Du missförstod vad jag skrev, varje bokstav. Jag försöker förklara skillnaden mellan ett företags mål och medel. Alla kommersiella företag har som mål att tjäna pengar. Är du med så långt? Alltså är deras syfte att tjäna pengar? Är du med? Hur ska de då uppnå detta mål - jo, genom att erbjuda kunder en tjänst eller en vara. Fortfarande med? Vad erbjuder Google för tjänst ? Jo, de hjälper folk att hitta rätt på nätet med en sökmotor.
Är alltså sökmotortjänsten Googles mål eller deras medel? Deras medel, eller hur? Alltså är inte syftet med Google att erbjuda en sökmotortjänst, eller hur?
Synonymt är alltså syftet med en professionell fotografs arbete att skapa en inkomst åt fotografen. Medlet blir att erbjuda kunder bilder. Är du fortfarande med? Ska jag fortsätta att förklara så att du inte återigen missförstår mig? Om Alagazam hävdar att syftet med Googles verksamhet är att erbjuda sökmotortjänster och inte alls att generera avkastning åt aktieägarna (vilket han gjorde i det inlägg jag svarade på som du sedan citerade och som jag nu svarar på) så borde väl i rimlighetens namn syftet med en fotografs verksamhet vara att erbjuda kunder bilder, inte att generera inkomster åt fotografen. Och i så fall förstår jag inte varför samma fotograf klagar över att vissa inte betalar för hans bilder. Syftet med verksamheten är ju att erbjuda folk bilder och ju fler som använder bilderna desto bättre - under förutsättning att man anser att syftet med en verksamhet är att erbjuda tjänster, inte generera inkomster.
Hur svårt kan det vara att förstå? Kom inte och prata om bristande logik igen. Nu har jag bundit ihop kedjan steg för steg så att även ett barn borde kunna förstå logiken.