AntonN
Ny medlem
Det beror på hur man gör det. Om vi säger att du använder dig av ett vanligt block ex. Div som "sköld" behövs vare sig bakgrundsbild eller något annat. Det enda är att diven måste ha ett högre z-index än bilden och ha ett fast mått i pixlar (lika stort som bilden). Då kommer "tjuven" inte ens att få upp alternativet "Spara bild" då det han högerklickar på egentligen är en tom div. Fördelen med detta är att det gör en mindre begåvad tjuv förvirrad.Angående din CSS-lösning, förstod jag dig rätt som att would-be tjuven istället sparar ner den genomsinliga bilden? Hur långt tar du denna "sköld"? Har du en genomskinlig bild som du använder överallt? Borde räcka med en enda pixel som du stretchar.... Eller har du en för varje bild du skyddar med anpassade filnamn?
Om du istället använder dig av en tom bild som "sköld" stämmer det att du kan använda en 1px stor genomskinlig gif/png för att täcka din riktiga bild. Det enda du behöver göra med den är återigen att fixa z-index och storlek. Fördelen med att använda en bild som "sköld" är att du kan ge den ett titel- och rel-attribut. När han sedan sparar den kommer han bara få en 1x1 tom bild med samma namn som rel attributet
Jag brukar använda mig av 1x1 gif för att svara på din fråga. Genom att använda taggar i koden gör jag så den får ett anpassat filnamn när han sparar ner den men slipper ha flera bilder.
Det stämmer helt korrekt. Sparas den förlustfritt försvinner ingen kvalitet. Jag tänkte mer ur den aspekt att personen återigen sparar som jpeg för att ladda upp på sin hemsida. Då jpg alltid komprimerar lite försvinner lite kvalitet varje gång den omsparas.En print screen kan väl inte leda till någon direkt kvalitetsförlust? Om man sparar sin kopierade bild i ett förlustfritt format (BMP, PNG.. .TIFF?) så får man ju all den information som finns att se i originalet. Eller missförstod jag något?
MVH