Annons

Fågelidentifikation

Vilka fåglar?

Hej hej!
Hoppas ni kan hjälpa mig igen med några fåglar. Den sista är extremt dålig kvalitet, men har tyvärr ingen bättre. Fotade i område söder om sthlm.

Hoppas ni kan hjälpa =)
/Anna
 

Bilagor

  • rovfagel1.jpg
    rovfagel1.jpg
    76.3 KB · Visningar: 302
  • rovfagel2.jpg
    rovfagel2.jpg
    96.6 KB · Visningar: 299
  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    20.1 KB · Visningar: 300
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    15.6 KB · Visningar: 300
Hej hej!
Hoppas ni kan hjälpa mig igen med några fåglar. Den sista är extremt dålig kvalitet, men har tyvärr ingen bättre. Fotade i område söder om sthlm.

Hoppas ni kan hjälpa =)
/Anna
1. Ormvråk
2. Sparvhök
3. Svarthätta
4. Lite svårt att se. Löv- eller gransångare. Lutar nästan åt löv men jag är inte säker.

Mvh/ Ola
 
Hej
Någon som kan identifiera bifogade bilder. Fotade under midsommar.

/Berndt
 

Bilagor

  • piplärka fotosidan.jpg
    piplärka fotosidan.jpg
    13.1 KB · Visningar: 259
  • Lärka.jpg
    Lärka.jpg
    73.1 KB · Visningar: 262
Gärdsmyg ?

Hej!

Nån som kan identifiera suddmesen ? Själv gissar jag på gärdsmyg, någon som vill bekräfta eller dementera ?

gärdsmyg.jpg

/Fredric
 
1. Ormvråk
2. Sparvhök
3. Svarthätta
4. Lite svårt att se. Löv- eller gransångare. Lutar nästan åt löv men jag är inte säker.

Mvh/ Ola

Tack!
Hoppas ni även vet vad det här är för några:
2 och 3 är exakt samma fågel, misstänkte först sävsångare eftersom den satt i vassen, men osäker, tycker inte riktigt det stämmer.
4 gissar jag på drillsnäppa, men tycker vissa av vadarna är så lika....
 

Bilagor

  • rovfagel.jpg
    rovfagel.jpg
    66.1 KB · Visningar: 305
  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    99 KB · Visningar: 307
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    98 KB · Visningar: 304
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    20.8 KB · Visningar: 305
Tack!
Hoppas ni även vet vad det här är för några:
2 och 3 är exakt samma fågel, misstänkte först sävsångare eftersom den satt i vassen, men osäker, tycker inte riktigt det stämmer.
4 gissar jag på drillsnäppa, men tycker vissa av vadarna är så lika....
Drillsnäppa är helt rätt. Nr 1 är en ormvråk och sångaren är precis som du misstänker inte en sävsångare utan en rörsångare. En sävsångare hade haft mycket distinktare dräkt med ett tydligt ögonbrynsstreck.

Mvh/ Ola
 
Vilken trast ?

Tycker det finns karaktärer från både dubbel och taltrast. Vilken är det ?
 

Bilagor

  • 2IMG_2961 xs.JPG
    2IMG_2961 xs.JPG
    72.6 KB · Visningar: 302
Tycker det finns karaktärer från både dubbel och taltrast. Vilken är det ?
Vissa av fläckarna kan se lite runda ut men det skall ändå vara en taltrast. Jämnbrun ovansida (dubbeltrasten har mer kontrastrik vingovansida med ljusare kanter på fjädrarna), kort stjärt, avsaknad av tydlig ljus kindfläck samt avsaknad av tydlig mörk sidofläck. Därtill är även de flesta fläckarna tydligt pilspetsformade.

Mvh/ Ola
 
Havsörnar ?

Hej!

Fångade 2 st olika individer på bild idag och jag misstänker att båda är havsörn, nån som vill hjälpa mig med det ?

individ 1:

individ_1_1.jpg

individ_1_2.jpg


individ 2:

individ_2_1.jpg

individ_2_2.jpg

Individ 1 kom och satte sig i ett träd, ca 20 minuter efter det fick jag syn på individ 2 som slog ett byte på ägen, han satt och åt i 10min och under tiden satt individ 1 lugnt kvar i trädet. Till slut stack individ 2 med bytet som han sedan tappade pga jagande fåglar.

/Fredric
 
Helt rätt Fredric. Sista bilden var ju riktigt bra. Det brukar nästan alltid sitta örnar i pilarna mellan gömslet och rastholmen. Spanar man i de träden brukar alltid nån sitta och spana.
 
Helt rätt Fredric. Sista bilden var ju riktigt bra. Det brukar nästan alltid sitta örnar i pilarna mellan gömslet och rastholmen. Spanar man i de träden brukar alltid nån sitta och spana.

Tack för bekräftelsen Jocke! Det var just i dom pilarna en av dem satt, tyvärr är 500mm alldeles för liten brännvid för att få dem bra på bild.

/Fredric
 
Tack för bekräftelsen Jocke! Det var just i dom pilarna en av dem satt, tyvärr är 500mm alldeles för liten brännvid för att få dem bra på bild.

/Fredric

Örn är ö.h.t svåra att komma inpå. Gömsle, matning eller tur är det nog som gäller. Tyckte dina kort höll sig bra, värre bilder har jag både sett och fotat själv :)
 
Rovfågel

Den här rovfågeln fotade jag strax norr om Orsasjön för några dagar sedan. Bilderna blev tyvärr något suddiga men jag hoppas det går bra att artbestämma ändå.
 

Bilagor

  • 2010_06_23-16_04_03-1486_400L.jpg
    2010_06_23-16_04_03-1486_400L.jpg
    97 KB · Visningar: 230
  • 2010_06_23-16_05_12-1497_400L.jpg
    2010_06_23-16_05_12-1497_400L.jpg
    93.4 KB · Visningar: 226
Den här rovfågeln fotade jag strax norr om Orsasjön för några dagar sedan. Bilderna blev tyvärr något suddiga men jag hoppas det går bra att artbestämma ändå.

Det är ingen tvekan att det är bivråk eller ormvråk.
Är själv osäker att skilja dem åt på bild men min röst (vad den nu är värd) går till bivråk.

/Peter
 
Gräsand ?

Tar en till när jag ändå är i farten, är detta vanliga gräsänder ? Är isåfall den svartaaktiga nån form av färgfel ?

gräsand.jpg

/Fredric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.