Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Häger

Ägretthäger?! (Indien)

Hej Peter.
Nu krånglar jag väl till det.
Jag tror det är en Cattle Egret (Kohäger) Halsen är kort och kraftig. Både Intermediate och Great Egret har längre halsar. Bäst är om du ser om den är lite gulbrun på hjässan. Du kan gå in på min sida där har jag bilder på alla tre som är aktuella här och jämföra.
M.v.h. Tommy
http://www.tommynordström.se/gambia

Åjo. Snösparvar sitter ofta i träd, eller iaf i fjällbjörkar.

Men, helst på marken.

//Benny

tänkte nog mer på övervintringslokaler som jag nog borde skrivit. ska inte säga att det är så, men jag kan inte komma på något tillfälle så här på rak arm att jag sett dem sitta i träd eller buskar i södra svedala.

///Berglin

tänkte nog mer på övervintringslokaler som jag nog borde skrivit. ska inte säga att det är så, men jag kan inte komma på något tillfälle så här på rak arm att jag sett dem sitta i träd eller buskar i södra svedala.

///Berglin

Jag har ett bra gäng med bilder på snösparv på trädgrenar.

Men du är ju rätt ute i SAK. Helst är dom på marken. Så är det. Men även i träd, men mer sällan.

//Benny

Gråtrut/Vittrut?

Eftersom jag bor nära skogen skogen vanligtvis så har jag inte superkoll på trutarna när jag kom till västkusten, bland gråtrutarna så var det en individ som jag tyckte liknade mer en vittrut, men vill gärna få det kontrollerat av någon som är van med dessa, kan även gråtrutarna få en sån här näbb kanske? Bilden är tagen vid Sydkoster, norra västkusten utanför Strömstad. Mvh Edwinfsforum4.jpg

Eftersom jag bor nära skogen skogen vanligtvis så har jag inte superkoll på trutarna när jag kom till västkusten, bland gråtrutarna så var det en individ som jag tyckte liknade mer en vittrut, men vill gärna få det kontrollerat av någon som är van med dessa, kan även gråtrutarna få en sån här näbb kanske? Bilden är tagen vid Sydkoster, norra västkusten utanför Strömstad. Mvh EdwinVisa bilaga 128828

En ung gråtrut, tyvärr... En ung vittrut har oxå en mörk näbbspets, men mer distinkt och tydligt 1/3 av näbbens längd (vittruten näbb är mao längre än gråtrutens). Vidare har en ung (1-2K) vittrut aldrig dessa mörka teckningar, spots, som gråtruten har. Vittruten är mer jämnt och fint tecknad i ljusbrunt.

/Oscar

En ung gråtrut, tyvärr... En ung vittrut har oxå en mörk näbbspets, men mer distinkt och tydligt 1/3 av näbbens längd (vittruten näbb är mao längre än gråtrutens). Vidare har en ung (1-2K) vittrut aldrig dessa mörka teckningar, spots, som gråtruten har. Vittruten är mer jämnt och fint tecknad i ljusbrunt.

/Oscar

Okej, det var det jag trodde också. Tack för hjälpen! :)

Är detta en fiskgjuse? Dessa ska väl inte finnas här denna tid på året? Södra dalarna idag.

Bilagor

• IMG_9257fiskgjuse.jpg
    IMG_9257fiskgjuse.jpg
    7.6 KB · Visningar: 500
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar