Annons

Fågelidentifikation

Fångade denna gynnare på bild under en kvällstur i Öregrundsskärgård men är osäker på vad det är.
Tror att det är en skrattmås men inte 100% kunde inte komma närmare utan att skrämma bort den, och med endast 200mm som max tele blev det lite litet men hoppas någon kan ge besked iaf.

Skar till ett mindre utsnitt och interpolerade upp en lite, hoppas det funkar för identifieering
 

Bilagor

  • rödnäbben zoom.jpg
    rödnäbben zoom.jpg
    17.3 KB · Visningar: 504
Fotade lite domherrar vid fågelbordet idag och när jag kikade på fotona fick jag syn på denna rackaren. Visste inte att jag fått med den på bild. Trodde nog det var en domherrehona på håll, men det ser jag ju att det inte är.
Har letat lite på nätet och tycker det liknar en stenknäck. Är det riktigt eller vad är det jag fångat på bild? Kul med en ny pippi vid bordet är det i alla fall.
 

Bilagor

  • pippi.jpg
    pippi.jpg
    79.9 KB · Visningar: 498
Fotade lite domherrar vid fågelbordet idag och när jag kikade på fotona fick jag syn på denna rackaren. Visste inte att jag fått med den på bild. Trodde nog det var en domherrehona på håll, men det ser jag ju att det inte är.
Har letat lite på nätet och tycker det liknar en stenknäck. Är det riktigt eller vad är det jag fångat på bild? Kul med en ny pippi vid bordet är det i alla fall.

Stenknäck! Helt klart
 
Hittade bilden nedan när jag rensade bilder från en disk idag. Den togs i augusti för något år sedan över mitt hus. Situationen var den att jag såg ett par lärkfalkar som häckar intill mitt hus anfalla en annan rovfågel högt uppe i luften. Jag kunde inte se vad det var men slängde iväg ett par skott med telezoomen som råkade sitta på kameran. Först idag tittade jag närmare på bilden och ser att det är en vråk - frågan är vad för slag? Alltså plåtad i Sörmland i augusti månad. Inte långt ifrån lärkfalkarnas bo häckar ett par ormvråkar och de har aldrig någonsin bråkat vad jag sett. Men med denna vråk förde falkarna ett ruskigt väsen och anföll under en lång stund. Man kan undra varför.
Japp, det är en ormvråk!
 
Vad kan detta vara? Sågs utanför Helsingborg idag
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    10.5 KB · Visningar: 501
  • 3.jpg
    3.jpg
    11 KB · Visningar: 503
  • 4.jpg
    4.jpg
    16.4 KB · Visningar: 503
  • 1 023.jpg
    1 023.jpg
    29.3 KB · Visningar: 507
Två rovfåglar från Österrike jag inte kan placera. Fotograferade på fälten utanför Wien. Den sista tyvärr på mycket långt håll när den jagade.
Någon som vet vad det är?
 

Bilagor

  • _ALM9351.jpg
    _ALM9351.jpg
    27.2 KB · Visningar: 495
  • _ALM9423.jpg
    _ALM9423.jpg
    21.2 KB · Visningar: 489
2 småttingar

Två småttingar som jag inte kan se vad det är, den med "isfot" är tagen i Vejbystrands hamn härom dagen, och den andra vid mitt fågelbord för några minuter sedan.
Någon som kan hjälpa mig?
 

Bilagor

  • 2010_0108_162201.jpg
    2010_0108_162201.jpg
    86.4 KB · Visningar: 460
  • 2010_0110_162100-Edit.jpg
    2010_0110_162100-Edit.jpg
    81.8 KB · Visningar: 463
Korsnäbb - men vilken?

Hej
Fotade dessa i trädgården i dag - de var förtjusta i en koreansk gran. Vad jag kan se är det någon korsnäbb, MEN vilken. De olika färgerna antar jag står för röd = hane och gulaktig = hona???

Tacksam för hjälp.

Lars-Ove
 

Bilagor

  • Korsnäbb 1 - kanske.jpg
    Korsnäbb 1 - kanske.jpg
    10.8 KB · Visningar: 454
  • Korsnäbb 2 - kanske.jpg
    Korsnäbb 2 - kanske.jpg
    12.8 KB · Visningar: 451
Två småttingar som jag inte kan se vad det är, den med "isfot" är tagen i Vejbystrands hamn härom dagen, och den andra vid mitt fågelbord för några minuter sedan.
Någon som kan hjälpa mig?
Den första är en skärpiplärka.

Den andra var en lurig vinkel men satsar på gärdsmyg, tycker mig se ett ögonbrynsstreck.
 
Hej
Fotade dessa i trädgården i dag - de var förtjusta i en koreansk gran. Vad jag kan se är det någon korsnäbb, MEN vilken. De olika färgerna antar jag står för röd = hane och gulaktig = hona???

Tacksam för hjälp.

Lars-Ove
Det är mindre korsnäbb, den överlägset vanligaste sorten. Avsaknad av "tjurnacke" och inte så kraftig näbb pekar för mindre. Färgerna för könen är helt rätt.
 
Den första är en skärpiplärka.

Den andra var en lurig vinkel men satsar på gärdsmyg, tycker mig se ett ögonbrynsstreck.

Tackar!

Storleken stämmer med gärdsmyg, men jag såg ingen lyft stjärt under besöket så därför blev jag tveksam. Tyvärr var inte fotoomständigheterna särskilt bra, genom ett treglasfönster och med ISO 2000, men jag ska kolla efter ögonbrynsstrecket på dom andra bilderna. Vilket skulle kunna vara alternativ art?
 
Tackar!

Storleken stämmer med gärdsmyg, men jag såg ingen lyft stjärt under besöket så därför blev jag tveksam. Tyvärr var inte fotoomständigheterna särskilt bra, genom ett treglasfönster och med ISO 2000, men jag ska kolla efter ögonbrynsstrecket på dom andra bilderna. Vilket skulle kunna vara alternativ art?
Det finns faktiskt egentligen inget alternativ, så det måste vara en gärdsmyg ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.