Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

För ett tag sedan lovade jag klurigheter i form av amerikanska och indiska fåglar, det har kommit mycket emellan, men nu tar vi en åtminstone. Det är en fågel som har fått igång debatt bland indiska experter vilket gör det hela ännu roligare. Det handlar om fågeln nere till vänster och uppe till höger. Det var ett område med mycket rovfågel, och såväl ormörn som tofsbivråk sågs på platsen. Fåglarna uppe vänster och nere höger är två klockrena tofsbivråkar som fanns i området.

Vissa av de indiska experterna är beredda sätta en helig ko på att den luriga ljusa fågeln rör sig om en (ung) ormörn, medan andra lovar att ta ett dopp i Ganges om detta inte är en tofsbivråk.

Så då kommer frågan, vad säger den svenska expertisen? Jag har kollat både fågelguiden (som givetvis har båda arterna - fantastisk bok) och min indiska betydligt sämre fälthandbok. Men båda lämnar mig i tvivel, liksom åtskilliga bilder jag betraktat på nätet.
I mina ögon en tofsbivråk. Har svårt att se detta utseende på en ormörn.

Mörka fingrar som (vad jag kan se) är bandade i basen. Ljusa ostreckade vingtäckare med gul nyans. Mörkskuggad arm i kontrast till ljus hand. Jag ser en ung tofsbivråk här. Även proportioner ser bra ut och stämmer (som jag ser det) dåligt med ormörn.

Mvh/ Ola
 
Suddig som bara den, men någon kanske vet

Vad tror ni om dessa svartvita andfåglar med bruna vingar (ser det ut som att de har)? Några förslag? Påträffades på Utö förrförra helgen.
 

Bilagor

  • alforradare.jpg
    alforradare.jpg
    13.6 KB · Visningar: 807
Tack så mycket, Oscar! Det enda jag kunde googla fram var alförrädare, men bilderna på dessa varierade så kraftigt att jag var tvungen att fråga. Och se hur galet det hade blivit annars!
 
Bofinkormvråk?

I den gamla anekdoten konstateras att en bofink kan se ut hur f-n som helst, och det gäller ju även ormvråk har jag förstått. I dagarna har en fågel dragit till sig vårt intresse här på tomten, bild bifogas.

Vi tycker att den på något sätt inte är vråktypisk, den ser på något sätt näpen ut ;-) Makan fick den i kikaren när den lyfte, den har lysande rödbruna "byxor" säger hon, om nu det har någon betydelse med tanke på att de får se ut hur som helst. Stjärtens ovansida är mörk utan synlig bandning, mycket smal något ljusare rand ytterst.

Vi har då och då genom åren sett ormvråkar av sk börringetyp här, är det en sådan? För en ormvråk är det väl? Vi har åtminstone inga andra förslag att komma med ;-)

Bilden är tagen på långt håll och fri hand med 100-400 i längsta läget, beskuren till ett utsnitt i 100%. Hoppas att den är till någon hjälp ändå.
 

Bilagor

  • 2011_03_14_04333_400px.jpg
    2011_03_14_04333_400px.jpg
    60.5 KB · Visningar: 667
I den gamla anekdoten konstateras att en bofink kan se ut hur f-n som helst, och det gäller ju även ormvråk har jag förstått. I dagarna har en fågel dragit till sig vårt intresse här på tomten, bild bifogas.

Vi tycker att den på något sätt inte är vråktypisk, den ser på något sätt näpen ut ;-) Makan fick den i kikaren när den lyfte, den har lysande rödbruna "byxor" säger hon, om nu det har någon betydelse med tanke på att de får se ut hur som helst. Stjärtens ovansida är mörk utan synlig bandning, mycket smal något ljusare rand ytterst.

Vi har då och då genom åren sett ormvråkar av sk börringetyp här, är det en sådan? För en ormvråk är det väl? Vi har åtminstone inga andra förslag att komma med ;-)

Bilden är tagen på långt håll och fri hand med 100-400 i längsta läget, beskuren till ett utsnitt i 100%. Hoppas att den är till någon hjälp ändå.
Visst är det en ormvråk, det är det ingen tvekan om. Lysande rödbruna byxor låter lite underligt och det syns inget av det på bilden (de är förvisso ganska dolda). Kanske något med ljuset? :)

Mvh/ Ola
 
Tack Ola! Nu kan vi sova lugnt! ;-)

Hur det är med "byxorna" och det rödbruna vet jag inte, det kanske som du säger var ljuset och kikaren som spelade hustrun ett spratt. Jag får väl smyga upp i gryningen någon dag och försöka få bättre bilder. Bara det att jag är morgontrött, och gryningen kommer ju tidigare och tidigare för varje dag... som väl är, nu vill vi ha vår på riktigt!
 
Blå kärrhök ?

Jag undrar om detta är en blå kärrhök, tyvärr blev bilderna dåliga, men ni brukar ju fixa detta ändå :eek:) Är det en blå och inte en brun tar jag tacksamt emot tips på hur jag ser skillnad på dessa och är även intresserad av att veta om det är hona eller hane. Försöker lära mig detta :eek:)

kärrhök.jpg

kärrhök2.jpg

Tacksam för hjälp!

/Fredric
 
Jag undrar om detta är en blå kärrhök, tyvärr blev bilderna dåliga, men ni brukar ju fixa detta ändå :eek:) Är det en blå och inte en brun tar jag tacksamt emot tips på hur jag ser skillnad på dessa och är även intresserad av att veta om det är hona eller hane. Försöker lära mig detta :eek:)

Visa bilaga 115142

Visa bilaga 115143

Tacksam för hjälp!

/Fredric

Det är en hona blå kärrhök. Du skiljer den från brun kärrhök enklast på det breda vita bandet på stjärtroten, det saknar brun kärrhök helt. Stäpphök och ängshök är svårare att uttesluta. Men där finns också ett enkelt knep. Räkna fågelns fingrar, blå kärrhök har som synes på din bild fem fingrar medans dom andra två har fyra. Sedan talar även årstiden starkt emot ängs o stäpphök.

/Friberg
 
Det är en hona blå kärrhök. Du skiljer den från brun kärrhök enklast på det breda vita bandet på stjärtroten, det saknar brun kärrhök helt. Stäpphök och ängshök är svårare att uttesluta. Men där finns också ett enkelt knep. Räkna fågelns fingrar, blå kärrhök har som synes på din bild fem fingrar medans dom andra två har fyra. Sedan talar även årstiden starkt emot ängs o stäpphök.

/Friberg

Stort tack för ett utförligt svar Magnus, nu klarar jag förhoppningsvis av att skilja dem åt utan hjälp i fortsättningen!

/Fredric
 
Stäppvråk?

En bekant till mig undrade vad han fotograferat för fågel. Min gissning är mörk fas av ormvråksrasen buteo buteo vulpinus "stäppvråk". Vad säger ni? Fågeln är fotograferad idag vid Tåkern, Östergötland.
 

Bilagor

  • Pippi.jpg
    Pippi.jpg
    11.6 KB · Visningar: 1,026
En bekant till mig undrade vad han fotograferat för fågel. Min gissning är mörk fas av ormvråksrasen buteo buteo vulpinus "stäppvråk". Vad säger ni? Fågeln är fotograferad idag vid Tåkern, Östergötland.
Hej Christer!

En mörk fas vulpinus vid Tåkern skulle vara extraordinärt och detta ser mycket riktigt ut att vara en helt ordinär mörk buteo. Även om stäppvråkarna, precis som våra ormvråkar, varierar väldigt mycket i teckning så är t.ex det tydliga bröstbandet här en ganska bra karaktär. De mörka stäppvråkarna tenderar att vara helmörka på undersidan och således sakna bröstbandet.

Mvh/ Ola
 
Hej Christer!

En mörk fas vulpinus vid Tåkern skulle vara extraordinärt och detta ser mycket riktigt ut att vara en helt ordinär mörk buteo. Även om stäppvråkarna, precis som våra ormvråkar, varierar väldigt mycket i teckning så är t.ex det tydliga bröstbandet här en ganska bra karaktär. De mörka stäppvråkarna tenderar att vara helmörka på undersidan och således sakna bröstbandet.

Mvh/ Ola

Tack så mycket för hjälpen!
 
En kollega på jobbet fotade en fågel på Bali i januari. Är det någon "världsvan" ornitolog som kan ge den ett namn.

/Berndt
 

Bilagor

  • IMG 1987 Fågel.jpg
    IMG 1987 Fågel.jpg
    26.7 KB · Visningar: 562
Skulle tippa på en östlig revhäger, men blir som vanligt gärna rättad om det inte stämmer...
 
Tack för förtydligandet, jag visste inte om det var Egret eller Heron, så jag direktöversatte, dumt och så lärde jag mig något :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.