Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
tobiasschroder
Aktiv medlem
Geting skrev:
Definitivt en kniphona, brunt kan i bland uppfattas som nästan svart. Hanen har mycket riktigt ett vitt fält mellan ögat och näbben. Sök på google så hittar du bra bilder!
Okej, tack så mycket för hjälpen!
Newman75
Aktiv medlem
Ganskas lik skogssnäppa om jag tittar i Fågelguiden, har dock inte sett sådan live så jag vågar inte spika det.-Per- skrev:
Det här är en av fåglarna som jag fotade i Ågesta tidigt idag, någon som vet vad det är?
Auberg
Aktiv medlem
Det är mycket riktigt en skogssnäppa.-Per- skrev:
Det här är en av fåglarna som jag fotade i Ågesta tidigt idag, någon som vet vad det är?
-Per-
Aktiv medlem
Tack!Auberg skrev:
Det är mycket riktigt en skogssnäppa.
avslutad140924
Avslutat medlemskap
väldigt kul att se all kunskap som ni besitter och förmedlar
finns det någon webbsida ni rekommenderar för att själv försöka bestämma arter eller är det bara att skaffa ett fågellexikon och börja leta - i så fall vilket är att rekommendera om man ska köpa in ett nytt?
finns det någon webbsida ni rekommenderar för att själv försöka bestämma arter eller är det bara att skaffa ett fågellexikon och börja leta - i så fall vilket är att rekommendera om man ska köpa in ett nytt?
Migsjälv
Medlem
Fågelböcker
Då många fåglar ser lite olika ut om det är hona/hane ung/vuxen eller påväg att bli vuxen. Är det svårt att hitta en bok som täcker alla olika dräkter på arten. Men titta i böckerna o se om dom är avritade i flera olika åldrar. Det finns en djungel av olika böcker, men jag skulle rekomendera antingen "Fåglar i Europa" av Lars Jonsson eller "Fågelguiden" av Mullarney/Svensson/Zetterström. Bägge är riktigt bra. /Håkan J
Då många fåglar ser lite olika ut om det är hona/hane ung/vuxen eller påväg att bli vuxen. Är det svårt att hitta en bok som täcker alla olika dräkter på arten. Men titta i böckerna o se om dom är avritade i flera olika åldrar. Det finns en djungel av olika böcker, men jag skulle rekomendera antingen "Fåglar i Europa" av Lars Jonsson eller "Fågelguiden" av Mullarney/Svensson/Zetterström. Bägge är riktigt bra. /Håkan J
Newman75
Aktiv medlem
Jag köpte Fågelguiden, som är en av de två som föregående rekommenderar. Tycker den är riktigt bra, finns många fåglar med i den och flera varianter av dräkter på dem samt att det ofta står lite vad man skall tänka på vid artbestämningen och vilka den kan förväxlas med. Övar mig för fullt på fåglarna genom att försöka hitta rätt innan forumets experter sagt sitt, vilket inte är så lätt men ändå )fridhamre skrev:
Auberg
Aktiv medlem
Fågelguiden är helt klart den bästa boken för identifiering. På svalan http://www.artportalen.se/birds finns ett ypperligt bildgalleri att kolla. Ännu enklare att gå in på http://www.kustobsar.se där galleriet finns enkelt sökbart under bilder.fridhamre skrev:
Mvh/ Ola
fahrenheit
Medlem
Geting
Aktiv medlem
Re: Hej
Mycket fin bild! Det är ingen örn, men väl en bivråk.
fahrenheit skrev:
Tänkte höra vad det här är för örn ? tog bilden idag
Mycket fin bild! Det är ingen örn, men väl en bivråk.
Newman75
Aktiv medlem
Är medarbetare på http://djurfoto.ifokus.se och undrar om någon kan hjälpa mig/en av våra medlemmar med artbestämning på en fågel, fotograferad i bulgarien. Tycker den påminner om någon form av svala men kan inte hitta den i Fågelguiden.
Fågelbilden finns här: http://djurfoto.ifokus.se/ShowFile....-490e-b89b-e075e7016780&Filename=IMG_0580.jpg
Tack på förhand,
mvh /Martin
Fågelbilden finns här: http://djurfoto.ifokus.se/ShowFile....-490e-b89b-e075e7016780&Filename=IMG_0580.jpg
Tack på förhand,
mvh /Martin
Newman75
Aktiv medlem
Tack för hjälpen. När jag nu ser den i guiden så undrar jag hur jag kunde missa den innan, men man lär så länge man lever.Birdman skrev:
Det är en ladusvala
Migsjälv
Medlem
Re: Hej
Det är en ung Bivråk av mörk fas. /Håkan
fahrenheit skrev:
Tänkte höra vad det här är för örn ? tog bilden idag
Det är en ung Bivråk av mörk fas. /Håkan
H_W
Aktiv medlem
Har samlat ihop några fåglar jag inte kunnat artbestämma. Är nybörjare på detta så jag rådfrågar er som kan...
1. Vilken sångare? Gräshoppsångare?
2. Ja, vad är detta för en krummilur?
3. En kärrhök, men vilken? Tippade först på brun hona men brun kärrhök har väl inget vitt på övergumpen?
4. Gick ensam upp i ett stort fågeltorn med "solterass". När jag skjutsade ugg grinden hörde jag några rejält tunga vingslag 3 meter ifrån mig. Iom att det tog ett tag innan jag krånglat mig upp så hann jag inte se vad det var och fågeln var ett par hundra meter ut mot sjön innan jag fått ordning på kameran. Kan det vara en juv. havsörn? Finns i området iaf.
Bilder från s.norrland
Tack på förhand
/Håkan
3. En kärrhök, men vilken? Tippade först på brun hona men brun kärrhök har väl inget vitt på övergumpen?
4. Gick ensam upp i ett stort fågeltorn med "solterass". När jag skjutsade ugg grinden hörde jag några rejält tunga vingslag 3 meter ifrån mig. Iom att det tog ett tag innan jag krånglat mig upp så hann jag inte se vad det var och fågeln var ett par hundra meter ut mot sjön innan jag fått ordning på kameran. Kan det vara en juv. havsörn? Finns i området iaf.
Bilder från s.norrland
Tack på förhand
/Håkan
Bilagor
Geting
Aktiv medlem
1. lövsångare (Sveriges näst vanligaste fågel)
2. rördrom
3. hane brun kärrhök
4. mycket riktigt en havsörn, svårt att säga utifrån bilden exakt ålder, men en ungfågel (1-3år gammal) skulle jag tro.
/Johan
2. rördrom
3. hane brun kärrhök
4. mycket riktigt en havsörn, svårt att säga utifrån bilden exakt ålder, men en ungfågel (1-3år gammal) skulle jag tro.
/Johan
H_W skrev:
Har samlat ihop några fåglar jag inte kunnat artbestämma. Är nybörjare på detta så jag rådfrågar er som kan...
Bilder från s.norrland
Tack på förhand
/Håkan
H_W
Aktiv medlem
Bugar och bockar!Geting skrev:
1. lövsångare (Sveriges näst vanligaste fågel)
2. rördrom
3. hane brun kärrhök
/Johan
Det tog du på en gång. Imponerande!