KGS
Aktiv medlem
Det kan man visst. Och det gör man. Samma lagar gäller.
Det är lika lagligt att för privat bruk göra en digital (eller analog) kopia av en digital bild som av en analog bild. Och det är lika olagligt att publicera någon annans bild, oavsett om publiceringen är analog eller digital.
Publicering på en privat blogg eller hemsida borde jämställas med att hänga upp kopierade bilder på sina privata väggar. Om jag startade en blogg skulle förmodligen ytterst få läsa den regelbundet, ungefär de som hälsar på mig eller bor ihop med mig plus en och annan strögäst. Ibland ställer jag till kalas eller skandal och då kommer något fler att hälsa på under en tid och därmed få möjlighet att betrakta bilderna. Troligen besöker de inte min blogg gång på gång för att beundra en "stulen" bild som jag har som irriterande bakgrund eller sidhuvud.
Om du blir gladare kan vi komma överens om att det är ett brott, men vi skippar alla påföljder för privata småbloggare, okej? Vad är en rimlig påföljd annars för en 13-åring (eller 31-åring) som gör sin första hemsida och lånar en bild på en ekorre och en gran? Ska vi verkligen bussa "bildombudsmannen" och andra låtsasmyndigheter på dem?
Nu blir jag nästan sugen på att starta en blogg under namnet "Bildtjuven", men jag har för många egna bilder att ta hand om först *s*