Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tack för bekräftelsen. Den stod så fint och ryttlade tills jag fick på gluggen och lyften kameran...då drog den. Men det blev en bild i alla fall..
 
nån som ser vad detta är, min fågelbok har bara bilder på undersidan av pippin
ursäkta grenen som kom ivägen
 

Bilagor

  • img_8310.jpg
    img_8310.jpg
    10.5 KB · Visningar: 530
Detta måste väll vara en ungfågel av stare, eller?
 

Bilagor

  • starefi.jpg
    starefi.jpg
    78.7 KB · Visningar: 529
Men kan någon säga vad det är för fågel på denna helkassa bild?

Bilden är tagen vid Kvismaren...
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    92.9 KB · Visningar: 508
Hej hoppas ni kan leva med min primitiva digiscooping. ( brukar ha kameran med, men idag blev det bara tuben+ fickkameran)

I brist på skojjigare fåglar i morse studerade jag fiskmåsar nere på min lokala strand! Här är något jag tror är en vanlig skrattmås, men ändå inte, se det svarta som går från huvidet ner över halsen, som inte går eller ska gå så långt ner över halsen, enligt mina tidigare erfarenheter med denna måsen. För övrigt stämmer fjäderdräkten och strorlek med en skrattmås, kanske något mer blodröda ben.

Bilderna är från leangenbukten, trondheim, i morse i sjutiden.
 

Bilagor

  • måke1.jpg
    måke1.jpg
    75.1 KB · Visningar: 501
Först har vi en stare, sedan kommer något som jag tycker ser ut som en duvhök (dock svårt att avgöra ordentligt) sedan kommer en gammal skrattmås som påbörjat ruggandet till vinterdräckt.
 
Å ja , så tidigt, men skrattmåsens vinterdräkt är ju inte svart så långt ner på halsen, inte heller sommardräkten! Âr du helt säker? Vi har haft besök av ovanliga gäster här på västkusten, grønnlandsmåke, lattermåke( larus atricilla), dvergmåke m.m, men själv tror jag också att det är en skrattmås, men den skilljer sig från alla de andra individerna som var på stranden med den långa svarta halsen, flera andra individer var i samma stadie, bara att det mörka partiet slutade under näbben.

Tack Mvh Johan
 
Jo, jag är helt säker. Det finns inte ngr andra måsar med så chokladbrun hätta. Att den sedan har det så långt ner på halsen antar jag är en individuell variation.
 
Okej, då är vi eniga! Det finns ju inte så många alternativ egentligen, näbbform, storlek m.m utesluter ju andra mer spännande arter!
Ska ut i morgon bitti på samma plats tänkte jag, för att spana in och lära mig lite om vadare som det finns gott om där! Kul med årstidvariationer/ ålders variationer i dräkten! Hoppas på närbilder av gluttsnäppa och småspove! Tar med kameran den här gången!

Tack för hjälpen
 
Birdman skrev:
Först har vi en stare, sedan kommer något som jag tycker ser ut som en duvhök (dock svårt att avgöra ordentligt) sedan kommer en gammal skrattmås som påbörjat ruggandet till vinterdräckt.

Tack så mycket för ditt svar Daniel!
Staren var jag ganska säker på och efter att jag nu läst på om duvhöken så tror jag att det nog kan stämma.
// Tobbe
 
Kan inget om fåglar och brukar inte fota fåglar. Men blev en bild på denna när jag var iväg med motorcykeln på semester (endast 17-55 gluggen med). Var en del fågelskådare m.m. som var vid åkern och fotade.

Men då det var i Finland så fattade jag inte vad det var för fågel, hehe.
 

Bilagor

  • fag1.jpg
    fag1.jpg
    83.5 KB · Visningar: 593
Får besvara mitt egna fråga då, googlade vidare lite och lyckades hitta vad det var för fågel då en del finska tidningar hade skrivit om den. Någon afrikansk fågel som flugit helt galet.
Abdimstork (Ciconia abdimii)

Hur vanliga är dom här uppe i norden?
 
Ej spontan

Fågeln på bilden anses nog ickespontan, dvs den har förmodligen rymt från djurpark, fågelhägn eller likanande. (Det har aldrig setts en vild sådan i norden tidigare)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.