Annons

Fågelidentifikation

Någon som kan hjälpa mig artbestämma dessa?

/Berndt
 

Bilagor

  • Sparv 2.jpg
    Sparv 2.jpg
    425.9 KB · Visningar: 59
  • Sångare 1.jpg
    Sångare 1.jpg
    423.5 KB · Visningar: 69
Så då har man varit på Getterön och kommit hem med lite vadarbilder.

Ljuset var fint och det gör kanske det lite svårare att artbestämma ngr av bilder...

Jag gissar på detta...

1. Rödbena
2. Brushane
3. Gluttsnäppa
4. Rödbena

Har jag 50% rätt så blir jag glad :)

Mvh Lennart

100% rätt

Mvh Toni
 
Hej!

Här kommer fyra nytagna fågelkort från Halland. Är där någon som kan säga vilka arter det är?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • brushane1.jpg
    brushane1.jpg
    98.9 KB · Visningar: 272
  • brushane2.jpg
    brushane2.jpg
    93.8 KB · Visningar: 275
  • fasan.jpg
    fasan.jpg
    343.3 KB · Visningar: 52
  • småsnäppa.jpg
    småsnäppa.jpg
    213.6 KB · Visningar: 53
Osäker

Hej
Osäker på följande fåglar fotade i Västeråstrakten:
Bild 1 från i juli. Det var rödbenor, grönbenor och enkelbeckasin där. Är detta någon av dem eller något annat?
Bild 2 från juni. Två pilfinkar, men den tredje är det en gråsparv?

mvh
/Lars
 

Bilagor

  • IMG_1206_beskuren_minskad.jpg
    IMG_1206_beskuren_minskad.jpg
    57 KB · Visningar: 71
  • En 2 pilfink o en gråsparv_beskuren_minskad.jpg
    En 2 pilfink o en gråsparv_beskuren_minskad.jpg
    62.9 KB · Visningar: 75
Hej
Osäker på följande fåglar fotade i Västeråstrakten:
Bild 1 från i juli. Det var rödbenor, grönbenor och enkelbeckasin där. Är detta någon av dem eller något annat?
Bild 2 från juni. Två pilfinkar, men den tredje är det en gråsparv?

mvh
/Lars

visst är den tredje fågeln en hona gråsparv.
men den första är väldigt suddig och men ser inte den mest givna karaktären nämligen vingundersidan. o lätet förstås som vi inte kan höra. de brukar vara mkt ljudliga när de ger sig av, med grönbens jiff jiff jiff i snabb följd.
i juli skulle 1k skogsnäppor kunna vara flygga. de är mkt lika på ovansidan av vingarna. men stjärten kan vara en ledtråd. grönbena finbandad stjärt, skogssnäppa grovbandad stjärt. men denna individ spretar kraftigt på stjärten så det är lite svårt att bedöma tycker jag. men jag gissar nog ändå på skogsnäppa.
utan att kunna stå för några riktiga karaktärer att gå på. vi får nog fler kommentarer här så det blir spännande. du kanske tom har någon bild underifrån?

Med vänlig hälsning peter
 
Myrspov eller vad?

Fotograferad för ett par veckor sedan i Vombsjöns strandkant, Skåne. Tack på förhand om svar.
 

Bilagor

  • IMG_9131_1web.jpg
    IMG_9131_1web.jpg
    57.1 KB · Visningar: 92
Fotograferad för ett par veckor sedan i Vombsjöns strandkant, Skåne. Tack på förhand om svar.

inte bara ser ut, utan det är en myrspov. varför är det då det?
jo, skall man lära sig några FÅ engelska namn på fåglar så är detta en av de bästa kandidaterna att kunna.
bar-tailed godwit, heter den. dvs barrad stjärt spov i fri översättning.
stjärten på ovansidan är alltså streckad, o det syns mkt tydligt på denna bild.

till skillnad mot rödspov som heter black-tailed godwit, som givetvis då har ett helsvart ändband på stjärten.
detta kan förhållandevis ofta ses på födosökande fåglar då de förr eller senare alltid lyfter lite på vingarna och visar stjärtens teckning.

Med vänlig hälsning peter
 
Tack, Christoffer för blixtsnabbt svar. Och tack, Peter, för ett lärt utlåtande. Inte nog med att man får svar på sina frågor här i tråden, utvikningar som denna känns helgjutna för framtida fågeltänkande.
Hälsningar, Klas
 
ANNONS