Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fördelar och nackdelar Med digital och analog
- Trådstartare Julio
- Start datum
pehter aka ibbe
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Hur många av de som fotograferar digitalt gör det utan att ha en dator? Knappast någon. Alla vill förstås kolla sina bilder i dator innan man beställer kopior, det är ju därför folk fotar digitalt. Så jag anser att datorn ingår i utrustningen
Kanske inte så många men det finns, känner själv en person som köpte en liten Pentax digitalkompaktkamera utan att äga en dator, nu ett år senare har han fortfarande inte köpt någon dator. Han tycker att datorer är onödiga och krångliga.
När minneskortet är fullt går han till en fotohandlare och framkallar det han vill ha.
sagan
Avslutat medlemskap
Japp, det finns gott om "vanliga semesterfotografer" som inte är datorintresserade, men ändå uppskattar digitalkamerans fördelar.
Fördelarna med att kunna se resultatet på en gång, ta om och radera onödiga bilder på en gång och sen bara betala för de kopiorna man verkligen vill ha är mycket attraktivt, även om man inte använder dator, helt klart är det så.
De som är av annan uppfattning underskattar fördelarna med digitalkameran rejält.
Fördelarna med att kunna se resultatet på en gång, ta om och radera onödiga bilder på en gång och sen bara betala för de kopiorna man verkligen vill ha är mycket attraktivt, även om man inte använder dator, helt klart är det så.
De som är av annan uppfattning underskattar fördelarna med digitalkameran rejält.
Jeppe
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Hur många av de som fotograferar digitalt gör det utan att ha en dator? Knappast någon. Alla vill förstås kolla sina bilder i dator innan man beställer kopior, det är ju därför folk fotar digitalt. Så jag anser att datorn ingår i utrustningen
Nu drog du väl ändå i lite Janne. Fotobutiken jag använder mig av har dagligen besökare som kommer och tar ut kortet ur kameran och lämnar för framkallning.
eon
Aktiv medlem
När jag började fotografera digitalt för 1.5 år sedan så växte jag ur min dator i ett nafs. Den var då 1 år gammal. Vad som var bra till min övriga användning blev undermåligt till foto.
Bildskärmens dåliga bildkvalitet och hårddiskens lilla kapasitet blev ett hinder. Expansionsmöjligheterna var dessutom ytterst begränsade eftersom det handlar om en laptop. Nu anväder jag den fortfarande eftersom att datorer inte ingår i mitt intresseområde, så pengarna spenderas på annat.
Självklart blir datorutrustningen dyrare pga digitalt fotograferande.
/Erik
Bildskärmens dåliga bildkvalitet och hårddiskens lilla kapasitet blev ett hinder. Expansionsmöjligheterna var dessutom ytterst begränsade eftersom det handlar om en laptop. Nu anväder jag den fortfarande eftersom att datorer inte ingår i mitt intresseområde, så pengarna spenderas på annat.
/Erik
sagan
Avslutat medlemskap
För dig kanske, för min del har det inte påverkat kostnaden det allra minsta.eon skrev:
Min dator är för övrigt drygt två år och fungerar fin, fint för bildbehandling och allt möjligt annat.
En bra dator vill jag ha helt oavsätt om jag plåtar digitalt eller inte.
En laptop har jag aldrig kommit på tanken att köpa, dyrt och med taskig kapacitet.
Lite märkligt att du klagar på kostnaden/prestandan och samtidigt köper en laptop
Senast ändrad:
dumbo
Aktiv medlem
Min dator fyller åxå två år snart. Bortsett från att jag stoppade i lite mer minne i den för ett tag sedan. Detta mest för att jag är lat och gärna har massor av program igång samtidigt. (Jag har nu 1GB isf 512MB)
Jag har inga tankar på uppgradering ännu.
Jag har långt ifrån det värsta. Faktum är att den var långt ifrån det värsta som gick att få tag på när jag köpte grejerna för två år sedan.
Till och med min gamla dator, som står som server/mp3-spelare nu funkar rätt okej att bildbehandla på.
Däremot är ju skärmen något som man inte ska snåla ALLT för mycket på och det är även här det brister för många "svenssons".
Men man får en vettig skärm får relativt små pengar idag, om man inte absolut MÅSTE ha en TFT.
Jag har inga tankar på uppgradering ännu.
Jag har långt ifrån det värsta. Faktum är att den var långt ifrån det värsta som gick att få tag på när jag köpte grejerna för två år sedan.
Till och med min gamla dator, som står som server/mp3-spelare nu funkar rätt okej att bildbehandla på.
Däremot är ju skärmen något som man inte ska snåla ALLT för mycket på och det är även här det brister för många "svenssons".
Men man får en vettig skärm får relativt små pengar idag, om man inte absolut MÅSTE ha en TFT.
thefinger
Aktiv medlem
Grejen med dia och film om vi nu pratar lite mer professionell fotografering är ju att det är lite mer känsla,, man måste vara säker på att bilden satt (magkänslan vid en bra bild). Digitalt kan man ju kolla göra om göra rätt. Jag har märkt att när jag plåtar digitalt så blir det ofta mer uppmärksamhet på bilden som var än på bilden som skall bli till.
Det är dyrt med film men ändå mer känsla. Leica digilux2 är också känsla. Om man skiter i att kolla på bilderna stup i ett.
Det är dyrt med film men ändå mer känsla. Leica digilux2 är också känsla. Om man skiter i att kolla på bilderna stup i ett.
sagan
Avslutat medlemskap
Jo, det är samma här, sällan man har tid att kolla på bilderna i fält, man ska ju fotograferadumbo skrev:
Jag kollar rätt sällan bilderna innan jag kommer hem. Ibland kan jag göra det som tidsfördriv medan jag tar mig hemåt, eller till nästa ställa jag ska fota på typ. Annars blir det bara enstaka gånger.
Inca
Avslutat medlemskap
Några andra fördelar och nackdelar med digital och analog förutom hårdvarutillbehör?
Också jag har funderat länge på den frågan. Jag började plåta med en analog SLR för några månader sedan. Tog en kurs i S/V Foto för att lära mera om fototeknik och användningen av de manuella inställningarna i kameran. Jag var egentligen inte så intresserad i mörkrumsarbetet som ingick i kursen, men jag tänkte att det skulle hjälpa mig mera i mitt fotograferande.
Efter att ha gått 2 kurser nu kan jag bara säga: WOW!
WoW, Wow, wow! Vilken känsla och inspiration det har gett mig genom att framkalla och framförallt kopiera mina egna bilder. Det fick jag alldrig när jag satt framför datorn och kollade och pillade på mina digitala bilder (yes, äger också en digitalkamera).
Och guess what: Man behöver inte framkalla allting. Som med digital, välj endast de bilder du tycker är fina. Och nej, inte alla har ett mörkrum hemma, inte jag heller. Men det finns fotoklubbar som har det där man mot en billig peng kan få tillgång till.
Och säg nu ärligt: Kan man verkligen jämföra bildkvalitén på analoga s/v bilder med digitala s/v bilder?
I don't think så! (inte än i allafall)
Men missförstår mig inte, jag tycker att den digitala tekniken är jättebra (för färgkopior). Och jag kommer att köpa en digital SLR innan årets slut.
Här MINA synpunkter:
Fördelar med digitalt:
- direkt se bildresultatet
- Inte behöva köpa filmrullar
Nackdelar med digitalt:
- direkt se bildresultat; man KAN bli lat...
- dyrare kameror
- dyrt tillbehör (minneskort, extra batteri, bildbehandlingsprogram, etc)
- sämre bildkvalité (syftar på s/v)
Också jag har funderat länge på den frågan. Jag började plåta med en analog SLR för några månader sedan. Tog en kurs i S/V Foto för att lära mera om fototeknik och användningen av de manuella inställningarna i kameran. Jag var egentligen inte så intresserad i mörkrumsarbetet som ingick i kursen, men jag tänkte att det skulle hjälpa mig mera i mitt fotograferande.
Efter att ha gått 2 kurser nu kan jag bara säga: WOW!
WoW, Wow, wow! Vilken känsla och inspiration det har gett mig genom att framkalla och framförallt kopiera mina egna bilder. Det fick jag alldrig när jag satt framför datorn och kollade och pillade på mina digitala bilder (yes, äger också en digitalkamera).
Och guess what: Man behöver inte framkalla allting. Som med digital, välj endast de bilder du tycker är fina. Och nej, inte alla har ett mörkrum hemma, inte jag heller. Men det finns fotoklubbar som har det där man mot en billig peng kan få tillgång till.
Och säg nu ärligt: Kan man verkligen jämföra bildkvalitén på analoga s/v bilder med digitala s/v bilder?
I don't think så! (inte än i allafall)
Men missförstår mig inte, jag tycker att den digitala tekniken är jättebra (för färgkopior). Och jag kommer att köpa en digital SLR innan årets slut.
Här MINA synpunkter:
Fördelar med digitalt:
- direkt se bildresultatet
- Inte behöva köpa filmrullar
Nackdelar med digitalt:
- direkt se bildresultat; man KAN bli lat...
- dyrare kameror
- sämre bildkvalité (syftar på s/v)
sagan
Avslutat medlemskap
Nä, det kan man inte, digitalt är så mycket bättre.ofelia skrev:
edit: pratar om D-SLR givetvis..
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
Vad är det som är dyrt? extrabatteri för ca 200:- som kan laddas 1000x, minneskort som rymmer 300-400 bilder för 500:- som kan återanvändas otaliga gånger, bildebehandlingsprogram som ofta medföljer helt gratis med kameran?ofelia skrev:
Eller är det kanske engångsbatteriet till den analoga kameran som brukar kosta runt 80:- och engångsfilmerna för XX antal kronor?
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Några andra fördelar och nackdelar med digital och analog förutom hårdvarutillbeh
Helst gör man väl en kontaktkopia oxå, för att kunna avgöra vilka man vill göra kopior av.
Filmen måste du ju fortfarande framkalla, annars vet du ju inte vilka som är "fina" och man kan heller inte kopiera de som är "fina".ofelia skrev:
Och guess what: Man behöver inte framkalla allting. Som med digital, välj endast de bilder du tycker är fina.
Helst gör man väl en kontaktkopia oxå, för att kunna avgöra vilka man vill göra kopior av.
Falcon
Aktiv medlem
Ofelia har rätt, att påstå du för dialogen vidare känns inte vidare. Att alla på denna sida VET din iställning till analogt Kim du det vet vi.
Analogt och digitalt har sina för och nackdelar. Ofelia och många andra har pekat på flera fina poänger i båda lägren. Men att poänger som går emot din tro Kim. Per automatik ger dig rätten att som någon så vackert sa få trampa på andras tår för att hävda din åsikter är fel.
Med vilken rätt försöker du påstå att just din åsikt skulle vara så mkt mer värd än andras som säger motsatsen ? Du har din egen åsikt vilket du har all rätt att ha. Men det andra har också sin åsikt låt dem ha den kvar istället för att försöka mästra dem.
I mina ögon är du och mången digitalmaffia lika goda kålsupare som det värsta analogmonstret. Ja ni vet han som kör med storformat kamera och bladfilm samt talar om att det var bättre förr. Då minsan körde vi med magnesium blixtar...
Klart det tillkommer många extra kostnader runt om digitaltekniken. Kostnader du bevisligen inte vill erkänna eller gör allt för att mörka bort.
För det första att påstå ALLA har dator är snudd på komiskt. Kim för din upplysning ALLA har inte dator hemma. Orsaken är givetvis rent ekonomiska Alla har INTE råd med dator. Ja du läste rätt nådens år 2005 har inte ALLA dina ekonomiska möjligheter. Känner många i min vänskapskrets som INTE har dator hemma. Datorn är inte heller ett krav för att kunna använda sig av digitaltekniken säger du. Nej gå till fotoaffären och lämna in minneskortet.
Men vänta nyss talade ni om hur fantastiskt snabbt digitalvärlden var. Känns inte sådär snabbt när allt kommer omkring där inte. Vari ligger skillnaden att lämna in en "stenålders" film på en timmes framkallning. Eller lämna in sitt minneskort och även där få ut bilderna efter ja just det en timme. Upps vad var det där ?
Hmmm har ni digitalgurus en annan tidsräkning än oss andra dödliga eller vari ligger det snabba här ? Eller menar du vi skall se bilderna på den gigantiska 1.2 tums skärmen bak på kameran och inte ta ut bilderna på papper ?
Titta kära släktingar ni måste se våra fantastiska semesterbilder från Kina. Samlas runt mig så tittar vi på den fantastiska gigantiska 1.2 tums kamera displayen allihopa. Låter sådär också eller hur en dator underlättar digitalvärlden betydligt. Visst du kan titta på TV det har säkert fler människor. Men vänta så var vi där igen ännu en pryl.
//H
Analogt och digitalt har sina för och nackdelar. Ofelia och många andra har pekat på flera fina poänger i båda lägren. Men att poänger som går emot din tro Kim. Per automatik ger dig rätten att som någon så vackert sa få trampa på andras tår för att hävda din åsikter är fel.
Med vilken rätt försöker du påstå att just din åsikt skulle vara så mkt mer värd än andras som säger motsatsen ? Du har din egen åsikt vilket du har all rätt att ha. Men det andra har också sin åsikt låt dem ha den kvar istället för att försöka mästra dem.
I mina ögon är du och mången digitalmaffia lika goda kålsupare som det värsta analogmonstret. Ja ni vet han som kör med storformat kamera och bladfilm samt talar om att det var bättre förr. Då minsan körde vi med magnesium blixtar...
Klart det tillkommer många extra kostnader runt om digitaltekniken. Kostnader du bevisligen inte vill erkänna eller gör allt för att mörka bort.
För det första att påstå ALLA har dator är snudd på komiskt. Kim för din upplysning ALLA har inte dator hemma. Orsaken är givetvis rent ekonomiska Alla har INTE råd med dator. Ja du läste rätt nådens år 2005 har inte ALLA dina ekonomiska möjligheter. Känner många i min vänskapskrets som INTE har dator hemma. Datorn är inte heller ett krav för att kunna använda sig av digitaltekniken säger du. Nej gå till fotoaffären och lämna in minneskortet.
Men vänta nyss talade ni om hur fantastiskt snabbt digitalvärlden var. Känns inte sådär snabbt när allt kommer omkring där inte. Vari ligger skillnaden att lämna in en "stenålders" film på en timmes framkallning. Eller lämna in sitt minneskort och även där få ut bilderna efter ja just det en timme. Upps vad var det där ?
Hmmm har ni digitalgurus en annan tidsräkning än oss andra dödliga eller vari ligger det snabba här ? Eller menar du vi skall se bilderna på den gigantiska 1.2 tums skärmen bak på kameran och inte ta ut bilderna på papper ?
Titta kära släktingar ni måste se våra fantastiska semesterbilder från Kina. Samlas runt mig så tittar vi på den fantastiska gigantiska 1.2 tums kamera displayen allihopa. Låter sådär också eller hur en dator underlättar digitalvärlden betydligt. Visst du kan titta på TV det har säkert fler människor. Men vänta så var vi där igen ännu en pryl.
//H
Senast ändrad:
dumbo
Aktiv medlem
Falcon skrev:
För det första att påstå ALLA har dator är snudd på komiskt. Kim för din upplysning ALLA har inte dator hemma.
[...]
Men vänta nyss talade ni om hur fantastiskt snabbt digitalvärlden var... Känns inte sådär snabbt när allt kommer omkring där inte. Vari ligger skillnaden att lämna in en "stenålders" film på en timmes framkallning. Eller lämna in sitt minneskort och även där få ut bilderna efter ja just det en timme. Upps vad var det där ?
Väldigt många, för att inte säga de flesta har dator, iaf av de som är 40-50 eller yngre.
Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag har någon i min bekantskapskrets som inte har det.
Men självklart har inte ALLA dator.
Vidare så finns det en viss poäng i att man kan ta bort dåliga bilder direkt, om man vill. Det är inte samma sak att titta på LCD-skärmen som att ha bilderna på en större skärm eller på papper, men man kan se om någon blundade, eller om det är något annat fel med bilden. Man kan då även ta om bilden. Inga sura överraskningar när man framkallat bilderna alltså.
Jag säger inte att digitalt är rätt för alla, men mycket (inte allt) av det som kommer fram med argument om kostnader osv är faktiskt ickeargument.
Falcon
Aktiv medlem
Robert det finns lika många icke argument från digtalvärldens förespråkare. För ett halvårs sedan sa somliga att cd skivan skulle hålla 100 år. Idag vet vi så inte är fallet... Bara för att nämna EN sak.
Men jag håller helt med dig och vi är säkert på samma planhalva. Det finns för OCH nackdelar med båda teknikerna. Finner personligen hela vs grejen som idiotiskt. Låt oss gå ut i solen och plåta istället. Om du gör det med en Holga eller en digital 350 vad spelar det för roll ?!
//H
Men jag håller helt med dig och vi är säkert på samma planhalva. Det finns för OCH nackdelar med båda teknikerna. Finner personligen hela vs grejen som idiotiskt. Låt oss gå ut i solen och plåta istället. Om du gör det med en Holga eller en digital 350 vad spelar det för roll ?!
//H