Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Tbirder
Aktiv medlem
Så då har man varit på Getterön och kommit hem med lite vadarbilder.
Ljuset var fint och det gör kanske det lite svårare att artbestämma ngr av bilder...
Jag gissar på detta...
1. Rödbena
2. Brushane
3. Gluttsnäppa
4. Rödbena
Har jag 50% rätt så blir jag glad
Mvh Lennart
100% rätt
Mvh Toni
Tbirder
Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig artbestämma dessa?
/Berndt
Sävsångare
Lövsångare
Mvh Toni
kedner
Aktiv medlem
snakebunk
Aktiv medlem
Tbirder
Aktiv medlem
Hej!
Här kommer fyra nytagna fågelkort från Halland. Är där någon som kan säga vilka arter det är?
Mvh,
Andreas
Fasan
Sandlöpare
Brushane
Brushane
Mvh Toni
snakebunk
Aktiv medlem
Fasan
Sandlöpare
Brushane
Brushane
Mvh Toni
Tack! Känner du dig säker på sandlöparen? Jag lutade åt att det var en småsnäppa.
Tbirder
Aktiv medlem
Tack! Känner du dig säker på sandlöparen? Jag lutade åt att det var en småsnäppa.
Ja, jag är säker. Det är dessutom en juvenil. Den svarta knogfläcken syns inte alltid. Den kan vara dold av bröstfjädrar, som på din bild.
Mvh Toni
larskarlsson
Aktiv medlem
Osäker
Hej
Osäker på följande fåglar fotade i Västeråstrakten:
Bild 1 från i juli. Det var rödbenor, grönbenor och enkelbeckasin där. Är detta någon av dem eller något annat?
Bild 2 från juni. Två pilfinkar, men den tredje är det en gråsparv?
mvh
/Lars
Hej
Bild 1 från i juli. Det var rödbenor, grönbenor och enkelbeckasin där. Är detta någon av dem eller något annat?
mvh
/Lars
Bilagor
gavia
Aktiv medlem
Hej
mvh
/Lars
visst är den tredje fågeln en hona gråsparv.
men den första är väldigt suddig och men ser inte den mest givna karaktären nämligen vingundersidan. o lätet förstås som vi inte kan höra. de brukar vara mkt ljudliga när de ger sig av, med grönbens jiff jiff jiff i snabb följd.
i juli skulle 1k skogsnäppor kunna vara flygga. de är mkt lika på ovansidan av vingarna. men stjärten kan vara en ledtråd. grönbena finbandad stjärt, skogssnäppa grovbandad stjärt. men denna individ spretar kraftigt på stjärten så det är lite svårt att bedöma tycker jag. men jag gissar nog ändå på skogsnäppa.
utan att kunna stå för några riktiga karaktärer att gå på. vi får nog fler kommentarer här så det blir spännande. du kanske tom har någon bild underifrån?
Med vänlig hälsning peter
snakebunk
Aktiv medlem
Ja, jag är säker. Det är dessutom en juvenil. Den svarta knogfläcken syns inte alltid. Den kan vara dold av bröstfjädrar, som på din bild.
Mvh Toni
Härligt, man lär sig hela tiden. Tack!
Deerhunter_1
Aktiv medlem
Graylingman
Aktiv medlem
Denna har jag väl rätt på
Ja det har du
gavia
Aktiv medlem
Denna har jag väl rätt på
röd glada om man skall vara noggrann, och det ska man väl!?!
gavia
Aktiv medlem
Fotograferad för ett par veckor sedan i Vombsjöns strandkant, Skåne. Tack på förhand om svar.
inte bara ser ut, utan det är en myrspov. varför är det då det?
jo, skall man lära sig några FÅ engelska namn på fåglar så är detta en av de bästa kandidaterna att kunna.
bar-tailed godwit, heter den. dvs barrad stjärt spov i fri översättning.
stjärten på ovansidan är alltså streckad, o det syns mkt tydligt på denna bild.
till skillnad mot rödspov som heter black-tailed godwit, som givetvis då har ett helsvart ändband på stjärten.
detta kan förhållandevis ofta ses på födosökande fåglar då de förr eller senare alltid lyfter lite på vingarna och visar stjärtens teckning.
Martin Hofverberg
Aktiv medlem
Deerhunter_1
Aktiv medlem
Tack, Christoffer för blixtsnabbt svar. Och tack, Peter, för ett lärt utlåtande. Inte nog med att man får svar på sina frågor här i tråden, utvikningar som denna känns helgjutna för framtida fågeltänkande.
Hälsningar, Klas
Hälsningar, Klas
Osquar
Aktiv medlem
Vad kan detta vara, har fått klart för mej att det är en falk. Men vilken.
Tacksam för svar
Ung lärkfalk
/Oscar