Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Coff
Aktiv medlem
Vad är detta för fågel?
Ser ut som en rödhake
Ser ut som en rödhake
Alexandersson
Aktiv medlem
Som tidigare skriver rödhake. Kan förtydliga lite kanske, det är alltså frågan om en ungfågel som inte fått sina "vuxna" fjädrar ännu. Som kuriosa så gäller det för alla trastfåglar (jo rödhake räknas som en trastfågel) så ser man att större täckarnas yttersta spets har ljusa kanter (titta på vingen, följ fjädrarna uppåt mot huvudet, där du ser ett ljust band, det är toppen på större täckarna). Detta ljusa band i någon form har alla tastfåglar i juvenil dräkt dvs ofta ett helt kalenderår. Så när du ser rödhakar som ser ut som vuxna fåglar på våren kan du titta på sidan på den, ser du det ljusa strecket där så vet du att fågeln är född förra året!
Auberg
Aktiv medlem
Sant, men beakta att även adulta rödhakar kan uppvisa större täckare med små ljusa spetsar. Alltså en lite vansklig karaktär hos just rödhake.Som tidigare skriver rödhake. Kan förtydliga lite kanske, det är alltså frågan om en ungfågel som inte fått sina "vuxna" fjädrar ännu. Som kuriosa så gäller det för alla trastfåglar (jo rödhake räknas som en trastfågel) så ser man att större täckarnas yttersta spets har ljusa kanter (titta på vingen, följ fjädrarna uppåt mot huvudet, där du ser ett ljust band, det är toppen på större täckarna). Detta ljusa band i någon form har alla tastfåglar i juvenil dräkt dvs ofta ett helt kalenderår. Så när du ser rödhakar som ser ut som vuxna fåglar på våren kan du titta på sidan på den, ser du det ljusa strecket där så vet du att fågeln är född förra året!
Mvh/ Ola
Merje
Ny medlem
Vad är detta för fågel? Kanske lite svårt att se eftersom den blev svart..
http://imageshack.us/f/823/fgel.png/
Graylingman
Aktiv medlem
Vad är detta för fågel? Kanske lite svårt att se eftersom den blev svart..
Den är svart! En korp
joakim d
Aktiv medlem
Hej
Jag har letat efter vad detta kan vara för fågel men eftersom jag är så rudis på rovfåglar så har jag gått bet, en falk eller hök gissar jag men kanske någon här vet mer exakt.
Den är för övrigt fotad idag på Kvarnholmen, Nacka mitt under städningen
Jag har letat efter vad detta kan vara för fågel men eftersom jag är så rudis på rovfåglar så har jag gått bet, en falk eller hök gissar jag men kanske någon här vet mer exakt.
Bilagor
Korpkraxarn
Aktiv medlem
Hej
Ung duvhök!
/Rasmus
MixPix
Aktiv medlem
Korsnäbbar
Jag har tidigare bestämt dessa till mindre korsnäbb.
Efter diskussion på artportalen idag (om andra foton) blev jag lite osäker.
Bild 2 och 5 tycker jag har hyfsat stor näbb men jag tycker fortfarande de är mindre KN och inte större? Tacksam för en "second opinion".
Bilderna är tagna i Göteborg, Kvibergs kyrkogård, 111204.
I samma period var där rapporterade bändlar och just mindre KN från samma plats.
http://suddmesar.blogspot.com/2011/12/mindre-korsnabb-goteborg-111204.html
Bild 2 och 5 tycker jag har hyfsat stor näbb men jag tycker fortfarande de är mindre KN och inte större? Tacksam för en "second opinion".
I samma period var där rapporterade bändlar och just mindre KN från samma plats.
Coff
Aktiv medlem
Lite klurigt det här med korsnäbbar men jag håller med om att det är mindre korsnäbb. Nr 2 tror jag bara är perspektivets förvrängning och bild 5 känns också som mindre enligt mig.
Mvh/ Christoffer
Coff
Aktiv medlem
Lite klurigt det här med korsnäbbar men jag håller med om att det är mindre korsnäbb. Nr 2 tror jag bara är perspektivets förvrängning och bild 5 känns också som mindre enligt mig.
Mvh/ Christoffer
Fast mer erfarna får gärna kommentera då jag också känner mig osäker på dessa bilder.
gavia
Aktiv medlem
latinska namn
tyvärr är det även så att i dessa dagar när dna har fått sitt stora inträde i ornitologin, så är det inte alls ovanligt att man ändrar latinska namnen på fåglar. bla därför att man får mer vetskap om dess släktskap.
o då byts inte bara namnet (latinska) utan även i många fall sker byten mellan familjer. eller rentav att nya familjer bildas.
ett svenskt exempel här är ju ek/macchia/stäpp/saxualsångare som tidigare tillhörde hippolais,. numer tillhör de iduna.
så lätt är det inte!
mvh peter berglin
Här behöver man inte vänta länge på svar - tack Jens och Stefan! Nomenklaturen verkar vara en ständigt öppen fråga, så tur att det finns latinska namn!
tyvärr är det även så att i dessa dagar när dna har fått sitt stora inträde i ornitologin, så är det inte alls ovanligt att man ändrar latinska namnen på fåglar. bla därför att man får mer vetskap om dess släktskap.
o då byts inte bara namnet (latinska) utan även i många fall sker byten mellan familjer. eller rentav att nya familjer bildas.
ett svenskt exempel här är ju ek/macchia/stäpp/saxualsångare som tidigare tillhörde hippolais,. numer tillhör de iduna.
så lätt är det inte!
mvh peter berglin
Auberg
Aktiv medlem
Såvitt jag kan avgöra från bilderna håller jag med om att de ser ur som mindre.Fast mer erfarna får gärna kommentera då jag också känner mig osäker på dessa bilder.
Mvh/ Ola
MixPix
Aktiv medlem
Då är vi iaf tre som är överens!
Tack Christoffer och Ola!
Är man inte mätt på större/mindre KN så var det denna bild (med diskussion) på artportalen som jag råkade se: http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=356916
Tack Christoffer och Ola!
Är man inte mätt på större/mindre KN så var det denna bild (med diskussion) på artportalen som jag råkade se: http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=356916
H_W
Aktiv medlem
Hej!
Det här tror jag är någon typ av siska. Är det någon som kan se vilken?
Micke.
Det är en gråsiska.
Lawson
Aktiv medlem
Det är en gråsiska.
Tackar ödmjukast. Hur skiljer du den från Brunsiskan?
Micke.
H_W
Aktiv medlem
Tackar ödmjukast. Hur skiljer du den från Brunsiskan?
Micke.
Mej veterligen finns det ingen fågel som heter brunsiska.
Snösiskan kan vara ganska lik men den är mer rosa på bröstet och har smalare streck längs sidorna än grå.
Peterus
Aktiv medlem
Mej veterligen finns det ingen fågel som heter brunsiska.
Snösiskan kan vara ganska lik men den är mer rosa på bröstet och har smalare streck längs sidorna än grå.
Brunsiskan är ju en variant av Gråsiska.
Carduelis flammea cabaret
snakebunk
Aktiv medlem
Hej,
I Slottskogen i Göteborg hittade jag det här gräsandsparet som jag tycker ser lite udda ut. Hanen har ett huvud som en gräsand men vitt bröst och i övrigt jämnt brun kropp. Honan är brunsvart med lite vitt på bröstet. Kan det vara en hybrid av något slag?
Mvh,
Andreas
I Slottskogen i Göteborg hittade jag det här gräsandsparet som jag tycker ser lite udda ut. Hanen har ett huvud som en gräsand men vitt bröst och i övrigt jämnt brun kropp. Honan är brunsvart med lite vitt på bröstet. Kan det vara en hybrid av något slag?
Mvh,
Andreas
Bilagor