Annons

Fågelidentifikation

Vaddåförslags and?

Undrar om någon kan identifiera denna and. Dvs den vänstra, med de röda fötterna. (Den mindre är en kniphona, antar jag.) Kan svårligen tro att det rör sig om en kniphanne. Den är så sjuttons STOR (den står ju en bra bit bakom honan; telen krymper ju avståndet en aning tom.) och den vita fläcken på hakan saknas. Och så är det dom illröda fötterna.
På plats reagerade jag just på storleken och på de granna fötterna, så det är inte kameran som ljuger. :)

Beklagar bildens kvalitet, men jag hann inte riktigt med, för sen stack dom...
Tagen i mitten av juni i Åbolands mellanskärgård.
Mycket tacksam för identifikation av besten.
 

Bilagor

  • And och knipa.jpg
    And och knipa.jpg
    24.3 KB · Visningar: 213
Undrar om någon kan identifiera denna and. Dvs den vänstra, med de röda fötterna. (Den mindre är en kniphona, antar jag.) Kan svårligen tro att det rör sig om en kniphanne. Den är så sjuttons STOR (den står ju en bra bit bakom honan; telen krymper ju avståndet en aning tom.) och den vita fläcken på hakan saknas. Och så är det dom illröda fötterna.
På plats reagerade jag just på storleken och på de granna fötterna, så det är inte kameran som ljuger. :)

Beklagar bildens kvalitet, men jag hann inte riktigt med, för sen stack dom...
Tagen i mitten av juni i Åbolands mellanskärgård.
Mycket tacksam för identifikation av besten.
Det är en hane storskrake!

/Rasmus
 
Tack, Rasmus! Visst är det väl det! (Med betoning på stor!)
Har aldrig reflekterat över att de har så grannröda fötter - eller att dom är så väldigt mycket större än knipor, men ser att fågelboken anger deras längd till 64, mot knipans 48, vilket ju är en rejäl skillnad.
Hoppas den hittade en hona av egen sort. Jag såg väldigt lite skrakhonor detta år. En med bara två ungar. Och dom ungarna åt trutarna upp på fem sekunder. :(
 
Stjärtand och ängspiplärka?
 

Bilagor

  • sa.jpg
    sa.jpg
    81.5 KB · Visningar: 353
  • saaa.jpg
    saaa.jpg
    33.1 KB · Visningar: 347
  • saa.jpg
    saa.jpg
    32 KB · Visningar: 349
Grym rovfågelsdag idag, trots att jag missade de exotiska örnarna får jag inte klaga. Det är utgår jag ifrån är en stilig pilgrimsfalk, ungfågel, hur ung?
 

Bilagor

  • pille1.jpg
    pille1.jpg
    20.8 KB · Visningar: 708
Hej!
Behöver hjälp med några fåglar jag sett idag!
Hoppas att ni kan utläsa något från bilderna! :)
Tusen tack på förhand!
/ Anette
 

Bilagor

  • vilkenfågel.jpg
    vilkenfågel.jpg
    6.2 KB · Visningar: 334
  • vilkenfågel2.jpg
    vilkenfågel2.jpg
    5.3 KB · Visningar: 342
  • vilkenfågel3.jpg
    vilkenfågel3.jpg
    23.8 KB · Visningar: 334
Hej!
Behöver hjälp med några fåglar jag sett idag!
Hoppas att ni kan utläsa något från bilderna! :)
Tusen tack på förhand!
/ Anette

Jag vet inte om bild 1 och 2 är samma fågel? 1:an lämnar jag iaf.

2:an är en vråk, fjäll eller orm sådan. Jag tycker mig dock se mer än ett tvärband på stjärten, så jag kallar den för fjällvråk.

3:an är en björktrast.
 
Sedan kom hans, eller möjligtvis hennes, majestät på besök, kan man säga något om ålder/kön på denna ståtliga varelse?

Efter det två kärrhökar, den första tolkar jag som en adult hona blåhök, gav ett kraftfullt intryck och färgen verkar stämma. Den andra däremot, känns lite lurigare för mig, den var mycket "rödare" än den andra i färgen, och kändes dessutom mycket klenare. Här tippar jag juv blåhök, men skulle vilja ha det bekräftat. Någon som har några idéer...
 

Bilagor

  • kungen1.jpg
    kungen1.jpg
    5.5 KB · Visningar: 350
  • kungen2.jpg
    kungen2.jpg
    8.5 KB · Visningar: 328
  • blahok-adhona.jpg
    blahok-adhona.jpg
    8.5 KB · Visningar: 334
  • karrhok2.jpg
    karrhok2.jpg
    8.5 KB · Visningar: 333
Jag tycker det här borde vara en fjällvråk efter att ha undersökt min fågelbok, kan det stämma?

Tagen i jämtland, den flög utmed en klippvägg.

Mvh
Richard
 

Bilagor

  • fjällvråk.jpg
    fjällvråk.jpg
    36.6 KB · Visningar: 326
Sedan kom hans, eller möjligtvis hennes, majestät på besök, kan man säga något om ålder/kön på denna ståtliga varelse?

Efter det två kärrhökar, den första tolkar jag som en adult hona blåhök, gav ett kraftfullt intryck och färgen verkar stämma. Den andra däremot, känns lite lurigare för mig, den var mycket "rödare" än den andra i färgen, och kändes dessutom mycket klenare. Här tippar jag juv blåhök, men skulle vilja ha det bekräftat. Någon som har några idéer...

Är inte så duktig på åldersbestämning, men det där är en 4K i mina ögon. Alternativet är 6K.

Kärrhökarna däremot är två klockrena blåhökar, den första hona och den andra juvenil. (Ett tips är att räkna handpennorna - fem synliga för blåhök, fyra för ängs/stäpphök!)

/Rasmus
 
Är inte så duktig på åldersbestämning, men det där är en 4K i mina ögon. Alternativet är 6K.

Kärrhökarna däremot är två klockrena blåhökar, den första hona och den andra juvenil. (Ett tips är att räkna handpennorna - fem synliga för blåhök, fyra för ängs/stäpphök!)

/Rasmus

tack så mycket! jo jag hade koll på handpennorna, annars hade jag nog gissat på ängshök, eftersom den var så "orange"... Hur är det med falken ovan, har du koll på ålder? 1K?
 
Är inte så duktig på åldersbestämning, men det där är en 4K i mina ögon. Alternativet är 6K.

Kärrhökarna däremot är två klockrena blåhökar, den första hona och den andra juvenil. (Ett tips är att räkna handpennorna - fem synliga för blåhök, fyra för ängs/stäpphök!)

/Rasmus
Mm! 4k+ skulle jag säga. Jag är inte säker på att bilderna räcker till och efter 4k börjar det bli lite jobbigt att vara säker. Det skulle nog lika gärna kunna vara en 6k så långt jag kan se i alla fall.

Mvh/ Ola
 
Hej!
Här kommer några riktigt usla bilder som jag skulle vilja försöka få hjälp med. Bild ett och två är herr och fru. Hanen såg ut att ha som ett strå som släpade efter när han flög. Gissar att det kan va svårt att säga vilka fåglar det är med hälp av dessa bilder men jag gör ett försök!
Tusen tack på förhand!
// Anette
 

Bilagor

  • vilkenfågel.jpg
    vilkenfågel.jpg
    24 KB · Visningar: 297
  • vilkenfågel2.jpg
    vilkenfågel2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 298
  • vilkenfågel3.jpg
    vilkenfågel3.jpg
    8.9 KB · Visningar: 298
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.