Annons

Fågelidentifikation

Skickar upp en annan bild på den okända fågeln, nu tillsammans med 2 sothönor...

Bläsgås eller nån annan knasgås?

/Matte
 

Bilagor

  • image0001.jpg
    image0001.jpg
    71.8 KB · Visningar: 1,000
Så här på lite distans, ger Knasen ett litet intryck av Swan Goose (Svangås?). Framförallt den mörka (bruna?) hjässan och den vita bården runt näbbroten sitter bra för den arten. Givetvis är det en bunt andra glada gäss inblandade i Knasens stamträd.... ;-)

/Oscar
 
Inga problem!
Det är bara att försöka bena ut de andra ingående arterna, så har du dig ett multi-x!!!
:-D

/Oscar
 
Kanske är det en korsning mellan kanadagås och grågås? Här är en liknande fågel, fotad vid Hornborgasjön nu i påsk.
 

Bilagor

  • gåshybrid1347.jpg
    gåshybrid1347.jpg
    81.5 KB · Visningar: 1,151
Inte alls omöjligt!
Knasen kan vara 2:a eller 3:e generationen av ett ursprungspar där ena föräldrarfågeln är en kanadagås x grågås...

/Oscar
 
Korsningar brukar dock för det mesta vara sterila om de inte är väldigt närbesläktade. Kanadagås och grågås tillhör olika släkten (Branta resp Anser) och rimligen är de hybriderna sterila. Någon som vet?
 
Det där med fertil resp. inte fertil avkomma vid hybridiseringar, tycks variera. Exempelvis så är resultaten av häckning mellan röd glada och brun glada fertil och kan reproducera sig. Huruvida detta gäller bland gäss, vet jag ej. Men helt klart är att denna fråga är långt ifrån utredd!

Jag tror även det har konstaterats att hybrid-fåglar från citronärla och gulärla är fertila...

/Oscar
 
Rätt ska vara rätt...

Efter att ha konsulterat ännu en expert (utanför forumet) måste jag nog revidera min tidigare 'postade' hök. Det är en duvhök.
Motivering "...syns på det tvärvattrade mönstret på bröstet."
 

Bilagor

  • dsc_01580001s.jpg
    dsc_01580001s.jpg
    80.8 KB · Visningar: 1,022
Malte B skrev:
Efter att ha konsulterat ännu en expert (utanför forumet) måste jag nog revidera min hök. Det är en duvhök.
Motivering "...syns på det tvärvattrade mönstret på bröstet."

Tvärvattrat bröst har även sparvhökar, så det är ingen karaktär enkom för duvhök. Däremot skvallrar storleksskillnaden mellan höken och vipan om att det torde röra sig om en duvhök. Tofsipan ser ganska liten ut i jämförelse på bilden, vilket det knappast hade gjort om det var en sparvhök som höll i vipan.

Fridens
Oscar
 
Gissa pippi

Grävde i arkivet och hittade ännu en kassa bild på en fågel. Dessvärre så har jag bara en bild på denna pippi, jag skulle kanske gissa på nån trastunge, men det finns säkert andra som vet det bättre ? (eller hur Oscar ;) )

/Matte
 

Bilagor

  • img2005-08-14_12.jpg
    img2005-08-14_12.jpg
    78.1 KB · Visningar: 1,005
Hmmm....
Den kluvna stärten förbryllar....
Unge av någon trast, rödhake, grå flugsnappare hade kanske funkat, men det stupar på den kluvna stjärten. Får fundera vidare....

/Oscar
 
Rotat fram några UFO-pippiar även jag.

Första ser ut som en Dubbeltrast enl Boken Fågelguiden. Vad tycker ni? Är det en Dubbeltrast eller är det Taltrast.
Bilden är tagen i Augusti så det kan ju vara en unge med?

Den andra har jag inge helst aning om. Taget i mitten av Maj.
 

Bilagor

  • imgp0211.jpg
    imgp0211.jpg
    96.8 KB · Visningar: 977
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.