Annons

Fågelidentifikation

Fina fåglar från Thailand

Dessa ganska kärvänliga fåglar satt på en stenmur i Thailand. Är det någon som vet vad det kan tänkas vara?

Bilagor

• mini-DSC_0917.jpg
    mini-DSC_0917.jpg
    29 KB · Visningar: 646
jag är ingen inbiten ringmärkare, men jag kan konstatera att denna ring är väldigt slarvigt påsatt. borde absolut inte vara så stor glipa på ringen som blåmesen kan fastna med saker i.
annars är det som du säger ett stort c med ett mindre r under.
C o r hänger inte ihop om man ser till svenska ringar. man läser så att säga "runt" ringen så det skulle kunna vara C123456 som ringnummer. och det lilla r´t under stå för ngt annat.
jag spekulerar vilt nu men jag tror inte det är en svensk ring. men är absolut inte säker.
kanske ngn med mer ringmärkningserfarenhet kan säga ngt om denna bild/ring..
vore kul att veta var du tagit bilden.

///Berglin

Jag tyckte också att det såg ut att vara en dålig märkning. Bilden är tagen där jag bor en mil från Borås. Blåmesen är väl inte flyttfågel så att den är märkt utomlands verkar konstigt, men jag kanske har fel.

Jag tyckte också att det såg ut att vara en dålig märkning. Bilden är tagen där jag bor en mil från Borås. Blåmesen är väl inte flyttfågel så att den är märkt utomlands verkar konstigt, men jag kanske har fel.

Intrisant iaktagelse. väldigt många blåmesar stannar i svedala hela året. vi får också en hel del insträckande fåglar från finland o troligen ryssland till oss på hösten. detta kan varierar mellan år.
tittar man på falsterbos sträcksiffror så sträcker det ut från sverige många 10,000-tals blåmesar varje år.
1 okt tror jag det var så blev det ett nytt sträckrekort för blåmes, nästan 90,000ex sträcte ut mot danmark, PÅ EN DAG. så visst flyttar blåmes!

///Berglin

dagens två

hej,

dessa togs nordöst om sigtuna idag, bild nr två genom förnsterrutan på bilen. kan ni hjälpa mig med artbestämningen?

med vänlig hälsning kristin

Bilagor

• IMG_6646.jpg
    IMG_6646.jpg
    10.1 KB · Visningar: 409
  • IMG_6699-2.jpg
    IMG_6699-2.jpg
    12.2 KB · Visningar: 419
Intrisant iaktagelse. väldigt många blåmesar stannar i svedala hela året. vi får också en hel del insträckande fåglar från finland o troligen ryssland till oss på hösten. detta kan varierar mellan år.
tittar man på falsterbos sträcksiffror så sträcker det ut från sverige många 10,000-tals blåmesar varje år.
1 okt tror jag det var så blev det ett nytt sträckrekort för blåmes, nästan 90,000ex sträcte ut mot danmark, PÅ EN DAG. så visst flyttar blåmes!

///Berglin
Se där! Alltid lär man sig något nytt. Vore intressant att veta var den blev märkt, men det är nog svårt utan att kunna läsa mera på ringen.

Är detta en fiskgjuse? Dessa ska väl inte finnas här denna tid på året? Södra dalarna idag.
Hej!

En adult duvhök är det utan tvekan. Kan hålla med Peter om att den ser kraftig ut men detta är ju grymt vanskligt på bilder som denna så jag skulle inte könsbestämma den med säkerhet..

Mvh/ Ola

Sparvhök?

Hallå,

Har denna fågel utanför huset i parken just nu.
Först tänkte jag duvhök pga att den känns väldigt stor, men jag tror mer och mer på sparvhök ändå.
Vad säger ni proffs?

// Tobbe

Bilagor

• sparvhok.jpg
    sparvhok.jpg
    27.6 KB · Visningar: 556
Någon slags trut

Från Simrishamn i slutet av augusti.
Utesluter havs-, sill- och gråtrut.
Gissar på medelhavstrut. Vad säger ni?
Bo

Bilagor