Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

De var snabbt trots den dåliga bilden.
Ja de va kul att få se en sådan..... detta var i Malung.
Är den en vanlig uggla?

ja den är relativt vanlig i skogsmiljö.. dock ser man den inte så ofta.. precis som med alla ugglor. Dom gör inte mycket väsen av sig förutom när dom ropar o våren.
 

Jag tror osvruet är nog bäst på denna bilden. Det hårda ljuset gör det svårt att avgöra omdet ljusa blänket på fjäderkanterna är fågelns eller ljusfenomen, men nu ser den ut att skifta lite och inte vara jämnbrun vilket skulle tala för talltita. Talltitahar även lite mer tjurnacke och det kanske stämmer på denna fågeln. Svårt tycker jag! Så vågar inte sätta ner foten helt men skulle chansa på en talltita om jag blev tvungen. Lättare att lära sig dessa fåglars läten än att skilja dem till utseendet allt som oftast.
 
Gulsparvshona?

Är det en Gulsparvshona? (vet inte om honorna också är gula) eller är det kanske en kornsparv?. eller något helt annat kanske. tack på förhand :)

/ Christer
 

Bilagor

  • fsidaforum.jpg
    fsidaforum.jpg
    67.5 KB · Visningar: 375
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.