Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Vad kan det här vara? Bilden är tagen i Stockholm.

Ser ut som en koltrast utan en fjäder på skallen.
 

Bilagor

  • mgl_kaltrast.jpg.jpg
    mgl_kaltrast.jpg.jpg
    90.3 KB · Visningar: 967
Re: Re: Re: Hej

Geting skrev:
Nja, nog är den en adult fågel, hona skulle jag säga. Man ser ju t.o.m. det ljusa ögat som ju bara adulta fåglar har.

/Johan

Hej, nu när jag tittat in på Mattias egna sida o kollat på bilden där så syns vråken tydligare. Du har rätt att det är en adult hona Johan.
/Håkan
 
Svårt med sångare. själv är jag inne på törnsångare, rätt eller fel ?
Taskig bild, krafigt beskuren.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    91.2 KB · Visningar: 755
Riktigt juvenil...

är väl den här lilla krabaten som satte sig på fönstret i datorhörnan. Vad kan det vara för art?
 

Bilagor

  • img_6066_400px.jpg
    img_6066_400px.jpg
    44.9 KB · Visningar: 694
Den okända rovågeln är en ormvråk (jmf gärna med en bok att beskriva varför tar för mkt tid/plats här) och den riktigt juvenila är en nyss utflugen eller knappt flygfärdig svartvit flugsnappare. Törnskata har exv. grövre näbb samt ej lika mkt vita fält på vingen

Mvh/Mattias
 
svt flugsnappare ungfåegl. Något äldre än fågel på tidigare bild. Jmf vingteckning, huvudform och näbbens form.

/MN
 
Nordlund32 skrev:
svt flugsnappare ungfåegl. Något äldre än fågel på tidigare bild. Jmf vingteckning, huvudform och näbbens form.

/MN

Där ser man! Ser nu på vingteckningen att det är en
svt flugsnappare tack så mycket.
Mvh Yvonne
 
Den riktigt juvenile igen

Tack för svar! Jag trodde på sv-v flugsnappare själv, vi har åtskilliga sådana i våra styvt 30 holkar, men de brukar vara mer "vältecknade" när de lämnar boet (som väl var flög den här babyn riktigt bra).

Ännu en orsak till viss tveksamhet var att detta är andra omgången i den holken. De lägger väl bara en kull normalt? Bortsett från vissa Don Juan-typer som kör en eller ett par extrafruar parallellt alltså. Jag har sett par som flyger med mat till flera holkar där jag vet att en kull redan fötts upp och givit sig ut i världen. Är det eftersläntare som blivit bostadslösa i första vågen, eller finns det par som börjat chansa på en andra kull? Det är flera veckor sedan de första kullarna blev flygfärdiga, blev litet överraskad av att den här satte sig på fönstret i dag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.