Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar och nackdelar Med digital och analog

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Förklara gärna vad det är för hantverk i att köpa en plastrulle, skicka/lämna in plastrullen, få tillbax plastbitarna i plastramar för att sen sätta in dem i en plastbox?

Mörkrumsarbete kan jag förstå att man kallar för hantverk, men dia..nä..

För övrigt finner jag lagringen av digitalfiler långt mycket smidigare än hålla reda på alla dessa diabilder och negativ, men det är väl personligt.


Jaja, jag fotar inte så mycket dia, men det är ganska skönt på något sätt att kolla på dia genom lupp och att ha ett fysiskt orginal. Sen så är det betydligt mycket mindre jobb om man är lat.

Det är personligt som du säger, men jag föredrar att hålla ordning på fysiska grejer, digitalt tappar jag lättare bort. Men det kan bero på att datorn jag använder är en gammal PII med en jäkla massa röra från två bröder och en syster.
 
Den perfekta digitala bilden (eller "kärleken till en gammal kamera")

Jag har en gammal Konica FC-1:a som jag fullkommligt älskar (tillsammans med en T3:a). Den levererar bilder som ofta har lite konstig färg (ljusmätaren är trasig, man får gissa lite) lite lagom suddiga (ibland finns skärpan över hela bilden men ändå inte..) objektiven är helt manuella osv.

Den levererar alltså inte några "perfekta" bilder. Men det spelar ingen roll, några av de bästa bilderna jag tagit kommer från denna kamera. Jag är förälskad i de, ibland, konstiga färgerna. undran över var skärpan egentligen ligger. Kameran i sig är helt underbar, den går att tappa från vilken höjd som helst verkar det som, den funkar vid hur många minusgrader som helst, den klarar sig på batterierna hur länge som helst. den behöver ingen skyddande väska.. kameran är m a o ganska "rå". gillar vikten den har, den ligger bra i handen.

kort sagt, det är lite överaskning att se bilderna. jag har inte kontroll över allt. detta är inget jag skulle kunna få med en digital kamera, känsla som detta finns inte i nyprod. kameror.

Inget PS-action i världen kan ge mig lika underbara bilder, motiven blir helt enkelt bättre. Känslan är obeskrivlig!

är för tillfället utan min gamla goding, jag har saknat den många gånger redan. den tar underbara bilder bl a vid sol- upp/nedgångar.

Detta KAN du INTE få med en digital kamera!
 
Själv har jag gått och väntat i flera år på att digitala systemkameror skulle gå ner i pris, så jag skulle slippa det där slabbet i mörkrum mm.
Jag tycker det digitala mediat är en revolution inom Foto, det öppnar ju helt fantastiska möjligheter som inte fanns förut, desutom så tycker jag det är mycket roligare, för mig har det inneburet en nytändning av min gamla hobby.
Analogt är absolut inget jag saknar, bara det att kunna byta iso tal mellan bilder utan att behöva byta film, se någorlunda hur bilden blir direkt mm.mm. det är ju helt fantastiskt, jag förstår inte alls varför vissa envisas med att fota analogt. Men det är väl med det som det alltid har varit i det här landet när något nytt och revolutionerande har kommit oss tillgodo, dom flesta tar till sig den nya fantastiska inovationen andra konservativa vägrar inse att tiden inte står stilla. Det fanns väl dom som tyckte häst och kärra var bättre en bilen en gång i tiden också :) Att man håller på med Analogt utav nostalgiska skäl kan jag förstå, men inte enbart. Sen det där med att datorn skulle vara en nödvändig tillbehörs-utrustning för att få papperskopior är ju lika löjligt argument som att mörkerrummet skulle vara det förr.
 
Zoso skrev:
... jag förstår inte alls varför vissa envisas med att fota analogt. Men det är väl med det som det alltid har varit i det här landet när något nytt och revolutionerande har kommit oss tillgodo, dom flesta tar till sig den nya fantastiska inovationen andra konservativa vägrar inse att tiden inte står stilla.

Sparkar man in i en skock hundar ylar alltid den som känner sig träffad, lyder ett ryskt ordspråk. Så jag anmäler mig härmed som träffad. Fast hur träffad kan man egentligen bli av så svepande formuleringar i blindo och utan insikt om vad analoga fotografer egentligen tycker? Jag tänker inte göra mig till talesman för vad övriga med silverbaserad fotografi har för uppfattning om saker och ting, men nu råkar det vara så att jag även fotograferar digitalt. Problemet med digitalt är att jag då inte kan lära mig mörkrumsarbete som jag så gärna vill lära mig. Tycker att svartvita bilder och kopior ger en särskild känsla. Gillar den struktur man kan få fram med svartvitt och där inte färgen skymmer.
Apropå konservatism och tid som inte står stilla kan jag avsluta med ett citat från företagsdoktorn Ulf af Trolle: Vad spelar det för roll om man springer fort om man springer åt fel håll?
 
Kijana skrev:
Sparkar man in i en skock hundar ylar alltid den som känner sig träffad, lyder ett ryskt ordspråk. Så jag anmäler mig härmed som träffad. Fast hur träffad kan man egentligen bli av så svepande formuleringar i blindo och utan insikt om vad analoga fotografer egentligen tycker? Jag tänker inte göra mig till talesman för vad övriga med silverbaserad fotografi har för uppfattning om saker och ting, men nu råkar det vara så att jag även fotograferar digitalt. Problemet med digitalt är att jag då inte kan lära mig mörkrumsarbete som jag så gärna vill lära mig. Tycker att svartvita bilder och kopior ger en särskild känsla. Gillar den struktur man kan få fram med svartvitt och där inte färgen skymmer.
Apropå konservatism och tid som inte står stilla kan jag avsluta med ett citat från företagsdoktorn Ulf af Trolle: Vad spelar det för roll om man springer fort om man springer åt fel håll?

Om du läst hela mitt inlägg så hade du inte behövt känna dig träffad ! Jag skrev att jag förstår att vissa vill hålla på med analogt av nostalgiska skäl, men inte enbart.
Sen är det väl inget problem att göra svartvita kopior digitalt, tvivlar starkt att du kan göra det bättre analogt.
 
Falcon skrev:
...
I mina ögon är du och mången digitalmaffia lika goda kålsupare som det värsta analogmonstret. Ja ni vet han som kör med storformat kamera och bladfilm samt talar om att det var bättre förr. Då minsan körde vi med magnesium blixtar...
//H

Är det jag som är "det värsta analogmonstret" för att jag skaffat storformatskamera och gillar att fota med den och tillhörande mörkrumsarbete. Gör det mig till ett monster?

Dessutom skulle jag uppsakatta om du kunde säga detta rakt ut till mig att jag är ett monster istället för att jag skall råka snubbla över ditt inlägg av en slump. Vem du är har jag ingen aning om (jag kommer iallafall inte ihåg dig) så jag kan inte sätta något motsvarande epitet på dig.

Är det såhär jag kallas bakom min rygg här på
fotosidan?

Sådant här gör mig ledsen.
 
Senast ändrad:
Om det var riktat till någon viss person kan väl bara Håkan svara på, men jag uppfattade det mer som en rent allmän liknelse, för att klargöra att "digitalmaffian" minsann är lika goda kålsupare som "analogmaffian".
 
Falcon skrev:
...det värsta analogmonstret. Ja ni vet han som kör med storformat kamera och bladfilm samt talar om att det var bättre förr. Då minsan körde vi med magnesium blixtar...

Jag uppfattar det då som det är en viss person som åsyftas.

Och är det så jag uppfattas här på fotosidan så är jag inte längre intresserad att figurera här.
 
Kom igen Presidenten!

Jag kan fullt ut erkänna mig som ett analogmonster, trots att jag inte har en storformatare. Fotosidan vore tristare utan dig. Livet är för kort för att fundera över ej så välavvägda diskussionsinlägg.

analogmonstret Staffan
 
Oj här händer det saker märker jag...

Till att börja med nej Richard Abrahamsson det var verkligen INTE dig jag åsyftade ihuvud taget med "analog monster". Robert P uppfattade mitt inlägg rätt. Hoppas fler förstod vad jag åsyftade eller var ironin så missförståbar ?

Talade hur som haver i stora ordalag om analog kontra digital freaks. Alltså människor som av någon anledning föredrar det ena eller det andra. Just att köra med magnesiumblixtar antog jag folk skulle förstå var rätt old. Men ok ordet storformat används än idag av många så det hela kanske kunde missförstås. Ber om ursäkt ifall nu någon tog illa vid sig. Till dig Richard ber jag speciellt om ursäkt var som sagt aldrig riktat mot dig ihuvud taget.

Mvh

//H
 
Zoso skrev:
Om du läst hela mitt inlägg så hade du inte behövt känna dig träffad ! Jag skrev att jag förstår att vissa vill hålla på med analogt av nostalgiska skäl, men inte enbart.

J a g h å l l e r i n t e p å m e d a n a l o g s v a r t v i t f o t o g r a f i a v n o s t a l g i s k a s k ä l. J a g g ö r d e t f ö r a t t m ö r k r u m s a r b e t e t ä r g i v a n d e o c h u t v e c k l a n d e. Punkt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.