Annons

Fågelidentifikation

Sångare - vilken?

Mitt tips är lövsångare eller gransångare. Tycker det är svårt när de är helt tysta.....!
Lite väl tidigt i Uppsala för lövsångare väl...?
Tacksam för hjälp!
 

Bilagor

  • Sang1.jpg
    Sang1.jpg
    78.9 KB · Visningar: 331
  • Sang2.jpg
    Sang2.jpg
    85.9 KB · Visningar: 338
  • Sang3.jpg
    Sang3.jpg
    92.1 KB · Visningar: 334
Rundad profil, relativt liten och nätt, rätt anspråkslöst uttryck tillsammans med svarta/mörka ben gör detta till en gransångare.

// Daniel
 
Havstrut eller silltrut ?

Jag gissar på Silltrut eftersom dom inte verkar ha stora (utan små) vita fläckar på handpennorna (om det är så det heter). Vore tacksam för svar med förklaring om varför det är det ena eller andra !!!

Svante
 

Bilagor

  • Silltrut.jpg
    Silltrut.jpg
    55.4 KB · Visningar: 291
  • Silltrut-2.jpg
    Silltrut-2.jpg
    58.5 KB · Visningar: 290
Jag gissar på Silltrut eftersom dom inte verkar ha stora (utan små) vita fläckar på handpennorna (om det är så det heter). Vore tacksam för svar med förklaring om varför det är det ena eller andra !!!

Svante

Helt korrekt; silltrut.
Du har dessutom själv förklarat varför, dvs de små vita "slantarna" (brukar man kalla fläckarna för) på vingspetsen. Sedan kan man lägga till att näbben inte är så där brutal-grov som hos storebror samt att Sillen ger ett lite "nättare" intryck, lite mer slimmad, utdragen kroppsform.

/Oscar
 
Rovfågeln borde gå bra att identifiera, men den andra går nog inte?

Tagna på en myr i Umeå-trakten.

1. Någon trast antar jag? Den såg hyfsat stor ut.. Tal eller dubbel kanske?
2. Pilgrimsfalk?
 

Bilagor

  • dubbel.jpg
    dubbel.jpg
    91.1 KB · Visningar: 508
  • pilgrimsfalk2.jpg
    pilgrimsfalk2.jpg
    68.2 KB · Visningar: 503
Järnsparv - kanske

Hej
Fick denna i fokus vid Lergraven, Lerum. Tror att det är en järnsparv även om den ser lite blek ut på bröstet.
 

Bilagor

  • Järnsparv kanske.jpg
    Järnsparv kanske.jpg
    8.8 KB · Visningar: 439
Hjälp med identifikation

Hej!

Har suttit och letat i mina böcker, men kan inte lyckas bestämma vad detta är, kan någon se åt mig trots dålig kvalité ?

IMG_8272.jpg

IMG_8273.jpg

Tänkte på nån typ av Tärna, men fick inte ihop det
 
Och vad kan detta vara ?

Kastar in en till bild jag behöver hjälp med, man kanske även kan få tigga en rekomendation till en bra fågelbok ?

IMG_8117.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.