ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Tog denna imorse i ÖSregn klockan 9:00 en Falk?

Nybörjare både på fåglar och foto som du ser :)


Tack på förhand..

//Niklas
 

Bilagor

  • DSC05865.jpg
    DSC05865.jpg
    40.9 KB · Visningar: 505
UFO vid fågelbordet

Vad är det för besökare vi har?
Storlek som en bofink, vilket jag trodde det var först, men jag får det inte att stämma med varken juv eller hona på de bilder jag jämför med. Den har inga art-kompisar utan är det enda exemplaret vid bordet. Det som inte syns på bilderna är att den har två väldigt tydliga sträck över jässan.
Så, är det en bokfink eller?
 

Bilagor

  • UFO II.jpg
    UFO II.jpg
    14.3 KB · Visningar: 435
  • UFO III.jpg
    UFO III.jpg
    12.2 KB · Visningar: 430
  • UFO IV.jpg
    UFO IV.jpg
    13 KB · Visningar: 430
Vad kan dessa filurer vara förut? aldrig sett dem förut.
 

Bilagor

  • IMG_8577.jpg
    IMG_8577.jpg
    21.6 KB · Visningar: 373
  • IMG_8607.jpg
    IMG_8607.jpg
    13.7 KB · Visningar: 365
Bild 2 skulle jag säga Nötväcka.

En ganska kul fågel, den springer med huvudet före nerför stammar, tror det är det enda som gör det..
 
Senast ändrad:
Övre bilden är nån korsnäbb. Större eller mindre låter jag vara osagt och det går nog inte heller att 100% bestämma det efter den bilden.
 
Vi svarade samtidigt. Hur får du fram mindre kors? Jag är usel på korsar, faktiskt bara sett ett fåtal men förstår att de är rätt klurigt att bestämma till st. och mindre.
På den övre ser man att den inte har någon riktig "tjurnacke", samt att näbbarna inte ser särskilt klena ut. Men svårt att vara alldeles 100% såklart, men 95% kan jag vara på Mindre i alla fall.
 
På den övre ser man att den inte har någon riktig "tjurnacke", samt att näbbarna inte ser särskilt klena ut. Men svårt att vara alldeles 100% såklart, men 95% kan jag vara på Mindre i alla fall.
Antar att du menar att näbbarna ser klena ut och inte tvärtom. Näbbformen pekar som sagt helt klart mot mindre och så gör ju även födovalet för den delen.

Mvh/

Ola
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.