Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Kan någon av alla er kunniga människor där ute hjälpa mig med denna pippi? :)

Fotade syrran och ponnyn på en åker då jag såg en fågel lyfta på en annan åker längre bort, kände inte igen den och tog därför några bilder. Tyvärr inga bra sådana pga avståndet.

Större version av bifogade bilden: http://i52.tinypic.com/c3wvq.jpg

Fotat några mil utanför Göteborg, den rörde sig i cirklar över fältet, gick då och då ner för att sedan lyfta igen, på jakt efter något att mumsa på kanske?

Hane blå kärrhök

Skarvar

Hej, den första är jag kanske säker på att det är storskarv, bild nummer 2 ser lite annorlunda ut, och tyckte den var lite mindra, kan det vara mellanskarv eller ser storskarven ut så här i häckningsdräkt ?

storskarv_1.jpg

mellanskarv_1.jpg

/Fredric

Både min sambo och jag tippar havsörn, men jag skulle gärna vilja ha lite bekräftelse eftersom vi inte brukar se det över Hågadalen i Uppsala :)

Bilagor

• DSC_6235.jpg
    DSC_6235.jpg
    6.6 KB · Visningar: 251
Är detta en ormvråk?

Någon som vet vad som kan ha hänt med ögat? Har den blivit blind?

Bilagor

• 2011-02-18, 16_49_52-1.jpg
    2011-02-18, 16_49_52-1.jpg
    40.1 KB · Visningar: 424
  • 2011-02-18, 16_49_52-1 (3).jpg
    2011-02-18, 16_49_52-1 (3).jpg
    55.6 KB · Visningar: 424
Hej, den första är jag kanske säker på att det är storskarv, bild nummer 2 ser lite annorlunda ut, och tyckte den var lite mindra, kan det vara mellanskarv eller ser storskarven ut så här i häckningsdräkt ?

Visa bilaga 115319

Visa bilaga 115320

/Fredric
Hej Fredric!

Är skarvarna fotograferade i inlandet eller på östkusten kan vi redan där vara ganska säkra på att det är mellanskarvar båda två (alltså rasen sinensis). Däremot går det inte att säkert skilja raserna åt på dräkten. Det enda som verkar vara en hyfsat bra karaktär är att vinkeln på den gula hudens utbredning bakom mungipan skiljer sig mellan raserna. Trubbig hos sinensis vilket så vitt man kan ana sig till på bilden också verkar stämma bra. Se t.ex http://www.paxton-pits.org.uk/images/gular.jpg

Lurigt värre! ;-)

Mvh/ Ola

Hej Fredric!

Är skarvarna fotograferade i inlandet eller på östkusten kan vi redan där vara ganska säkra på att det är mellanskarvar båda två (alltså rasen sinensis). Däremot går det inte att säkert skilja raserna åt på dräkten. Det enda som verkar vara en hyfsat bra karaktär är att vinkeln på den gula hudens utbredning bakom mungipan skiljer sig mellan raserna. Trubbig hos sinensis vilket så vitt man kan ana sig till på bilden också verkar stämma bra. Se t.ex http://www.paxton-pits.org.uk/images/gular.jpg

Lurigt värre! ;-)

Mvh/ Ola

Stort tack för att du tog dig tid Ola! Dessa skarvar är fotade i Eskilstuna så då är det alltså mellanskarv. Tur det finns kunnigt folk som vill hjälpa oss nybörjare :eek:)

/Fredric

Hej
Ny inom fågelfotografering och har fotat några fåglar jag inte riktigt kan identifiera.

Tror att de är följande:
Björktrast
Antingen sparv- eller duvhök
Talltita/Entita, kanske en av varje då haklappen varierar i storlek.

Tack på förhand

/Jonas

Bilagor

• Björktrast Bokskogen.jpg
    Björktrast Bokskogen.jpg
    9.1 KB · Visningar: 259
  • Alnarp1.jpg
    Alnarp1.jpg
    3.8 KB · Visningar: 259
  • IMG_2137.jpg
    IMG_2137.jpg
    25.9 KB · Visningar: 257
  • IMG_2135.jpg
    IMG_2135.jpg
    24 KB · Visningar: 261
Mina förslag:

Björktrast
Sparvhök
Entita
Talltita

Har inget emot att bli rättad, särskilt med motivering varför mina förslag är felaktiga.

Mina förslag:

Björktrast
Sparvhök
Entita
Talltita

Har inget emot att bli rättad, särskilt med motivering varför mina förslag är felaktiga.

Nu sitter jag o kollar på bilderna med min mobil o upplösningen är inte klockren. Men jag har mycket svårt att få det sista till en talltita med den lilla haklappen.. Tycker det ser ut som en klockren entita. I övrigt instämmer jag med dig.

/Friberg

Nu sitter jag o kollar på bilderna med min mobil o upplösningen är inte klockren. Men jag har mycket svårt att få det sista till en talltita med den lilla haklappen.. Tycker det ser ut som en klockren entita. I övrigt instämmer jag med dig.

/Friberg

Du har säkert rätt, Friberg! Jag tycker att de där titorna oftast är skitsvåra och att jag föreslog talltita på den sista berodde på att jag har (eventuellt felaktigt) fått för mig att entitan drar mer åt brunt, medan talltitan drar mer åt rent grått. Kan ju säkert, speciellt på en bild, vara en fråga om ljuset....

Du har säkert rätt, Friberg! Jag tycker att de där titorna oftast är skitsvåra och att jag föreslog talltita på den sista berodde på att jag har (eventuellt felaktigt) fått för mig att entitan drar mer åt brunt, medan talltitan drar mer åt rent grått. Kan ju säkert, speciellt på en bild, vara en fråga om ljuset....

Tackar Anders o Magnus. Så den understa är en entita och den andre en talltita?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar