Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

En sävsparv ser det ut som. Har ingen fågelbok här som beskriver skillnaderna, men kollar man i svalans bildarkiv så är videsparven kraftigare tecknad och har ett vitt vingband. Tallsparven ser mer ut som en gulsparv utan gult och håller till mer öster ut.

mvh
Christoffer

Tackar Christoffer!
Fick precis in samma svar från ett annat håll, så de bör vara rätt.
Tackar för snart svar.
Tar och lägger in den som OBS, så lär jag nog få veta om vi mot förmodan har haft fel... ;-)
Fota lugnt!
Mvh
/Björn
 
Björktrast?

Är detta en björktrast?
 

Bilagor

  • bt1.jpg
    bt1.jpg
    24.6 KB · Visningar: 513
  • bt2.jpg
    bt2.jpg
    22 KB · Visningar: 462
Vad är detta för rovfågel, vi tror att det är en ormvråk.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2614752.htm?set=mp

Vi tror nämligen den har tagit min mors katt för några månader sen. Då vi hittade vita fjädrar ute på trädgården. Men är ormvråken även farlig för mindre hundar?

Tacksam för svar.

Att en ormvråk skulle ta en katt låter nästan på gränsen för vad den klara med tanke på att dom väger runt 1kg själva. Men var det en extremt liten katt så kanske. Är hunden extremt liten så kanske men jag tvivlar på att det är vråken som har tagit katten.
 
Nej

Visa bilaga 123659

Denna stötta jag på i Göteborg /Slottskogen. Den uppvaktades (?) av två Knipa hanar , och följdes dessutom av två Knipa honor. Alternativt försökte Knipahanarna jaga bort inkräktaren för att få ha sina honor i fred. Knipahanarna " spelade" genom att lägga huvud /hals längs med ryggen och blåsa upp sig och sträcka på halsarna och låta ganska mycket.

Jag och någon mer tycker att det ser ut som en hybrid mella Vigg o Knipa , så vi kallar den Knigg !

Någon som vet mer ? Ursäkta den dåliga bilden , men jag hade tyvärr ett optikfel när jag tog bilden.

Mvh// Lennart

Det ser ut som en helt ordinär vigg! Det var nog bara så att kniphanarna ville få iväg viggen. Inte helt ovanligt och knappast uppvaktning.
 
Att en ormvråk skulle ta en katt låter nästan på gränsen för vad den klara med tanke på att dom väger runt 1kg själva. Men var det en extremt liten katt så kanske. Är hunden extremt liten så kanske men jag tvivlar på att det är vråken som har tagit katten.

intressant, jag har som sagt ingen aning. men det är den rovfågeln som brukar kretsa där ute. om det nu är en ormvråk. kan tilläggas att de var två stycken som kretsade runt i luften idag, rätt nära varandra.
 
intressant, jag har som sagt ingen aning. men det är den rovfågeln som brukar kretsa där ute. om det nu är en ormvråk. kan tilläggas att de var två stycken som kretsade runt i luften idag, rätt nära varandra.

Visst är det en ormvråk, men att den skulle ha tagit en katt finner jag föga troligt, men vem vet...

/Fredric
 
Behöver lite hjälp med att artbestämma den här fågeln som farsan fotade i Småland i helgen.
Tack på förhand.

IMG_0970_edited-2.jpg
 
Här kommer några riktigt suddiga bilder igen. Jag undrar om jag råkade på ett par havsörnar?

Micke.
 

Bilagor

  • Havsörn-1.jpg
    Havsörn-1.jpg
    17 KB · Visningar: 231
  • Havsörn-2.jpg
    Havsörn-2.jpg
    13.4 KB · Visningar: 221
Har varit vid hornborgasjön. vet att de sett mindre sångsvan där och den här tycker jag har kortare hals eller är det "bara" en vanlig sångsvan?
/Anna =)
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    57.4 KB · Visningar: 214
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.