Annons

Fågelidentifikation

Stort tack för hjälpen mina herrar!

Jag såg även ett par falkar som jag inte vet exakt vad det var. De flög omkring på ett sätt som jag inte är van att se våra tornfalkar göra, det var inte förrens jag tittade på mina extremt suddiga bilder (de satt högst upp i en mobilmast förklädd till palm) som jag såg att det var en falk. Då slog det mig att jag läst om rödfalkar? Är det rätt breddgrader för en sådan? De ryttlade inte överhuvudtaget, trots att jag iakttog två stycken i säkert ett par minuter. Jag lägger in en bild som jag tycker visar att det är åt torn/rödfalk-hållet, och inte något annat.

God jul förresten! :)
 

Bilagor

  • falk1.jpg
    falk1.jpg
    4.4 KB · Visningar: 458
Stort tack för hjälpen mina herrar!

Jag såg även ett par falkar som jag inte vet exakt vad det var. De flög omkring på ett sätt som jag inte är van att se våra tornfalkar göra, det var inte förrens jag tittade på mina extremt suddiga bilder (de satt högst upp i en mobilmast förklädd till palm) som jag såg att det var en falk. Då slog det mig att jag läst om rödfalkar? Är det rätt breddgrader för en sådan? De ryttlade inte överhuvudtaget, trots att jag iakttog två stycken i säkert ett par minuter. Jag lägger in en bild som jag tycker visar att det är åt torn/rödfalk-hållet, och inte något annat.

God jul förresten! :)

Rödfalk torde vara helt rätt. De är väldigt vanliga på hotellområden i Egypten

mvh Bent
 
Stort tack för hjälpen mina herrar!

Jag såg även ett par falkar som jag inte vet exakt vad det var. De flög omkring på ett sätt som jag inte är van att se våra tornfalkar göra, det var inte förrens jag tittade på mina extremt suddiga bilder (de satt högst upp i en mobilmast förklädd till palm) som jag såg att det var en falk. Då slog det mig att jag läst om rödfalkar? Är det rätt breddgrader för en sådan? De ryttlade inte överhuvudtaget, trots att jag iakttog två stycken i säkert ett par minuter. Jag lägger in en bild som jag tycker visar att det är åt torn/rödfalk-hållet, och inte något annat.

God jul förresten! :)

Bilden utesluter vare sig Toffe eller Roffe. Att falken inte ryttlar under ett par minuter, säger absolut ingenting om arttillhörighet. Har du inga bättre/större bilder?

/Oscar
 
Bilden utesluter vare sig Toffe eller Roffe. Att falken inte ryttlar under ett par minuter, säger absolut ingenting om arttillhörighet. Har du inga bättre/större bilder?

/Oscar

Håller med Oscar. Att det är en torn/röd kan man nog konstatera, men med denna bild går det knappt att se om det är en hane eller en hona, så arttillhörigheten är tyvärr omöjlig...iaf med denna bild. Honfärgade torn- och rödfalkar är nog en av de svårare problemen i fältbestämning av fåglar man kan ställas inför.

// Daniel
 
Väldigt många fina fågelbilder i denna tråd måste jag säga! =)
Någon som vet vad detta är för fågelart?
 

Bilagor

  • canon sju 170.jpg
    canon sju 170.jpg
    18.1 KB · Visningar: 428
Och är det någon som trots dålig kvalitet kan se vilken art som är på dessa bilder?
 

Bilagor

  • canon sju 176m.jpg
    canon sju 176m.jpg
    13.8 KB · Visningar: 416
  • canon sju 179m.jpg
    canon sju 179m.jpg
    14.7 KB · Visningar: 424
En liten annorlunda fråga
LG har reklam för TV-apparater . Reklamen brukar vata på TV.

Vi har en diskussion hemma om vad det är för fåglar. Albatrosser har diskuterats men vi tycker inte att det riktigt stämmer - finns väl flera arter förstås. Någon som vet?
 
En liten annorlunda fråga
LG har reklam för TV-apparater . Reklamen brukar vata på TV.

Vi har en diskussion hemma om vad det är för fåglar. Albatrosser har diskuterats men vi tycker inte att det riktigt stämmer - finns väl flera arter förstås. Någon som vet?



Om det är den reklamen jag tror ni menar så är det nog havsulor ni letar efter...

// Tobbe
 
Håller med Oscar. Att det är en torn/röd kan man nog konstatera, men med denna bild går det knappt att se om det är en hane eller en hona, så arttillhörigheten är tyvärr omöjlig...iaf med denna bild. Honfärgade torn- och rödfalkar är nog en av de svårare problemen i fältbestämning av fåglar man kan ställas inför.

// Daniel

Misstänkte det, tyvärr finns inga bättre bilder, jag var ute och kollade lite med en bättre kamera i näven, men då syntes inga falkar till. Jag får lämna den oidentifierad... Det behöver man dock inte säga om denna gynnare som verkade ha semester precis som oss andra, för bilden är tagen med kompaktkamera på ungefär två meters håll...

http://www.fotosidan.se/pools/view/5239/1913998.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.