Advertisement

Annons

Fågelidentifikation

Det var en underbar dag idag , och jag var gående i Falsterbo Stadspark med min hund zita,
Plötsligt så kommer det en fågel, någon typ av rovfågel, den satte sig i ett träd ca 5 meter bort och jag ser då att den flyger hållandes en annan (troligtvis död) fågel i sina klor.

Får snabbt upp pocketkameran, och lyckas ta EN bild innan min hund blir förbannad på fågel och skäller så den flyger iväg. Otroligt vacker fågel, men vad är det för någon ?

Tack för att ni stillar min nyfikenhet.

Niklas Af Wibom
www.niklaswibom.com

Ps. jag kan inget om fåglar, men jag tycker om dem ändå :)

Inne i en park, med dessa tunna tarser (ben) skulle jag definitivt säga sparvhök. Blir dock gärna rättad om jag har fel... :)
 
Sparvhök

Tack för identifikationen, om det nu är en sparvhök.
Kan tillägga, om detta hjälper att sparvhöken flög omkring med en död skata
troligtvis ett byte, imponerad som fasiken av synen, nog inte ofta man ser det, men falsterbo park är ett himmelrike för djur och fåglar och hoppas få se det snart igen.


Niklas
Gillar djur och nakna kvinnor och tjeckisk öl .
 
Tack för identifikationen, om det nu är en sparvhök.
Kan tillägga, om detta hjälper att sparvhöken flög omkring med en död skata
troligtvis ett byte, imponerad som fasiken av synen, nog inte ofta man ser det, men falsterbo park är ett himmelrike för djur och fåglar och hoppas få se det snart igen.


Niklas
Gillar djur och nakna kvinnor och tjeckisk öl .

Du behöver inte tveka.. Det ÄR en sparvhök!

/Friberg
 
Tretåig hackspett???

Vi var ett par stycken i Klippans naturreservat i Hindås i söndag eftersom Tretåig hackspett synts där. Vi var där rätt sent så det var dåliga ljusförhållanden men kanske kan du förhoppningsvis bekräfta att detta är en tretåing. Pga ljus och fokuseringssvårigheter är bilderna inte så bra.
Ljudet när den rotade runt i trädtopparna lät precis som en hackspett skall göra (tyckte vi).

Tack på förhand (eftersom jag tror någon klarar detta)!///Lars-Ove
 

Bilagor

  • Tretåig1.jpg
    Tretåig1.jpg
    26.5 KB · Visningar: 280
  • Tretåig2.jpg
    Tretåig2.jpg
    16.3 KB · Visningar: 283
Vi var ett par stycken i Klippans naturreservat i Hindås i söndag eftersom Tretåig hackspett synts där. Vi var där rätt sent så det var dåliga ljusförhållanden men kanske kan du förhoppningsvis bekräfta att detta är en tretåing. Pga ljus och fokuseringssvårigheter är bilderna inte så bra.
Ljudet när den rotade runt i trädtopparna lät precis som en hackspett skall göra (tyckte vi).

Tack på förhand (eftersom jag tror någon klarar detta)!///Lars-Ove

Verkar ganska troligt om man ser på vingteckningen - kolla bild lite längre ner på denna länk http://johanhp.blogspot.com/
 
Var i Eklanda (utanför Göteborg) i helgen för att fota dvärgsparven.
Fick även dessa två på bild som jag inte reder ut.

nr1 trodde jag var en ung gulsparv...men dessa ska tydligen vara svagt gula vilket jag inte tycker denna är. nästa gissning blev kornsparv?

nr2 vet jag inte alls, möjligen har jag snöat in för mkt på sparvar... :)

http://suddmesar.blogspot.com/2011/03/ufo.html

Tacksam för hjälp.
 
Pipare eller snäppa?

Såg ett 20-tal av dessa gynnare på en stenig havsstrand i marockanska Essaouira för två veckor sedan men lyckas inte identifiera dem. Först tittade jag på olika pipare, sen snäppor och sen körde jag fast.
 

Bilagor

  • _DSC5304.jpg
    _DSC5304.jpg
    22.9 KB · Visningar: 422
  • _DSC5305.jpg
    _DSC5305.jpg
    21 KB · Visningar: 412
För ett tag sedan lovade jag klurigheter i form av amerikanska och indiska fåglar, det har kommit mycket emellan, men nu tar vi en åtminstone. Det är en fågel som har fått igång debatt bland indiska experter vilket gör det hela ännu roligare. Det handlar om fågeln nere till vänster och uppe till höger. Det var ett område med mycket rovfågel, och såväl ormörn som tofsbivråk sågs på platsen. Fåglarna uppe vänster och nere höger är två klockrena tofsbivråkar som fanns i området.

Vissa av de indiska experterna är beredda sätta en helig ko på att den luriga ljusa fågeln rör sig om en (ung) ormörn, medan andra lovar att ta ett dopp i Ganges om detta inte är en tofsbivråk.

Så då kommer frågan, vad säger den svenska expertisen? Jag har kollat både fågelguiden (som givetvis har båda arterna - fantastisk bok) och min indiska betydligt sämre fälthandbok. Men båda lämnar mig i tvivel, liksom åtskilliga bilder jag betraktat på nätet.
 

Bilagor

  • indiskrovis.jpg
    indiskrovis.jpg
    18.3 KB · Visningar: 499
För ett tag sedan lovade jag klurigheter i form av amerikanska och indiska fåglar, det har kommit mycket emellan, men nu tar vi en åtminstone. Det är en fågel som har fått igång debatt bland indiska experter vilket gör det hela ännu roligare. Det handlar om fågeln nere till vänster och uppe till höger. Det var ett område med mycket rovfågel, och såväl ormörn som tofsbivråk sågs på platsen. Fåglarna uppe vänster och nere höger är två klockrena tofsbivråkar som fanns i området.

Vissa av de indiska experterna är beredda sätta en helig ko på att den luriga ljusa fågeln rör sig om en (ung) ormörn, medan andra lovar att ta ett dopp i Ganges om detta inte är en tofsbivråk.

Så då kommer frågan, vad säger den svenska expertisen? Jag har kollat både fågelguiden (som givetvis har båda arterna - fantastisk bok) och min indiska betydligt sämre fälthandbok. Men båda lämnar mig i tvivel, liksom åtskilliga bilder jag betraktat på nätet.

Efter att ha kikat lite snabbt i Fågelguiden så gissar jag ändå på tofsbivråk. Tyckte först att vingbredden talade för detta, och när jag kollar i boken tycker jag att den stämmer in ganska bra på en ad hona. Tycker också att den har de två små fläckar på "knogarna" som fågeln i boken har. Att huvudena är väldigt ljusa på dina bilder skyller jag helt enkelt på ljusförhållanden eller oskärpa i bilden. Men kan nog ha helt fel också :)

Ska bli spännande att höra det rätta svaret!
 
Vitkindad gås?

Hej
Såg denna gås tillsammans med några kanadagäss. Frågan är om det är en vitkindad gås eller en kanadagås som är ovanligt blek om nosen???
Tack för svar!///Lars-Ove
 

Bilagor

  • Vitkindad gås vid Aludden - kanske.jpg
    Vitkindad gås vid Aludden - kanske.jpg
    12 KB · Visningar: 323
Hej
Såg denna gås tillsammans med några kanadagäss. Frågan är om det är en vitkindad gås eller en kanadagås som är ovanligt blek om nosen???
Tack för svar!///Lars-Ove
Hej!

Det är tveklöst den bleknosade varianten. Övrig dräkt är kanadagås så det ser ut som en leucistisk individ.

Mvh/ Ola
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.