Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För lätt att kopiera nätbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej inte alls, en del betalar till och med Google för att göra reklam, vad är konstigt med det?

Jag kan ju som sagt be Google låta bli, om jag vill det. Jag gillar inte opt-out-system, det borde inte tillåtas egentligen, men om jag nu tycker att jag vill vara med i Googles sökresultat vari ligger dubbelmoralen?

Dubbelmoralen ligger just i att du (och flera andra i den här tråden) förefaller tycka att Googles agerande trots allt är ok, medan något motsvarande inte är ok för Lisas hamsterblogg, eller vad det nu kan vara.

VILL man vara med och _aktivt_ väljer att vara med - jämför med att säga att det faktiskt är ok för Lisa att använda din hamsterbild - så är det förstås inget problem. Nu går det ju, som konstaterats, inte till så utan Google tar sig rättigheten på samma sätt som Lisa eventuellt gör. Det är stor skillnad mellan att aktivt välja att vara med och att passivt bli med om man inte gör något.

Det går lite i cirklar nu, ser man inte skillnaden på dom två sakerna så finns liksom inget att diskutera.

Det är förstås en riktig iakttagelse att det går i cirklar. Att det inte är exakt samma sak är givet, men tillvägagångssättet är precis detsamma. Att du eller någon annan tycker att Google är en bra tjänst kan inte vara det som styr hur de får bete sig mot andra än just dig eller den där andra. Opt-in är då den modell som skulle gälla. Att Google inte har det minsta intresse av det är ju lätt att inse, men det har nog inte Lisa som tyckte att hamsterbilden var fin heller.
 
Du diskuterar på det filosifiska och principiella planet medan några andra diskuterar hur det fungerar i praktiken. Det kan väl vara en del av förklaringen varför det inte går att komma fram till något gemensamt.

Ok, det kan vara en riktig iakttagelse. Kanske vi ska släppa diskussionen innan någon tar illa upp?
 
Det var faktiskt formulerat som en fråga, det är flera som uttryckt liknande åsikter om delar av eller hela detta, det finns rätt många fler i denna tråd som har åsikter :)

Jo, det är ju uppenbart. ;)

Jo jag ser också bägge sidorna.

Staus quo är dock inget vidare, Sverige har blivit känt som ett laglöst land pga några år där det ansågs ok att piratkopiera. Det är svårt att få ner anden i flaskan igen. Men staus quo för själva upphovsrätten funkar i alla fall för de nya tjänster och företag som verkar, se tidigare diskussion. Vad är viktigast, privatpersoners konsumtion av underhållning eller företags möjlighet at bedriva verksamhet? Det blir nog inte lätt att ändra upphovsrätten utan mycket svåra gränsdragningar, ens om en majoritet skulle vilja det.

(jag vet att det är lite äpplen och päron och att man inte så lätt kan ställa det ena mot det andra men ingen verkar tycka det är bra med de nya tjänsteföretagen som poppar upp här.)

Nu menade jag status quo lagstiftningsmässigt. Att det inte håller att ha en lagstiftning som inte stämmer med det allmänna rättsmedvetandet är givet. Frågan är bara hur det ska lösas. Någonstans måste nog rättsmedvetandet och lagstiftningen mötas, frågan är bara var. Frågan är inte helt enkel...

Angående det där med företag så är det förstås så att de har ett intresse av så stora rättigheter som möjligt. Nu fungerar det dock inte riktigt så. Ta patentlagstiftningen där man gjort en avvägning mellan möjligheten till avkastning på investerat forskningskapital och allmänintresset av allmän tillgång till de tekniska lösningarna. Samma sak gäller ju för upphovsrätten, men här har man tilldelat upphovsmannen (och dennes efterlevande!) betydligt längre rättigheter.

Det är inte ok att någon "plockar/lånar/stjäl" (skillnad???) bilder, dvs tar dem utan att fråga eller köpa om det finns möjlighet. Inte heller utnyttja mina trädgårdsmöbler e dyl. Tror det vore dumt att utestänga google från delar av internet. Det är en mkt viktig funktion. Upphovsrätten gäller f ö även texter så då skulle google få lägga ner.

Plocka och låna är som känt inte specifika brott, till skillnad från stöld. Att plocka med sig något _kan_ vara ett brott, precis som att "låna" något (egenmäktigt förfarande). Jag avsåg det ungefär i betydelsen att plocka ner något från nätet (och olovligen publicera det). Det var givetvis otydligt uttryckt.

Att en sökmotor är en viktig funktion i sig ändrar inte att man kan ifrågasätta beteendet att dammsuga hela nätet och i praktiken återpublicera tumnaglar (och annat). Det borde helt enkelt finnas en bättre standard där det handlar om att man tydligt väljer vad som får och inte får indexeras. Som jag redan skrivit så är opt-out samma modell som att alla bilder skulle vara fria att använda, så länge det inte särskilt påpekades att så inte var fallet.


Försvar? Knappast, det är en möjlighet för den som inte gillar google med flera, att slippa. Det är inget försvar och som påpekats, det är nästan som negativ avtalsskrivning. Anyway, det spelar ingen roll eftersom googles verksamhet anses laglig av de flesta länders lagar.

Som ovan, är det prövat?
Det är nog få som vill ge sig på ett företag av Googles storlek, särskilt inte i ett land som USA där de har huvudkontor. Armadan med advokater skulle nog inte bli nådig. :) Sedan är det ju så att det som är lagligt i ett land inte behöver vara det i ett annat. Se t ex Wikipedia med skivomslag. På amerikanska fair use, på svenska inte ok.

Det ska till några som kan sätta emot. Google Books fick som kanske är bekant en "lagkostym" ;) efter sig.

Gilla? Läs om mina inlägg. Det handlar om den av fotografens valda contexten. Hans bild, han får visa den på det sätt han vill. Google respekterar detta.

Det hör inte till ovanligheten att man om man klickar på en bild inte alls hamnar i den kontext på sidan där bilden egentligen publicerades. Ibland hittar man den inte alls. Så går det när sidorna inte är statiska... Mig veterligen så är det inte någon vald kontext att ligga ihop med alla möjliga bilder i Googles sökresultat. Det kan ju dyka upp några genitalier bredvid din bild.

Jag har ju precis förklarat det i de senare inläggen. Antar att du tycker google publicerar bilderna vilket de inte gör på det traditionella sättet att det finns vanliga websidor där de ligger. Det krävs ju att en användare aktivt söker efter material för att de ska dyka upp. Google använder inte bilderna i någon marknadsföring eller så utan leder faktisk användaren till fotografens egen sida. I vilket fall som helst TILLÅTER jag google att göra detta, men inte använda bilden i tex marknadsföring.

Jag måste gå in på en specifik webbsida för att bilderna ska dyka upp. ;)
Om jag samlar in massa bilder, lägger upp dem olovligen och sedan lägger dit en textruta som beroende på vad som skrivs får olika bilder att dyka upp, är det ok då enligt dig? Jag kan ju lägga till en länk till orginalsidan också. Jag misstänker att det här inte alls handlar om hur det görs utan av vem det görs, men så ska det inte fungera. Fru Justitia ska vara blind.

Om man tillåter det är det som sagt inget problem, men nu är det så att man drabbas av tyst medgivande om man inte gör något.

Vill inte du att dina bilder ska kunna hittas när man googlar?

De som ligger på min domän idag, nej. Dessa är i huvudsak länkade med länk eller i img-taggar på framför allt ett forum. Det kan vara t ex reportagetrådar. Att bilderna ska dyka upp för sig ser jag absolut inget värde i. Däremot kan ju tråden i sig dyka upp i textsökningen, på tal om sammanhang alltså.
 
Njae, det håller jag nog inte riktigt med om. De senaste åren har förvisso medfört en hel del inskränkningar vad gäller medborgerliga fri- och rättigheter, men att kalla Sverige för en fascistisk polisstat är jag inte beredd att göra i dagens läge.

Vi bör förstås se upp så att vi inte hamnar där.

Jag uppfattade givetvis inlägget som en överdrift, men regler, övervakning och påföljder av upphovsrättsbrott har minst sagt ökat senaste tiden.
 
Dubbelmoralen ligger just i att du (och flera andra i den här tråden) förefaller tycka att Googles agerande trots allt är ok, medan något motsvarande inte är ok för Lisas hamsterblogg, eller vad det nu kan vara.
...

Nu vet jag inte om just jag skrivit att jag tycker att Googles hantering är OK. Jag tror inte jag sagt något om det eller om det principella i att en sorts kopiering av bilder är OK och inte en annan. Jag har nog bara uttryckt (tror jag) att jag anser att jag tjänar på att Google gör mina bilder sökbara. Men om jag nu ska tycka något specifikt så tycker jag att det är OK eftersom sökmotorer är en oumbärlig och nödvändig del för att Internet överhuvudtaget ska vara användbart, och att dom inte specifikt är intresserade av mina bilder utan indexerar och gör allt material sökbart med länkar till materialets ursprungliga kontext och ägare. Varför skulle jag finnas på Internet med ett företag som säljer bilder om jag inte vill bli hittad av presumptiva kunder? Jag tycker som en del andra att det är skillnad mellan sökmotorer och bloggar, Google får gärna tjäna pengar på mina bilder eftersom dom också tillhandahåller en helt oumbärlig tjänst för mig. Till dom som då tycker att det är dubbelmoral att få den tjänsten mot att Google får indexera bilder som jag ändå vill ska bli hittade, jämfört med gratisätar-Lisas olovliga publicering som inte ger mig något alls i retur - so be it, ni får försöka komma över att jag är moraliskt korrupt i era ögon. ;-)
 
Att jämföra Google med en blogg går naturligtvis inte och det är ingen annan än du som försökt göra det. Vi andra pratar om att någon kopierar, lagrar och visar andras bilder utan att be om tillstånd först. Jag hävdar att det inte finns någon principiell skillnad för om Google eller någon fjortis gör det. Några andra försöker vederlägga detta men har enligt mig inte lyckats särskilt bra ännu. Vad du sysslar med har jag ingen aning om, men det känns inte som om du fattar vad diskussionen handlar om.

Jorå nog fattar jag allt.

Google gör fler saker som är tveksamt rent juridiskt (öppet) och vilka hemskheter som diskuteras på deras utvecklingsmöten vill man mest troligt inte veta.

Det är dock så att spindlar & robotar använt "opt out" sedan 1994. Alla sökmotorer accepterar detta och följer det. Sedan tycker jag att "opt out" är fel och så även svensk lagstiftning. En "opt in" hade varit mycket bättre, nu valde någon bort det tråkigt nog. De übernördarna som kom överens om denna konvention var nördar inte jurister. Så nu sitter vi i det val de gjorde. Men möjligheten till att slippa indexering har funnits i princip lika länge som spindlarna.

Om man inte vet/gillar hur detta fungerar kanske man i första hand inte ska bli arg på Google som bara följer konventioner och standarder som är äldre än Google självt.

Det finns ingen konvention som gör att jag slipper Lisa nämligen, inte ens hot om polisanmälan hjälper ju i många fall.

Det är alltså inte någon klockren jämförelse du gör mellan Google & Lisa13, hade du koll på historien så skulle du nog fatta det själv.
 
Vad är en webbsida på en blogg och en webbsida på en sökmotor? De begreppen förstår jag inte.

En websida är en dataström, bestående av HTML, som en webläsare tar emot och visar.

En blogg är en databas med websidor, strukturerad på ett visst sätt efter datum oftast.
 
...

Google gör fler saker som är tveksamt rent juridiskt (öppet) och vilka hemskheter som diskuteras på deras utvecklingsmöten vill man mest troligt inte veta.


... hade du koll på historien så skulle du nog fatta det själv.


Rätt ska vara rätt, google har blivit stämda och friade flera gånger pga deras bildindexering. "Fair use" har det ansetts om deras index.
 
En websida är en dataström, bestående av HTML, som en webläsare tar emot och visar.

En blogg är en databas med websidor, strukturerad på ett visst sätt efter datum oftast.

En websida är INTE en dataström. Spotify och youtube däremot är det.

En blogg är allt annat än en databas, däremot använder den sannolikt en.
 
Eller så räknar man domar.

Har du verkligen gjort det?
Jag tittade på antalet lagförda per SFS 1960:729 i BRÅ:s statistik för 2004, 2007 och 2010.

2004: 12 st lagförda
2005: 9 st lagförda
2006: 16 st lagförda
2007: 6 st lagförda
2008: 7 st lagförda
2009: 16 st lagförda
2010: 4 st lagförda

Detta inkluderar förstås inte de som blivit frikända, men å andra sidan inkluderar det strafförelägganden.

Edit: Lade till alla åren. Notera nu svängningarna och att det inte är så att det är någon fantastisk ökning över tid. Förra året var det "all time low".
 
Senast ändrad:
En websida är en dataström, bestående av HTML, som en webläsare tar emot och visar.

En blogg är en databas med websidor, strukturerad på ett visst sätt efter datum oftast.

Jag känner inte igen de där definitionerna. Webbsidor är alltid HTML som en webbläsare tolkar. Det gäller även bloggar. Sedan kan webbsidor byggas upp på olika sätt. Antingen genom att vara "hårdkodade" (HTML-filen är färdigskriven med allt innehåll och uppladdad till en server) eller med exempelvis PHP där den skapas dynamiskt genom att byggas upp med hjälp av information som hämtas från en databas.

Din fråga var sedan "Var går gränsen mellan en websida på en blogg och en websida på en sökmotor?" och den frågan förstår jag fortfarande inte.
 
Har du verkligen gjort det?
Jag tittade på antalet lagförda per SFS 1960:729 i BRÅ:s statistik för 2004, 2007 och 2010.

2004: 12 st lagförda
2005: 9 st lagförda
2006: 16 st lagförda
2007: 6 st lagförda
2008: 7 st lagförda
2009: 16 st lagförda
2010: 4 st lagförda

Detta inkluderar förstås inte de som blivit frikända, men å andra sidan inkluderar det strafförelägganden.

Edit: Lade till alla åren. Notera nu svängningarna och att det inte är så att det är någon fantastisk ökning över tid. Förra året var det "all time low".

Inge aning om dina data är relevanta, det är så låga siffror. Hur ser det ut i europa och världen?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.