sarnor
Avslutat medlemskap
Har du fortfarande inte fattat att det handlar om en reklamfri, privatblogg som inte har nåt att tjäna på att folk läser den?
Problemet är att om Lisa 14 lägger upp min bild på sin sida är den i princip omedelbart katalogiserad av de stora sökmotorerna och som sådan tillgänglig för alla med en enkel sökning, avgränsningen att "bara några få läser" fungerar inte på Internet. (Jag vet att det är tekniskt möjligt att hindra katalogiseringen, men tvivlar på att värst många bloggare känner till och de som faktiskt använder möjligheten är garanterat ännu färre.)
Det finns ganska många som aktivt använder sökmotorer för att hitta lämpliga bilder att "sno", och era resonemang uppmanar dem dessutom att fortsätta.
Sedan handlar det faktiskt att jag själv måste få ha möjlighet att avgöra var mina bilder får användas, det är inte speciellt kul att få sina bilder publicerad i ett sammanhang av kriminalitet och skadegörelse. Den oinsatte kan då lätt få intrycket att jag deltar eller uppmuntrar till sådan verksamhet om de ser bilden i detta sammanhang (då sidan behöll min bildbyline), fast jag i själva verket är stark motståndare till den verksamhet som bedrivs på den aktuella sidan. (Det är ett verkligt fall, som jag själv blivit utsatt för. Behöver jag tillägga att sidan inte brydde sig om några uppmaningar att radera bilderna.)
Andra exempel finns där folk har samlat bad bilder och publicerat dessa på sin egen "mjukporrsida", inte speciellt kul för de avbildade eller fotografen (även om det bara var ett "pojksträck"). Det finns många ytterligare exempel. (För övrigt ett bra exempel på varför det faktiskt är ganska stor skillnad på en länk (där bilden visas i sitt rätta sammanhang med eventuella copyrightnoteringar) eller att bilden visas direkt på sidan (där din bildbyline kanske är bortklippt).
Sedan förstår jag inte argumentet att jag då skall låta bli att publicera mina bilder, varför då? Varför skall jag avstå från mina rättigheter bara för att några har svårt att skilja på mitt och ditt. Eller gäller inte friheten på Internet mig?
Ni som tycker det är ok för vem som helst att använda era bilder har faktiskt valet att lägga ut bilderna för fri användning, så upphovsrätten behöver inte begränsa er om ni inte vill. Men jag önskar faktiskt få ha kvar min egen bestämmandrerätt.
De som vill använda mina bilder kan lätt skicka en e-post och fråga om lov, jag brukar vara ganska generös (men det är fortfarande mitt val). Att skicka e-post är inte speciellt svårt, de klarar nog de flesta bloggare.