Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

och ännu en...
Den höll sig på gräsligt långt avstånd och ville inte visa upp sig.
 

Bilagor

  • gök3.jpg
    gök3.jpg
    31.4 KB · Visningar: 891
Bent C. skrev:
Med förbehåll för bildkvaliteten, visst är det en gök.

Man tackar! Jo, det är inga bilder man blåser upp som plansch... Lite knepig tycker jag den var, den verkade så brun. På alla bilder jag hittat är den mer grå. Misstänker att detta var en hona.
 
Re: Brun kärrhök

Tonyeagle skrev:
Brun kärrhök.

Ja, det kan stämma eftersom de finns där. Det här är alltså honan och hannen hade jag redan luskat ut. Trodde inte hon skulle vara så brun, mer grå... samma syndrom som med göken alltså. :)Sedan ser hon så stor ut. Vingarnas yta i förhållande till kroppen.

Tack!
 
Är detta siluett av en Hussvala ?

Nä, inte riktigt. Det är en tornseglare. Man kan tro att den tillhör svalorna, men så är inte fallet, utan den tillhör familjen seglare...som namnet avslöjar. Vilket antagligen var en av orsakerna att den fick byta namn från tornsvala till just dito seglare.
 
Birdman skrev:
Nä, inte riktigt. Det är en tornseglare. Man kan tro att den tillhör svalorna, men så är inte fallet, utan den tillhör familjen seglare...som namnet avslöjar. Vilket antagligen var en av orsakerna att den fick byta namn från tornsvala till just dito seglare.

Tack för ett bra svar.

MVH
Henrik
 
Såna här gynnare fast det hundratals av på fjällhedarna runt treriksröset. När jag såg den trodde jag att det skulle vara ljungpipare eller möjligtvis fjällpipare. Jag har jämfört med fågelböcker och andra bilder på internet men dessa två tycker jag inte passar in. Fågeln är som synes helt vit på bröstet.
 

Bilagor

  • image4.jpg
    image4.jpg
    63.9 KB · Visningar: 794
Mosnäppa

Nej den är fint streckad på bröstet men vit på magen. En mosnäppa - vår näst minsta vadare, knappt så stor som en bofink.
 
Re: Mosnäppa

Tonyeagle skrev:
Nej den är fint streckad på bröstet men vit på magen. En mosnäppa - vår näst minsta vadare, knappt så stor som en bofink.
Helt rätt med streckat bröst. Fel av mig.
Tack så mycket!
 
Jo visst, det är en brun kärrhök. Jämt chokladbrun, jämnbreda vingar och ljust beige på skallen och på framsidan av armen samt lång stjärt (som är utbredd eftersom det ser ut som den kretsar eller seglar).
 
Birdman skrev:
Jo visst, det är en brun kärrhök. Jämt chokladbrun, jämnbreda vingar och ljust beige på skallen och på framsidan av armen samt lång stjärt (som är utbredd eftersom det ser ut som den kretsar eller seglar).

Ok. Då tror jag på det..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.