Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Vad kan det här vara?

Svartvit flugsnp, nyflygg unge. (förefaller vara id-problemfågeln nr 1 på dessa sidor senaste tiden. Har väl att göra med att den trivs i holk i vår närhet)

/Mattias
 
Lövsångare resp. ung rödhake.

Svartvit flugsnp, nyflygg unge. (förefaller vara id-problemfågeln nr 1 på dessa sidor senaste tiden. Har väl att göra med att den trivs i holk i vår närhet)

Ett tips till alla som postar i denna tråd är väl att först kolla igenom en bra fågelbok (Fågelguiden). Sedan kan man kolla igenom bilderna som redan är postade i denna tråd, då det förefaller sig som vissa arter återkommer vid flera tillfällen.

Om man sedan känner sig osäker kan man posta här. Själv skulle jag tycka det att det var roligare att lista ut något helt själv innan man lämnar över till mer fågelkunniga personer.

Sedan vet jag ju att ofta är det så att ljuset, skärpan och kvalitén i bilderna skiftar och att det därigenom kan vara klurigt att jämföra olika bilder på en och samma art.

Ja ja, iaf några funderingar så här på morgonkvisten innan jag knallar till jobbet.

Cheers

Daniel
 
Jag kan bara hålla med Daniel; köp en fågelbok. Köp Fågelguiden.

Det förefaller vara fler som är intresserade av vad de fotograferar för fågelarter oavsett kvalitén på bilden. M a o finns det flera potentiella fågelskåpdare.

Köp en bok och upptäck en rolig hobby; skådning

Mvh/Mattias
 
någon som kan hjälpa mig klura ut vad detta är för pippi?
Bilden är tagen längs Rio Negro, Amazonas, Brasilien.
//Leif
 

Bilagor

  • img_5693_cr (custom).jpg
    img_5693_cr (custom).jpg
    38.8 KB · Visningar: 719
Intressant näbbform. Har inte sett en så spetsig rovfågelsnäbb förut. Förmodligen ett specialverktyg för att komma in i snäckorna
 
Den här blir jag inte klok på! Stor som en vråk eller hök.
 

Bilagor

  • _mg_8669_redigerad-2.jpg
    _mg_8669_redigerad-2.jpg
    67.8 KB · Visningar: 592
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.