Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Birdman
Aktiv medlem
Denna är fotad vid Hornborgarsjön i år. Kan det vara en korsning mellan grågås och kanadagås?
Inte för att jag har stor erfarenhet av dessa hybrider, men vad jag sett så stämmer det rätt bra överens med det förslag du ger.
// Daniel
Paodi
Aktiv medlem
Mikaels länk visar storspovar och Patriks en småspov (som jag antar inte är fotad i år?). Märk skillnaden, speciellt småspovens ögonbrynstreck som inte storspoven har.
// Daniel
Tackar. Nej, den är inte fotad i år. Tänkte skriva det, men ångrade mig sen för jag tänkte att det säkert var ovidkommande. Jag får sluta censurera mig själv känner jag..
Småspovarna dyker upp senare på året med andra ord? (eller var det det blommande gräset som gave me away? )
Birdman
Aktiv medlem
Tackar. Nej, den är inte fotad i år. Tänkte skriva det, men ångrade mig sen för jag tänkte att det säkert var ovidkommande. Jag får sluta censurera mig själv känner jag..
Småspovarna dyker upp senare på året med andra ord? (eller var det det blommande gräset som gave me away? )
Både ja och nej...det var det faktum att om den hade varit fotad nu hade det antagligen varit en av de tidigaste funna småspovarna någonsin i Sverige. I slutet av april men först och främst första delen av maj är säkrast för norrflyttande småspovar.
// Daniel
Auberg
Aktiv medlem
Håller med Daniel! Detta ser ut som en klassisk kanada x grågås.Inte för att jag har stor erfarenhet av dessa hybrider, men vad jag sett så stämmer det rätt bra överens med det förslag du ger.
// Daniel
Mvh/ Ola
gunau
Aktiv medlem
Håller med Daniel! Detta ser ut som en klassisk kanada x grågås.
Mvh/ Ola
Tack Ola och Daniel, då får det bli det! /Gunnar
Warbird
Aktiv medlem
Just nu vid fågelbordet:
Jag känner mig säker på att dom 2 första är grönsiskor, men dom på marken behöver jag hjälp med. Vingarna ser lika ut, men inte huvud och kropp.
Större än "siskorna", och dom stannade på marken för att leta mat.
(ISO 3200 handhållet genom fönstret, men det syns väl ändå?)
Jag känner mig säker på att dom 2 första är grönsiskor, men dom på marken behöver jag hjälp med. Vingarna ser lika ut, men inte huvud och kropp.
Bilagor
Auberg
Aktiv medlem
Ja grönsiska stämmer ju och det andra är bofink (hona).Just nu vid fågelbordet:
Mvh/ Ola
Warbird
Aktiv medlem
Ja grönsiska stämmer ju och det andra är bofink (hona).
Mvh/ Ola
Bofink, hmmm Tyckte väl att jag sett den tidigare...
Tack för hjälpen!
Auberg
Aktiv medlem
Nope! Det är en dubbeltrast.Är detta en ung björktrast? Den satt tillsammans med en typisk vuxen sådan.
//Lars
Mvh/ Ola
Mementomori
Aktiv medlem
Hej
Har inte lätt för det där med lövsångare/gransångar. Någon vänlig själ som kan avgöra de två sångarna samt den andra fågeln? Fotade den i ett buskage vid en strandäng i södra sverige och har för mig att den var stor som en sparv ungefär, dock inte 100% på detta.
/Jonas
Har inte lätt för det där med lövsångare/gransångar. Någon vänlig själ som kan avgöra de två sångarna samt den andra fågeln? Fotade den i ett buskage vid en strandäng i södra sverige och har för mig att den var stor som en sparv ungefär, dock inte 100% på detta.
/Jonas
Bilagor
holmbo
Aktiv medlem
Nope! Det är en dubbeltrast.
Mvh/ Ola
Tack Ola. Jag hade en gissning åt det hållet.
//Lars
Auberg
Aktiv medlem
Hej!Hej
/Jonas
De två första är mycket riktigt gransångare. (Lövsångarna kommer inte riktigt än). Den siste är en järnsparv.
Mvh/ Ola
Mementomori
Aktiv medlem
Hej!
De två första är mycket riktigt gransångare. (Lövsångarna kommer inte riktigt än). Den siste är en järnsparv.
Mvh/ Ola
Tack ska du ha Ola. Man lär sig
perpet78
Medlem
Behöver hjälp att identifiera denna/dessa fåglar.
2 övre bilderna: Otroligt snabba och med en väldigt speciellt läte, typ "ooui, ooui"
2 undre bilderna Havsörn? Sågs över östra vänern.
Ursäktar bildkvalitén!!
Tack på förhand Per
2 övre bilderna: Otroligt snabba och med en väldigt speciellt läte, typ "ooui, ooui"
2 undre bilderna Havsörn? Sågs över östra vänern.
Ursäktar bildkvalitén!!
Tack på förhand Per
Bilagor