Annons

Fågelidentifikation

Hej Ola!

Tack för ditt svar, i min bok " Fågel handboken" av Walter Cerny, Tidens förlag,(1981) har Grågåsen gul näbb, och är inte speciellt vit på bröstet, på min bild har anden röd näbb, nu ser jag att den kan ha orangegula till rosa näbb, ja ha, det ser man.

Man lär sig väl, och spridningsområdet är framförallt östersjökusten! Det är inta så att du kan rekommendera en bra fågelbok?

Hälsningar
Stefan-H
 
Kan bara instämma, jag trodde jag var den enda i världen som låg inne med "fågelhandboken" innan jag hamnade här och köpte fågelguiden (nu har jag båda upplagorna...) Framförallt är fågelhandboken enormt usel när det gäller tättingar, alla är gjorda efter samma mall i den boken, det är bara färg och näbb som är ändrade i princip... :)
 
Tal?

En taltrast? fotograferad på Lidingö vid Västra Långängskärret eller som det kallas i folkmun "Nisse Lindmans sjö"
 

Bilagor

  • tal.jpg
    tal.jpg
    28.7 KB · Visningar: 364
nr1

Ännu en Taltrast?
Vet inte om det är grenen som är framför fågeln som lurar mig (ser ut som den har en gul fläck på kinden).

nr2

Rödvingetrast?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    18.3 KB · Visningar: 353
  • 2.jpg
    2.jpg
    19.9 KB · Visningar: 346
nr1

Ännu en Taltrast?
Vet inte om det är grenen som är framför fågeln som lurar mig (ser ut som den har en gul fläck på kinden).

nr2

Rödvingetrast?

Nr 1 Taltrast (det är en knopp på kvisten i förgrunden som ger skenet av "en gul fläck")
Nr 2 Rödvingetrast

/Oscar
 
Törn?

Fick se den här bilden sittande vid bordet hos en kollega, hon sade "ja den där gamla gråsparven" men det höll jag inte med om, tycker snarare det ser ut som en sångare, törn eller möjligen ärt? Eller vad är det för något?

Tack på förhand
 

Bilagor

  • torn.JPG
    torn.JPG
    56.1 KB · Visningar: 420
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.