Annons

Fågelidentifikation

Den bakre pippin är en and (gräsandhanne) men den främre? Vad är det för nåt?
 

Bilagor

  • prom01.jpg
    prom01.jpg
    14 KB · Visningar: 451
Den bakre pippin är en and (gräsandhanne) men den främre? Vad är det för nåt?

Denna tamanka är ett ganska vanligt inslag i våra gräsandsflockar. Om det är gräsand x tamanka eller en ren tamanka kan jag dock inte svara på säkert, det får du fråga en ankuppfödare om. Hur som helst så är det ingen kryssbar art för oss som håller på med sådant utan det är en framavlad variant av gräsand.

/Magnus
 
Vilka gäss?

Hej! Vilka fåglar är det här? Gäss tror jag, men vilka? Det fanns många hundra i luften och väldigt många på marken. Fast svåra att se på marken, dom smälter ofta ihop med markens färger. Bilden består av två små utsnitt ur stort panorama. Maj 2010 Näsudden Gotland.
 

Bilagor

  • Gäss .jpg
    Gäss .jpg
    76.2 KB · Visningar: 565
Hej! Vilka fåglar är det här? Gäss tror jag, men vilka? Det fanns många hundra i luften och väldigt många på marken. Fast svåra att se på marken, dom smälter ofta ihop med markens färger. Bilden består av två små utsnitt ur stort panorama. Maj 2010 Näsudden Gotland.

Vitkindade gäss ser det ut som...

// Tobbe
 
Falk ? med vitt huvud

Kan en falk ha helt vitt huvud som vissa ormvråkar har?
Har ingen bild på den tyvärr.
Satt på en stolpe och flög sedan iväg med snabba vingslag.
Storlek och rörelse som en falk, mörk på kroppen.

/ Gun
 
Gulsparv, Siska eller Hämpling?

Någon som kan säga vad detta är för fågel?
 

Bilagor

  • Gul Vad.jpg
    Gul Vad.jpg
    22.1 KB · Visningar: 422
Nån typ av rovfågel

Det var en underbar dag idag , och jag var gående i Falsterbo Stadspark med min hund zita,
Plötsligt så kommer det en fågel, någon typ av rovfågel, den satte sig i ett träd ca 5 meter bort och jag ser då att den flyger hållandes en annan (troligtvis död) fågel i sina klor.

Får snabbt upp pocketkameran, och lyckas ta EN bild innan min hund blir förbannad på fågel och skäller så den flyger iväg. Otroligt vacker fågel, men vad är det för någon ?

Tack för att ni stillar min nyfikenhet.

Niklas Af Wibom
www.niklaswibom.com

Ps. jag kan inget om fåglar, men jag tycker om dem ändå :)
 

Bilagor

  • bierdie.jpg
    bierdie.jpg
    36.4 KB · Visningar: 392
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.