Annons

Fågelidentifikation

Från Simrishamn i slutet av augusti.
Utesluter havs-, sill- och gråtrut.
Gissar på medelhavstrut. Vad säger ni?
Bo

Ja, detta trut-komplex (grå/medelhavs/kaspisk) är inte min starka sida, men om jag minns rätt så ska manteln vara liiite mörkare och "slantarna" (de vita topparna på vingspetsen) mindre hos medelhavstruten... Men visst, detta kan mycket väl vara en medel.

För att röra till detta trut-komplex ytterligare, så finns det en variant, ej ras, av gråtrut som kallas omissus-typ, vilken oxå har bjärt gula ben.... Blev det enkelt nu?

Nä, lumpa ihop hela skiten till gråtrut (så var det tidigare), säger jag.

/Oscar
 
Gråtrut med gula ben

På svenska Wikipedia finns en artikel om gråtrut. Den tar upp diskussionen om artbegreppet. Det blir allt mer esoteriskt ju mer noga man har råd att kartlägga DNA.

Som av en händelse är samtliga (två) avbildade gråtrutar försedda med gula ben.
 
Duvhök, Sparvhök el något annat?

Vet inte vad det här är för fågel, hjälp tack!
 

Bilagor

  • DSC_0194hök.jpg
    DSC_0194hök.jpg
    22.9 KB · Visningar: 397
Antar att det är en lärka av något slag?
 

Bilagor

  • Lärka1.jpg
    Lärka1.jpg
    78.9 KB · Visningar: 365
  • Lärka2.jpg
    Lärka2.jpg
    86.9 KB · Visningar: 367
And?

När jag bläddrade igenom gamla bilder från Färöarna hittade jag i en av bilderna dessa två som jag inte lyckats identifiera. Någon missfärgning?
 

Bilagor

  • and.jpg
    and.jpg
    59.7 KB · Visningar: 374
sparvhök, hanne

///Berglin
Hej!

Det är en ungfågel vilket framgår av bröstteckningen så att könsbestämma den är ju lite vanskligt. Unga hanar tenderar till att vara lite mer rödbruna i teckningen likt denna men variationen inom könen är tyvärr stor så det är ingen stensäker karaktär. Visst ser den även spenslig ut men detta är också svårt på bilder. vad var fotografens intryck?

Mvh/ Ola
 
Hej!

Det är en ungfågel vilket framgår av bröstteckningen så att könsbestämma den är ju lite vanskligt. Unga hanar tenderar till att vara lite mer rödbruna i teckningen likt denna men variationen inom könen är tyvärr stor så det är ingen stensäker karaktär. Visst ser den även spenslig ut men detta är också svårt på bilder. vad var fotografens intryck?

Mvh/ Ola

hanne tror jag fortfarande det är med den klena kroppsbyggnaden.

mvh peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.