Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Du har säkert rätt, Friberg! Jag tycker att de där titorna oftast är skitsvåra och att jag föreslog talltita på den sista berodde på att jag har (eventuellt felaktigt) fått för mig att entitan drar mer åt brunt, medan talltitan drar mer åt rent grått. Kan ju säkert, speciellt på en bild, vara en fråga om ljuset....

Det stämmer, men då brukar man syfta på fjädrarna på den ihopfällda vingen. Och dessa kan vi ju inte se på den nedersta bilden.

Mvh. Friberg
 
Haklappen är en mkt bra karaktär tillsammans med den ljusa vingpanelen som talltita har. Sen har talltita även mattare svart färg på hjässan.

Jo, det där med mattheten på skallen kände jag till, men har sällan, om ens någonsin, lyckats se det. Vingpanelen däremot, även om jag ofta tycker det också är svårt att se.

Oftast när jag är säker på att det är en talltita tar jag den på lätet.

Har fått för mig att biotopvalen också skiljer en del. Är en tita mitt i de djupa värmländska barrskogarna "alltid" en talltita?
 
Jo, det där med mattheten på skallen kände jag till, men har sällan, om ens någonsin, lyckats se det. Vingpanelen däremot, även om jag ofta tycker det också är svårt att se.

Oftast när jag är säker på att det är en talltita tar jag den på lätet.

Har fått för mig att biotopvalen också skiljer en del. Är en tita mitt i de djupa värmländska barrskogarna "alltid" en talltita?

När det gäller fåglars biotop-val som art-karaktär, så ska man vara synnerligen försiktig... Fåglar har vingar, fåglar flyger fågelvägen, dvs "raka vägen" oavsett vad som är under dom och ibland blir dom tvugna att landa även fast biotopen inte är densamma som Fågelguiden föreskriver... Ytterligheten i detta resonemang är de s.k rarrisarnas uppträdanden, eller vad sägs exempelvis om en alka från Berings sund sittandes i en småländsk vedtrave, en alplevande stentrast sittandes på en trappa till en skola i Värmland, en bergslevande klippsparv provianterandes på Ottenby, ca 0,35 möh osv osv osv........

Fågar är levande individer och gör som dom vill, oavsett vad människan har "bestämt" i sin litteratur. Däremot kan man använda biotopen som en indikation i sitt bestämningsarbete.

Vem har sagt att det är eller ska vara lätt med fåglar? Inte ens digi-tekniken löser alla "problem".

/Oscar
 
Hej igen. Tittade längre fram i tråden på en havsörnbild där det stod att man kände igen dem på rombformad stjärt. Fotade denna och tog för givet att det var en havsörn, men kanske inte? Skickar iväg ett foto på en lärka med. Sånglärka?
 

Bilagor

  • Havsörn Oxie.jpg
    Havsörn Oxie.jpg
    5.3 KB · Visningar: 333
  • Sånglärka Hököpinge.jpg
    Sånglärka Hököpinge.jpg
    18.1 KB · Visningar: 335
Hej igen. Tittade längre fram i tråden på en havsörnbild där det stod att man kände igen dem på rombformad stjärt. Fotade denna och tog för givet att det var en havsörn, men kanske inte? Skickar iväg ett foto på en lärka med. Sånglärka?

Ung havsörn (romb-formen blir alltmer tydligare vid stigande ålder...).
Sånglärka, ja.

/Oscar
 
När det gäller fåglars biotop-val som art-karaktär, så ska man vara synnerligen försiktig... Fåglar har vingar, fåglar flyger fågelvägen, dvs "raka vägen" oavsett vad som är under dom och ibland blir dom tvugna att landa även fast biotopen inte är densamma som Fågelguiden föreskriver... Ytterligheten i detta resonemang är de s.k rarrisarnas uppträdanden, eller vad sägs exempelvis om en alka från Berings sund sittandes i en småländsk vedtrave, en alplevande stentrast sittandes på en trappa till en skola i Värmland, en bergslevande klippsparv provianterandes på Ottenby, ca 0,35 möh osv osv osv........

Fågar är levande individer och gör som dom vill, oavsett vad människan har "bestämt" i sin litteratur. Däremot kan man använda biotopen som en indikation i sitt bestämningsarbete.

Vem har sagt att det är eller ska vara lätt med fåglar? Inte ens digi-tekniken löser alla "problem".

/Oscar

Jo, det är jag definitivt medveten om. Det var också därför jag satte ordet alltid inom citationstecken. Jag menade absolut inte heller att biotopen är avgörande för om jag ska kunna kryssa arten eller ej. Jag har naturligtvis betydligt högre krav på artbestämningen än så. Det känns bara bättre på nåt vis för mig att kunna säga: "Det är förmodligen en talltita" i stället för att säga: "Det är antingen en talltita eller en entita".

Ungefär så.... :)
 
Vad kan detta vara?

Hej
På vårpromenad idag så fick jag dessa fåglar i sökaren --- tyvärr på långt håll. Efter att ha konsulterat boken så får jag dess till varfågel resp dubbeltrast. Finns det någon hjälpsam person här som kan bekräfta eller dementera, tack!
 

Bilagor

  • varfagel_kanske.jpg
    varfagel_kanske.jpg
    48.8 KB · Visningar: 271
  • dubbeltrast_kanske.jpg
    dubbeltrast_kanske.jpg
    11 KB · Visningar: 267
Absolut inte

Jo, det där med mattheten på skallen kände jag till, men har sällan, om ens någonsin, lyckats se det. Vingpanelen däremot, även om jag ofta tycker det också är svårt att se.

Oftast när jag är säker på att det är en talltita tar jag den på lätet.

Har fått för mig att biotopvalen också skiljer en del. Är en tita mitt i de djupa värmländska barrskogarna "alltid" en talltita?

Nej! Vill också tilläga att två karaktärer (bredvid den ljusa vingpanelen) som jag tycker är uppenbara (och som oftast syns bättre än bredare haklapp och mattare hjässa) inte har nämnts (eller har jag nissat dem pga av för snabb genomläsning av de senaste sidorna). Talltitans svarta hjässa ser ut att fortsätta längre ner i nacken likt en hockeyfrilla och den vita kinden ser inte så inramad ut på talltita och ser ut att fortsätta bak till nacken (till hockyfrillan). På den aktuella bilden är det svårt att se karaktärerna men den övre fågeln tycker jag liknar mer en talltita än en entita, men det är svårt att avgöra. Ibland är inte de typiska karaktärerna så markanta. Lätet är också en bra karaktär om nu fågeln ifråga ger ifrån sig de arttypiska lätena.
 
Vilka fåglar?

Gissar på kungsörn men kan nån bekräfta? Fotade idag över göta älv i höjd med Lilla Edet.
Mvh Göran
 

Bilagor

  • Vilken-fågel.jpg
    Vilken-fågel.jpg
    12.6 KB · Visningar: 233
Gissar på kungsörn men kan nån bekräfta? Fotade idag över göta älv i höjd med Lilla Edet.
Mvh Göran

Skulle behöva se en mer högupplöst bild.. men den nedre fågeln känns som en ormvråk. Den övre får jag dock små kungsörnsvibbar av, känner dock inte såhär på rak arm (efter några öl) att jag kan spika den.. skulle även kunna vara en vråk.. Du har möjligen inte fler bilder?
 
Lägger in några fler bilder på den ev kungsörnen

Bifogar några fler bilder

Mvh Göran
 

Bilagor

  • _DSC4981.jpg
    _DSC4981.jpg
    38.5 KB · Visningar: 312
  • _DSC4982.jpg
    _DSC4982.jpg
    12.8 KB · Visningar: 311
  • _DSC4983.jpg
    _DSC4983.jpg
    32 KB · Visningar: 317
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.