Annons

Fågelidentifikation

Tack Tony för snabbt svar! Trodde på Duvhök men blev lite osäker när jag tittade i fågelboken ....
Mvh Lasse
 
Trasttrast?

Kan detta vara en dubbel? Satt med björkkollegor och kändes minst lika stor, så jag tror inte den talar? Eller?
 

Bilagor

  • dubbel.jpg
    dubbel.jpg
    34.5 KB · Visningar: 551
Hej.
Idag när jag åkte bil såg jag en fågel jag inte sett förut.
Jag hade ju kameran så jag knäppte ett kort på den.
Var tvungen att croppa grovt, så den är väldigt suddig.
Vad är det för fågel?
Kan det vara en gråspett?
Det var i vallentuna jag tog bilden.
Mvh - Linus
 

Bilagor

  • graspatt.jpg
    graspatt.jpg
    68.2 KB · Visningar: 541
Hej.
Idag när jag åkte bil såg jag en fågel jag inte sett förut.
Jag hade ju kameran så jag knäppte ett kort på den.
Var tvungen att croppa grovt, så den är väldigt suddig.
Vad är det för fågel?
Kan det vara en gråspett?
Det var i vallentuna jag tog bilden.
Mvh - Linus



Ser mer ut som en gröngöling tycker jag...

// Tobbe
 
Jag va ute o promenerade i det underbara vår-vädret igår. jag hörde ett konstigt fågelläte, iallafall ett jag inte är van att höra. Då såg jag denna lilla gröngula krabat i en hög björk på andra sidan vägen.
Hårt cropad men jag tror att det är en Grönfink?
Den ska väl vara ganska sällsynt i Kiruna särskillt under vinterhalvåret om jag inte är helt ute o cyklar?
 

Bilagor

  • _DSC7110-copy.jpg
    _DSC7110-copy.jpg
    96.2 KB · Visningar: 488
Jag va ute o promenerade i det underbara vår-vädret igår. jag hörde ett konstigt fågelläte, iallafall ett jag inte är van att höra. Då såg jag denna lilla gröngula krabat i en hög björk på andra sidan vägen.
Hårt cropad men jag tror att det är en Grönfink?
Den ska väl vara ganska sällsynt i Kiruna särskillt under vinterhalvåret om jag inte är helt ute o cyklar?

Korrekt! Det är en hane grönfink.

/Oscar
 
Vad är det för rovfågel som kråkan jagar iväg?

Micke

Ingen duvhök men en sparvhök gissar jag. Vanligtvis går det att skilja på duvhök och sparvhök genom att iakta andra fåglars beteende. Kråkor är normalt livrädda för duvhökar men jagar gärna bort sparvhökar. Har haft förmånen att se ca 50 kråkor tränga ihop sig i en 7m hög björk när en duvhök drog förbi. I kråktäta områden kan duvhöken till stor del livnära sig på kråkor.
 
kanske inte passar in jättebra i denna tråd men hoppas att det går bra ändå...
Idag såg jag två strömstarar varav den ena hade nästan dubbelt så mkt. vitt på bröstet än den andra, har det med hane/hona att göra eller kan det vara så olika?
 
Hittade denna avart bland en massa gräsänder. Den har samma gröna huvud, men ett vitt streck genom ögat, istället för vit halsring är den som synes spräckligt vit på halsen och ryggen har en mycket brunare ton är gräsänderna. Så är det en ungfågel, en mutation eller en helt annan art?
 

Bilagor

  • 20100313-_PX32182-1.jpg
    20100313-_PX32182-1.jpg
    98.1 KB · Visningar: 845
kanske inte passar in jättebra i denna tråd men hoppas att det går bra ändå...
Idag såg jag två strömstarar varav den ena hade nästan dubbelt så mkt. vitt på bröstet än den andra, har det med hane/hona att göra eller kan det vara så olika?

Nej det har inget med kön att göra då dom normalt är lika. Skulle tippa på att den ena hade en del pigmentsfel i dräkten om det skilde så mycket på utbredningen av vitt eller så var den ena möjligen smutsig=)

/Friberg
 
Hittade denna avart bland en massa gräsänder. Den har samma gröna huvud, men ett vitt streck genom ögat, istället för vit halsring är den som synes spräckligt vit på halsen och ryggen har en mycket brunare ton är gräsänderna. Så är det en ungfågel, en mutation eller en helt annan art?

Det är en tamanka, möjligen en avkomma utav tamanka o gräsand.

/Friberg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.