Annons

Fågelidentifikation

Det här är en av fåglarna som jag fotade i Ågesta tidigt idag, någon som vet vad det är?
 

Bilagor

  • _p5s2245b.jpg
    _p5s2245b.jpg
    92.9 KB · Visningar: 1,779
Med tanke på att sparvhök och tofsvipa bara skilljer sig några cm(max 7 cm i längd ) i storlek och vingbredd så talar storleksskillnaden för Duvhök.
 
väldigt kul att se all kunskap som ni besitter och förmedlar

finns det någon webbsida ni rekommenderar för att själv försöka bestämma arter eller är det bara att skaffa ett fågellexikon och börja leta - i så fall vilket är att rekommendera om man ska köpa in ett nytt?
 
Fågelböcker

Då många fåglar ser lite olika ut om det är hona/hane ung/vuxen eller påväg att bli vuxen. Är det svårt att hitta en bok som täcker alla olika dräkter på arten. Men titta i böckerna o se om dom är avritade i flera olika åldrar. Det finns en djungel av olika böcker, men jag skulle rekomendera antingen "Fåglar i Europa" av Lars Jonsson eller "Fågelguiden" av Mullarney/Svensson/Zetterström. Bägge är riktigt bra. /Håkan J
 
fridhamre skrev:
väldigt kul att se all kunskap som ni besitter och förmedlar

finns det någon webbsida ni rekommenderar för att själv försöka bestämma arter eller är det bara att skaffa ett fågellexikon och börja leta - i så fall vilket är att rekommendera om man ska köpa in ett nytt?
Jag köpte Fågelguiden, som är en av de två som föregående rekommenderar. Tycker den är riktigt bra, finns många fåglar med i den och flera varianter av dräkter på dem samt att det ofta står lite vad man skall tänka på vid artbestämningen och vilka den kan förväxlas med. Övar mig för fullt på fåglarna genom att försöka hitta rätt innan forumets experter sagt sitt, vilket inte är så lätt men ändå :eek:)
 
fridhamre skrev:
väldigt kul att se all kunskap som ni besitter och förmedlar

finns det någon webbsida ni rekommenderar för att själv försöka bestämma arter eller är det bara att skaffa ett fågellexikon och börja leta - i så fall vilket är att rekommendera om man ska köpa in ett nytt?
Fågelguiden är helt klart den bästa boken för identifiering. På svalan http://www.artportalen.se/birds finns ett ypperligt bildgalleri att kolla. Ännu enklare att gå in på http://www.kustobsar.se där galleriet finns enkelt sökbart under bilder.

Mvh/ Ola
 
Har samlat ihop några fåglar jag inte kunnat artbestämma. Är nybörjare på detta så jag rådfrågar er som kan...

1. Vilken sångare? Gräshoppsångare?
2. Ja, vad är detta för en krummilur?
3. En kärrhök, men vilken? Tippade först på brun hona men brun kärrhök har väl inget vitt på övergumpen?
4. Gick ensam upp i ett stort fågeltorn med "solterass". När jag skjutsade ugg grinden hörde jag några rejält tunga vingslag 3 meter ifrån mig. Iom att det tog ett tag innan jag krånglat mig upp så hann jag inte se vad det var och fågeln var ett par hundra meter ut mot sjön innan jag fått ordning på kameran. Kan det vara en juv. havsörn? Finns i området iaf.

Bilder från s.norrland

Tack på förhand

/Håkan
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    27.5 KB · Visningar: 958
1. lövsångare (Sveriges näst vanligaste fågel)

2. rördrom

3. hane brun kärrhök

4. mycket riktigt en havsörn, svårt att säga utifrån bilden exakt ålder, men en ungfågel (1-3år gammal) skulle jag tro.

/Johan

H_W skrev:
Har samlat ihop några fåglar jag inte kunnat artbestämma. Är nybörjare på detta så jag rådfrågar er som kan...

1. Vilken sångare? Gräshoppsångare?
2. Ja, vad är detta för en krummilur?
3. En kärrhök, men vilken? Tippade först på brun hona men brun kärrhök har väl inget vitt på övergumpen?
4. Gick ensam upp i ett stort fågeltorn med "solterass". När jag skjutsade ugg grinden hörde jag några rejält tunga vingslag 3 meter ifrån mig. Iom att det tog ett tag innan jag krånglat mig upp så hann jag inte se vad det var och fågeln var ett par hundra meter ut mot sjön innan jag fått ordning på kameran. Kan det vara en juv. havsörn? Finns i området iaf.

Bilder från s.norrland

Tack på förhand

/Håkan
 
Geting skrev:
1. lövsångare (Sveriges näst vanligaste fågel)

2. rördrom

3. hane brun kärrhök

4. mycket riktigt en havsörn, svårt att säga utifrån bilden exakt ålder, men en ungfågel (1-3år gammal) skulle jag tro.

/Johan
Bugar och bockar!
Det tog du på en gång. Imponerande!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.