Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Sämsta möjliga förutsättningar. Snö, mörkt och långt avstånd.
Denna pippin såg jag jaga småfåglar bakom huset mitt i snöyran. Såg 3 stycken misslyckade försök.
Är det den duvhök som jag tror mig sett tidigare i år eller är jag ute och cyklar?
 

Bilagor

  • _ALM9688.jpg
    _ALM9688.jpg
    19.4 KB · Visningar: 474
Sämsta möjliga förutsättningar. Snö, mörkt och långt avstånd.
Denna pippin såg jag jaga småfåglar bakom huset mitt i snöyran. Såg 3 stycken misslyckade försök.
Är det den duvhök som jag tror mig sett tidigare i år eller är jag ute och cyklar?

Nix ingen duvhök utan en ormvråk. Brukar inte jaga småfåglar iofs...men när maten tryter kanske.

// Daniel
 
Hmm,
Var rädd för det svaret. Ormvråkar finns det ju gott om i trakterna runt Göteborg.
I December såg jag hastigt en fågel som drog förbi huset med en duva i klorna. Gick så snabbt att det inte fanns en chans att se vad för rovfågel det var.
Kan Ormvråkar också ta duvor? Eller är det troligt det också finns en Duvhök i berget som jag ännu inte lyckats fånga på bild?
Har ett antal gånger sett en stor rovfågel med ljust och fläckigt bröst som dragit fram i skogen. Alltid för snabbt för att man skall ha en chans att ta en ordentlig bild eller titt.
 
Hmm,
Var rädd för det svaret. Ormvråkar finns det ju gott om i trakterna runt Göteborg.
I December såg jag hastigt en fågel som drog förbi huset med en duva i klorna. Gick så snabbt att det inte fanns en chans att se vad för rovfågel det var.
Kan Ormvråkar också ta duvor? Eller är det troligt det också finns en Duvhök i berget som jag ännu inte lyckats fånga på bild?
Har ett antal gånger sett en stor rovfågel med ljust och fläckigt bröst som dragit fram i skogen. Alltid för snabbt för att man skall ha en chans att ta en ordentlig bild eller titt.


Om det var en ormvråk så måste den duvan varit sjuk.. normalt ska inte en ormvråk kunna hänga med en duva o lyckas fånga den. Om det tyder på en duvhök vågar jag dock inte svara säkert på, skulle även kunna vara pilgrimsfalk som har duvor som något av en favoritföda!
 
Vilken fågel

Tog denna bilden nu på morgonen över mitt hus. Att det är en rovfågel, är väl inget tvivel om? Men vilken av dom? Duvhök?
Mvh Göran
 

Bilagor

  • _DSC5388-Edit.jpg
    _DSC5388-Edit.jpg
    62.5 KB · Visningar: 436
Senast ändrad:
Lärka?

Fotograferad på strandäng sydöstra Öland i Maj 2009? Kanske svårt att se på bilden vad det är men jag är tacksam för förslag. / Mvh Ola
 

Bilagor

  • 13 Ola Karlsson_Fotosidan.jpg
    13 Ola Karlsson_Fotosidan.jpg
    22.9 KB · Visningar: 451
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.