör koppla "han i butiken" till alla dessa okunniga "elvaruhusarbetare", som ofta får skäll i trådarna.
Men uttrycket är i mina öron direkt nedsättande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar