Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Tias77
Medlem
Bent C. skrev:
Med förbehåll för bildkvaliteten, visst är det en gök.
Man tackar! Jo, det är inga bilder man blåser upp som plansch... Lite knepig tycker jag den var, den verkade så brun. På alla bilder jag hittat är den mer grå. Misstänker att detta var en hona.
Tias77
Medlem
Re: Brun kärrhök
Ja, det kan stämma eftersom de finns där. Det här är alltså honan och hannen hade jag redan luskat ut. Trodde inte hon skulle vara så brun, mer grå... samma syndrom som med göken alltså. Sedan ser hon så stor ut. Vingarnas yta i förhållande till kroppen.
Tack!
Tonyeagle skrev:
Brun kärrhök.
Ja, det kan stämma eftersom de finns där. Det här är alltså honan och hannen hade jag redan luskat ut. Trodde inte hon skulle vara så brun, mer grå... samma syndrom som med göken alltså. Sedan ser hon så stor ut. Vingarnas yta i förhållande till kroppen.
Tack!
Birdman
Aktiv medlem
Är detta siluett av en Hussvala ?
Nä, inte riktigt. Det är en tornseglare. Man kan tro att den tillhör svalorna, men så är inte fallet, utan den tillhör familjen seglare...som namnet avslöjar. Vilket antagligen var en av orsakerna att den fick byta namn från tornsvala till just dito seglare.
meathead
Avslutat medlemskap
Birdman skrev:
Nä, inte riktigt. Det är en tornseglare. Man kan tro att den tillhör svalorna, men så är inte fallet, utan den tillhör familjen seglare...som namnet avslöjar. Vilket antagligen var en av orsakerna att den fick byta namn från tornsvala till just dito seglare.
Tack för ett bra svar.
MVH
Henrik
H_W
Aktiv medlem
Med tanke på kroppens teckning chansar jag starkt på en Lärkfalk.johpol skrev:
Vet någon vad det här är för fågel?
H_W
Aktiv medlem
Såna här gynnare fast det hundratals av på fjällhedarna runt treriksröset. När jag såg den trodde jag att det skulle vara ljungpipare eller möjligtvis fjällpipare. Jag har jämfört med fågelböcker och andra bilder på internet men dessa två tycker jag inte passar in. Fågeln är som synes helt vit på bröstet.
Bilagor
johpol
Ny medlem
H_W skrev:
Med tanke på kroppens teckning chansar jag starkt på en Lärkfalk.
Ok tack så mycket.
Majorskan
Aktiv medlem
johpol skrev:
Vet någon vad det här är för fågel?
Jovisst, en Lärkfalk!... En av mina absoluta favoriter, su underbart vacker täckning.
/R
H_W
Aktiv medlem
Re: Mosnäppa
Tack så mycket!
Helt rätt med streckat bröst. Fel av mig.Tonyeagle skrev:
Nej den är fint streckad på bröstet men vit på magen. En mosnäppa - vår näst minsta vadare, knappt så stor som en bofink.
Tack så mycket!
PierreS
Aktiv medlem
Re: Brun kärrhök
Är du hundris på detta? Säger inte emot i så fall.
Tycker den verkar för bredvingad och rosett-stjärtad.
Ser mer vråk/örnlik ut. Fast här är det jag som är osäker.
Tonyeagle skrev:
Brun kärrhök.
Är du hundris på detta? Säger inte emot i så fall.
Tycker den verkar för bredvingad och rosett-stjärtad.
Ser mer vråk/örnlik ut. Fast här är det jag som är osäker.
PierreS
Aktiv medlem
Birdman skrev:
Jo visst, det är en brun kärrhök. Jämt chokladbrun, jämnbreda vingar och ljust beige på skallen och på framsidan av armen samt lång stjärt (som är utbredd eftersom det ser ut som den kretsar eller seglar).
Ok. Då tror jag på det..