Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Ung (?) falk ?

Gissar mht miljö och iakttagna vuxna fåglat att detta kan vara en ung lärkfalk !? Eller?
 

Bilagor

  • 2011_09_20_00062FS.JPG
    2011_09_20_00062FS.JPG
    47.7 KB · Visningar: 293
Havsörn, ålder?

Vad tror ni om åldern på denna Havsörn?
Påminner också om Bandhavsörn
 

Bilagor

  • Havsörn_Bandhavsörn_ungfågel_20110919.jpg
    Havsörn_Bandhavsörn_ungfågel_20110919.jpg
    4.1 KB · Visningar: 216
Vad tror ni om åldern på denna Havsörn?
Påminner också om Bandhavsörn
Bilden är ju lite liten men främst med tanke på att de tre yttersta handpennorna ser ljusare (juvenila) ut och även att kroppen är så vitflammig så skulle jag vilja säga att den är i sin tredje dräkt (dvs 3k just nu).

Mvh/ Ola
 
Rovfågel i centrala Malmö

Sydsvenskan.se skriver idag om en rovfågel som slog en duva i centrala Malmö, och bifogar Iphonebilder från en läsare. Flera förslag på art har kommit in. Är det verkligen duvhök? Inga kanonbilder, men jag (som förvisso inte har sett så mycket duvhök) tycker den känns fel även om jag vet att det finns duvhök som kontinuerligt jagar i ungefär det området där dagens slog till.

Tycker bara den ser väldigt mycket större och annorlunda ut än den jag såg i våras på några meters avstånd när den tuggade i sig en duva på jobbets innergård, precis utanför mitt fönster.

Bifogar länk till artikeln och bilderna, då det inte är jag själv som tagit bilderna.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1549074/Fageldrama-mitt-i-Malmo.html
 
Sydsvenskan.se skriver idag om en rovfågel som slog en duva i centrala Malmö, och bifogar Iphonebilder från en läsare. Flera förslag på art har kommit in. Är det verkligen duvhök? Inga kanonbilder, men jag (som förvisso inte har sett så mycket duvhök) tycker den känns fel även om jag vet att det finns duvhök som kontinuerligt jagar i ungefär det området där dagens slog till.

Tycker bara den ser väldigt mycket större och annorlunda ut än den jag såg i våras på några meters avstånd när den tuggade i sig en duva på jobbets innergård, precis utanför mitt fönster.

Bifogar länk till artikeln och bilderna, då det inte är jag själv som tagit bilderna.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1549074/Fageldrama-mitt-i-Malmo.html

1K duvhök.
Har f.ö svarat blaskan och påpekat deras patetiska formuleringar kring en "vardag i duvhökens liv". Aggressivt.... förtvivlade skrik... Journalistik på "hög" nivå! Ridå.......

/Oscar
 
1K duvhök.
Har f.ö svarat blaskan och påpekat deras patetiska formuleringar kring en "vardag i duvhökens liv". Aggressivt.... förtvivlade skrik... Journalistik på "hög" nivå! Ridå.......

/Oscar
Tack, och håller med gällande formuleringarna. Känns igen från i princip all medial hantering av djur som jagar djur, om hur brutalt det är och hur bytesdjuren får lida under stor vånda. Läste en artikel för ett tag sedan om en räv som setts ta kaniner i en stadspark någonstans, och då hade kaninerna skrikit som barn osv osv och det framställdes nästan som att räven gjorde det för att plåga dem och inte skaffa mat.
 
1K duvhök.
Har f.ö svarat blaskan och påpekat deras patetiska formuleringar kring en "vardag i duvhökens liv". Aggressivt.... förtvivlade skrik... Journalistik på "hög" nivå! Ridå.......

/Oscar

Nu blev jag lite roligt påmind om händelse som jag hört om på jobbet om en som varit hos en bonde och korna råmade väldigt mycket och bonden utbrast "Korna skriker som djur"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.